ΕΛΛΑΔΑ

Αποψη: Η διασύνδεση τουρισμού και πολιτισμού είναι προτεραιότητα

ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΕΤΣΟΣ*

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Τουρισμός

Η Ελευσίνα ήταν μία από τις σημαντικότερες ιερές πόλεις της αρχαιότητας. Αποτελεί ένα μοναδικό ψηφιδωτό της Ιστορίας. Αρχαία Ελλάδα, Ρωμαιοκρατία, 20ός αιώνας και εκβιομηχάνιση συνθέτουν όλα τα στρώματα της ιστορικής εξέλιξης. Σήμερα, εξακολουθεί να έχει ιδιαίτερη σημασία, με σημαντική ευκαιρία στο άμεσο μέλλον την ανάδειξή της ως Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης για το 2021. Οι προκλήσεις, οι δυσκολίες, οι ευκαιρίες που ανοίγονται για μια πόλη με τέτοια φορτία είναι τεράστιες. Παράλληλα, η Ελευσίνα αποτελεί μέρος μιας εξαιρετικής ιστορικής τριλογίας μαζί με την Αθήνα και το Λαύριο. Μιας τριλογίας που μπορεί, εκτός των άλλων, να συνθέσει μια ολοκληρωμένη εικόνα, ένα σύνολο εμπειριών για τον επισκέπτη της χώρας μας. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, ο πολιτισμός και ο τουρισμός μπορούν και πρέπει να γίνουν δύο αλληλένδετα κομμάτια. Ο πολιτισμός χρειάζεται την υλική υποστήριξη του τουρισμού για να αναπτυχθεί και να μπορέσει να επαναπροσδιοριστεί και ο τουρισμός χρειάζεται τον πολιτισμό για να διαφοροποιηθεί ριζικά και να αποκτήσει νέο αναγνωρίσιμο πρόσωπο στην παγκόσμια αγορά. Διασύνδεση, όμως, τουρισμού και πολιτισμού, σημαίνει ένα καθολικό στρατηγικό σχέδιο που θα σπάει κατεστημένες αντιλήψεις δεκαετιών. Που θα περιλαμβάνει το κράτος, τους ιδιώτες και φυσικά ολόκληρη την κοινωνία.  Αν αποφασίσουμε να βάλουμε σωστά και οργανωμένα, με σεβασμό και ιδιαίτερη προσοχή τον πολιτισμό στο παιχνίδι του τουρισμού, τότε θα πρέπει να έρθουμε σε ρήξη με κατεστημένες νοοτροπίες και συντεχνιακά συμφέροντα. Με αντιλήψεις μιας παλιάς Ελλάδας προηγούμενων δεκαετιών. Με λίγα λόγια, η διασύνδεση του πολιτισμού με τον τουρισμό υλοποιείται μόνο μέσω ενός αποφασιστικού σχεδίου.

Ειδικότερα για την Αθήνα, οι προοπτικές που δημιουργούνται είναι σημαντικές και φυσικά δεν αφορούν μόνο την επιβεβλημένη ανάπτυξη του city break. Είναι και σε αυτή την περίπτωση, η ευρύτερη ανάγκη για τη διασύνδεση του πολιτισμού με τον τουρισμό. Αυτό δηλαδή που πρέπει να μας ξεχωρίζει και να μας διαφοροποιεί από πάρα πολλούς ανταγωνιστές μας. Διότι η λέξη Αθήνα ήταν, είναι και θα είναι για πάντα ταυτισμένη με τον πολιτισμό. Είτε μιλάμε για την Αθήνα του Παρθενώνα και των αρχαίων χρόνων, είτε για τη σύγχρονη πόλη, που μπορεί, έχει όλες τις δυνατότητες και πρέπει να γίνει ένα κέντρο σύγχρονου πολιτισμού. Να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο αναδεικνύοντας τα μητροπολιτικά της χαρακτηριστικά, τα ρεύματα πολιτισμού, τους δημιουργούς, τους νέους που έχουν την ανάγκη έκφρασης. Αυτός, εκτός των πολλών άλλων, είναι ένας τρόπος να πάρει η πόλη μια νέα ταυτότητα για να μπορέσει να αναπτύξει το city break και να ανταγωνιστεί άλλες σημαντικές πόλεις στον τομέα αυτό. Οι επενδύσεις από πλευράς ξενοδοχείων γίνονται, νέα σημαντικά τοπόσημα δημιουργούνται.

Ο ΣΕΤΕ στηρίζει κάθε συγκροτημένη δράση διασύνδεσης και φυσικά τροφοδοτεί τον δημόσιο διάλογο με προτάσεις, ιδέες, έρευνες, αλλά και εφαρμοσμένες πολιτικές. Παράλληλα, η Marketing Greece δουλεύει συστηματικά στην κατεύθυνση της αποτελεσματικής προβολής του μοναδικού αυτού πλούτου. Η διασύνδεση του πολιτισμού με τον τουρισμό αποτελεί κεντρική μας προτεραιότητα και εμείς οφείλουμε να είμαστε αποφασιστικοί και αισιόδοξοι για να πετύχουμε τους φιλόδοξους στόχους μας. Να κάνουμε την Αθήνα ένα σύγχρονο, ισχυρό και ιδιαίτερα ελκυστικό προορισμό.

*Ο κ. Γιάννης Ρέτσος είναι πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ).

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ