ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Δασμοί 25% από Τραμπ στις εισαγωγές αυτοκινήτων

Ο κ. Τραμπ έχει εκφράσει τη δυσαρέσκειά του για την έλλειψη αμερικανικών αυτοκινήτων στη γερμανική αγορά. Στο επίκεντρο αυτής της αντιπαράθεσης είναι το εμπορικό έλλειμμα των ΗΠΑ με τη Γερμανία, αλλά και η μεγάλη διαφορά στους δασμούς.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Προς την επιβολή δασμών στις εισαγωγές αυτοκινήτων και φορτηγών από την Ευρώπη, την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα φαίνεται ότι οδεύουν οι ΗΠΑ. Αν συμβεί αυτό, άμεσες και βαριές θα είναι οι επιπτώσεις στον κλάδο της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Σε μήνυμα που ο κ. Τραμπ ανήρτησε στο Twitter προχθές το βράδυ, ανακοίνωσε ότι έδωσε εντολή στον υπουργό Εμπορίου Γουίλμπουρ Ρος να διερευνήσει αν θίγονται τα συμφέροντα των ΗΠΑ από τις εισαγωγές οχημάτων και εξαρτημάτων αυτοκινήτων, βάσει του άρθρου 232 του εμπορικού δικαίου της χώρας. Ταυτόχρονα, ο κ. Ρος επιβεβαίωσε ότι ξεκινούν οι έρευνες. «Υπάρχουν στοιχεία που υποδηλώνουν ότι επί δεκαετίες οι εισαγωγές αυτοκινήτων υπονομεύουν τη λειτουργία του εγχώριου κλάδου», δήλωσε ο κ. Ρος. «Το υπουργείο Εμπορίου θα διερευνήσει το ζήτημα με σχολαστικότητα, διαφάνεια και αμεροληψία, για να εξακριβωθεί αν αυτές οι εισαγωγές εξασθενίζουν την εγχώρια οικονομία και μπορεί να βλάψουν την εθνική ασφάλεια», αναφέρεται στην ανακοίνωση του κ. Ρος.

Η Γερμανία, η ισχυρότερη οικονομία της Ευρωζώνης, έχει κατ’ επανάληψιν μπει στο στόχαστρο του πρόεδρου των ΗΠΑ. Ο κ. Τραμπ έχει εκφράσει τη δυσαρέσκειά του για την έλλειψη αμερικανικών αυτοκινήτων στη γερμανική αγορά. Στο επίκεντρο αυτής της αντιπαράθεσης είναι το εμπορικό έλλειμμα των ΗΠΑ με τη Γερμανία, αλλά και η μεγάλη διαφορά στους δασμούς. Στη Γερμανία, οι δασμοί στις εισαγωγές αυτοκινήτων από τις ΗΠΑ φθάνουν το 10%. Στο 2,5%, δηλαδή αρκετά χαμηλότερα, κυμαίνονται οι δασμοί των ΗΠΑ στις εισαγωγές αυτοκινήτων από την Ε.Ε. Μόνον το πλεόνασμα του γερμανικού κλάδου αυτοκινήτων κυμάνθηκε πέρυσι στα 14,2 δισ. ευρώ. Ισχυρό αντεπιχείρημα των Βρυξελλών είναι ότι οι ΗΠΑ διατηρούν υψηλούς δασμούς (25%) στις εισαγωγές των φορτηγών ελαφρού φορτίου.

Λόγους εθνικής ασφαλείας επικαλέστηκε, επίσης, ο κ. Τραμπ όταν αποφάσισε την επιβολή δασμών 25% σε όλες τις εισαγωγές χάλυβα και 10% στο αλουμίνιο, αντίστοιχα. Σε ό,τι αφορά την Ε.Ε., η Ουάσιγκτον την έχει εξαιρέσει προσωρινά έως τις αρχές Ιουνίου από την επιβολή δασμών, ζητώντας μέχρι τότε την υπαναχώρηση των Βρυξελλών σε ορισμένα εμπορικά ζητήματα. Ενα από αυτά είναι η άρση των εμποδίων στις εισαγωγές βιομηχανικών προϊόντων από τις ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένων των αυτοκινήτων. Μέσα στην εβδομάδα, η επίτροπος Εμπορίου Σεσίλια Μάλμστρομ είχε δηλώσει ότι είναι απαισιόδοξη ως προς την επίτευξη ενός συμβιβασμού με τις ΗΠΑ μέχρι τις αρχές Ιουνίου.

Η έναρξη έρευνας στις εισαγωγές αυτοκινήτων για λόγους εθνικής ασφάλειας αναμένεται να προκαλέσει ξανά αντιδράσεις από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου. Το άρθρο 232 του εμπορικού δικαίου των ΗΠΑ «είναι ένα προνόμιο που αξιοποιείται αποκλειστικά σε κατάσταση πολέμου. Και μόνο η απειλή ότι θα το ενεργοποιήσει, είναι πολιτικά ανεύθυνη πράξη», σχολιάζει ο Λουί ντε λα Καλ, Μεξικανός οικονομολόγος που συμμετείχε στην ομάδα διαπραγματευτών της αρχικής Συμφωνίας Ελευθέρου Εμπορίου Βόρειας Αμερικής που υπεγράφη πριν από 24 χρόνια.

Αμεσες αντιδράσεις

Αμεσες ήταν οι αντιδράσεις από τη Γερμανία και την Ιαπωνία στην απόφαση του Λευκού Οίκου να γίνουν έρευνες για το εάν θίγονται τα συμφέροντα της χώρας από τις εισαγωγές οχημάτων και εξαρτημάτων αυτοκινήτων στις ΗΠΑ. Ο κίνδυνος επιβολής δασμών, παρότι δεν είναι άμεσος, οδήγησε χθες σε πτώση τις μετοχές των γερμανικών και των ιαπωνικών αυτοκινητοβιομηχανιών. Οι μετοχές των BMW, Daimler και Volkswagen εμφάνιζαν χθες απώλειες από 1,8% έως 2,8% στη Φρανκφούρτη. Νωρίτερα, οι μετοχές των ιαπωνικών Τoyota, Nissan και Honda έκλεισαν με πτώση από 1,8% μέχρι 3,4%. Την έντονη δυσφορία του εξέφρασε ο υπουργός Οικονομίας, Εμπορίου και Βιομηχανίας της Ιαπωνίας Χιροσίγκε Σέκο. «Εάν προχωρήσουν στην εφαρμογή τέτοιας φύσεως μέτρων, θα προκληθεί αναταραχή στην παγκόσμια αγορά». Ο Ερικ Σβάιτσερ, πρόεδρος της Ενωσης Εμπορικών και Βιομηχανικών Επιμελητηρίων στη Γερμανία, δήλωσε πως αυτή η κίνηση θα πρέπει να θεωρηθεί πρόκληση. Ο Τσαντ Μπράουν, του Ινστιτούτου Διεθνών Οικονομικών Πέτερσον, επισημαίνει ότι το 98% των εισαγωγών επιβατικών αυτοκινήτων στις ΗΠΑ προέρχεται από πέντε συμμάχους τους: Μεξικό, Καναδά, Ε.Ε., Ιαπωνία, Νότια Κορέα.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ