ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι Ελληνες οδηγοί, στα θύματα της κόντρας των ΗΠΑ με το Ιράν

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Η ενίσχυση των τιμών του πετρελαίου στις διεθνείς αγορές οδηγεί σε μεγάλη άνοδο τις τιμές της βενζίνης και στην Ελλάδα. Από τις αρχές Απριλίου, οπότε επιταχύνθηκε η άνοδος της τιμής του αργού, η μέση τιμή της βενζίνης «τσίμπησε» 5 λεπτά το λίτρο και διαμορφώθηκε στο 1,59 ευρώ το λίτρο, από 1,54 ευρώ. Από τις αρχές του 2018, η αύξηση είναι κατά 2 έως 3 λεπτά μεγαλύτερη. Συγκριτικά με τις χαμηλότερες τιμές που σημειώθηκαν στα τέλη του 2017, η αύξηση φτάνει τα 7 με 8  λεπτά το λίτρο. Ακόμα μεγαλύτερη είναι η πίεση στις τιμές του πετρελαίου κίνησης, όπου η μέση τιμή διαμορφώθηκε χθες σε 1,36 ευρώ από 1,31 ευρώ στις αρχές Απριλίου, ενώ έως τα τέλη του 2017 ήταν κάτω από το 1,3 ευρώ το λίτρο. 

Οι τιμές του πετρελαίου στις διεθνείς αγορές έχουν φθάσει στο υψηλότερο επίπεδο που έχει καταγραφεί από τα τέλη του 2014, σημειώνοντας κέρδη επί τέταρτο συνεχόμενο τρίμηνο. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη περίοδο κατά την οποία καταγράφεται άνοδος εδώ και δέκα χρόνια. Στο Λονδίνο, η τιμή του Brent έφθασε χθες τα 78 δολάρια το βαρέλι, στο υψηλότερο επίπεδο από τον Νοέμβριο του 2014.

Η επαναφορά των αμερικανικών κυρώσεων κατά του Ιράν αναμένεται να περιορίσει ακόμα περισσότερο την παγκόσμια προσφορά πετρελαίου, η οποία έχει συρρικνωθεί εδώ και ένα χρόνο, ύστερα από τη συμφωνία του ΟΠΕΚ με άλλες πετρελαιοπαραγωγούς χώρες. Τα κράτη-μέλη του ΟΠΕΚ συμφώνησαν με τη Ρωσία και τη Βενεζουέλα το 2017 να μειώσουν την ημερήσια παραγωγή τους για να ενισχυθούν οι τιμές του πετρελαίου. Φέτος ανανέωσαν αυτήν τη συμφωνία, καθώς ήταν αποτελεσματική στην αναδίπλωση της παγκόσμιας υπερπροσφοράς πετρελαίου.

Ομως, η επαναφορά των αμερικανικών κυρώσεων κατά της Τεχεράνης, στις αρχές της εβδομάδας, σηματοδοτεί τη μεγαλύτερη μείωση της προσφοράς, προκαλώντας δραματική άνοδο των τιμών του «μαύρου χρυσού». Αξιωματούχοι του ΟΠΕΚ δηλώνουν ανωνύμως ότι δεν υπάρχει καμία βιασύνη για να αποφασιστεί αν τα κράτη-μέλη θα διυλίσουν περισσότερο πετρέλαιο για να αναπληρωθεί το κενό από την πτώση των ιρανικών εξαγωγών. Ωστόσο, πηγές των πρακτορείων Reuters και Bloomberg θέλουν τη Σαουδική Αραβία να έχει συμφωνήσει με τις ΗΠΑ για να μην υπάρξει μεγάλη άνοδος των τιμών. Οι ΗΠΑ θα εντείνουν τις πιέσεις στο Ιράν όσο το Ριάντ θα φροντίσει να μην προκληθεί οξεία ανατίμηση του πετρελαίου.

«Είναι δύσκολο να εκτιμήσει κανείς εκ των προτέρων την επίδραση που θα έχουν οι αμερικανικές κυρώσεις στις ροές πετρελαίου από το Ιράν», επισημαίνει ο στρατηγικός αναλυτής της Petrοmax, Ολιβιέ Τζέικομπ. Το Ιράν καλύπτει το 4% της παγκόσμιας προσφοράς πετρελαίου. Εξάγει 450.000 βαρέλια την ημέρα στην Ευρώπη και 1,8 εκατ. βαρέλια στην Ασία.

Οι εξαγωγές πετρελαίου από το Ιράν, οι οποίες έχουν αυξηθεί σε σχεδόν 2,5 εκατ. βαρέλια σε ημερήσια βάση, καταλήγουν κυρίως στην Ασία και στην Ευρώπη. Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της συμβουλευτικής εταιρείας FGE, Φερεϊντούν Φεσαράκι, θεωρεί ότι το Ιράν δεν θα μπορεί να εξάγει ημερησίως πάνω από ένα εκατομμύριο βαρέλια, όπως ίσχυε με τις προηγούμενες κυρώσεις των ΗΠΑ, δηλαδή πριν από το 2015. Τέλη του 2015 υπογράφηκε η συμφωνία για το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν με τις ΗΠΑ, την Κίνα, τη Ρωσία, τη Βρετανία, τη Γαλλία, τη Γερμανία και την Ε.Ε.

«Η Ευρώπη και η Κίνα δεν θα αντιταχθούν στις κυρώσεις των ΗΠΑ. Θα διαμαρτυρηθούν, αλλά θα τις αποδεχτούν», σχολιάζει η συμβουλευτική εταιρεία σε θέματα ενέργειας FGE.

Οπότε η έλλειψη σημαντικής ποσότητας ιρανικού πετρελαίου από την αγορά θα ενισχύσει σημαντικά τις τιμές και θα μειώσει ακόμη πιο γρήγορα τα αποθέματα πετρελαίου. Μια άνοδος των τιμών καυσίμων θα ήταν ανεπιθύμητη από την Ουάσιγκτον, ενόψει των ενδιάμεσων εκλογών αυτόν τον Νοέμβριο, σημειώνει ο Τζον Κεμπ του Reuters. Για όλους αυτούς τους λόγους, ο ΟΠΕΚ και οι εταίροι του θα δεχθούν ισχυρή πίεση για να αυξήσουν την παραγωγή τους. Σε κάθε περίπτωση, η μείωση των εξαγωγών από το Ιράν δεν θα είναι ξαφνική. Προβλέπεται περίοδος χάριτος 180 ημερών, κατά την οποία οι αμερικανικές κυρώσεις θα επανέλθουν σταδιακά.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ