ΥΓΕΙΑ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Γυμναστική, για κοφτερό μυαλό

A.P.

Η 65χρονη Σούζαν Εντγκαρ ακολουθεί καθημερινό πρόγραμμα χαλαρής άσκησης, χάρη σε υπαίθριο γυμναστήριο του Μάντσεστερ στην Αγγλία.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΜΑΪΑΜΙ. Τις διανοητικές ικανότητες ατόμων τρίτης ηλικίας ευνοεί η καθημερινή σωματική άσκηση, σύμφωνα με νέα έρευνα της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου του Μαϊάμι στη Φλόριντα.

Η έρευνα έδειξε ότι όσοι ηλικιωμένοι ασκούνται καθημερινά περίπου μία ώρα, εμφανίζουν σημαντική βελτίωση των διανοητικών τους ικανοτήτων. «Τα στοιχεία δείχνουν ότι εάν η καθημερινή αυτή άσκηση συνεχισθεί για διάστημα έξι μηνών, η διαφορά θα είναι αισθητή και η ποιότητα ζωής των ηλικιωμένων θα βελτιωθεί σημαντικά», λέει η συντάκτρια της μελέτης, δρ Τζόις Γκόμες-Οσμάν.

Οι συμμετέχοντες στην έρευνα εμφάνισαν σημαντική βελτίωση των διανοητικών και εγκεφαλικών τους ικανοτήτων, όπως αυξημένη ταχύτητα σε υπολογισμούς και μεγάλες διαφορές στην ολοκλήρωση δραστηριοτήτων. Η ικανότητά τους να συγκεντρώνονται αυξήθηκε και αυτή σημαντικά.

«Αυτό είναι πολύ ενθαρρυντικό, καθώς η απώλεια συγκέντρωσης και η δυσκολία στην επίλυση απλών μαθηματικών πράξεων είναι από τα πρώτα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ηλικιωμένοι. Η έρευνά μας αποδεικνύει ότι με την καθημερινή σωματική άσκηση είναι δυνατόν να καθυστερήσουμε τη φθορά του εγκεφάλου στους ηλικιωμένους», λέει η δρ Γκόμες-Οσμάν.

Οι άνθρωποι άνω των 60 ετών θα ξεπεράσουν τα 2 δισεκατομμύρια το 2050, ενώ σύμφωνα με την Αμερικανική Οργάνωση Ηλικιωμένων, η πνευματική ενάργεια αποτελεί την πρώτη προτεραιότητα για τη μερίδα αυτή του πληθυσμού. Παρότι πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι η σωματική άσκηση είναι ωφέλιμη για τον εγκέφαλο, λίγα στοιχεία υπάρχουν μέχρι στιγμής για το πόση άσκηση απαιτείται για να διατηρηθεί ο ανθρώπινος εγκέφαλος σε ιδανική κατάσταση μετά την ηλικία των 60 ετών.

Η ομάδα της κ. Γκόμες-Οσμάν συνέκρινε 98 ιατρικές μελέτες με περισσότερους από 11.000 συμμετέχοντες με μέσο όρο ηλικίας 73 ετών. Η μελέτη έδειξε ότι η πλέον ωφέλιμη γυμναστική είναι οι αεροβικές ασκήσεις, όπως το βάδισμα, η χαλαρή γιόγκα και η ελαφριά άσκηση με βάρη.

Θετική σκέψη

Ο επικεφαλής της νευροχειρουργικής κλινικής του πανεπιστημιακού νοσοκομείου Ουίνθροπ στην πολιτεία της Νέας Υόρκης, δρ Ατζάι Μίσρα, εκτιμά ότι τα οφέλη αυτά οφείλονται στη βελτίωση της κυκλοφορίας του αίματος, που επιτυγχάνεται χάρη στη γυμναστική. Την ίδια ώρα, η σωματική άσκηση ευνοεί την παραγωγή ενδορφίνης, της φυσικής χημικής ουσίας, που προάγει την αίσθηση ευεξίας και τη διάθεση για κίνηση και ενεργητικό τρόπο ζωής. «Η άσκηση προάγει έτσι την αισιοδοξία και τη θετική σκέψη», λέει ο δρ Μίσρα.

Η δρ. Γκόμες-Οσμάν συστήνει έτσι σε ανθρώπους κάθε ηλικίας –και ιδιαίτερα σε όσους επιθυμούν να διατηρήσουν τις πνευματικές τους λειτουργίες σε άριστη κατάσταση– να υιοθετήσουν ενεργητικό τρόπο ζωής.
«Λέω στους ασθενείς μου να κινούνται. Το ανθρώπινο σώμα δεν είναι φτιαγμένο για να κάθεται. Πρέπει να κινούμαστε και να διατηρούμαστε σε κίνηση όσο το δυνατόν περισσότερο», λέει η Γκόμες-Οσμάν.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ