Γράμματα Αναγνωστών

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Γραμματα Aναγνωστων

«Καψοκαλύβας» αλλά πρίγκιψ

Κύριε διευθυντά
Ο πρίγκιπας Ανδρέας είχε βαφτιστεί από τους στρατιώτες της Μικρασιατικής Εκστρατείας «Καψοκαλύβας» για τις διαταγές του προς αυτούς να πυρπολούν τα τουρκικά χωριά. Τούτο επιβεβαιώνεται και από αναμνήσεις στρατιωτών αλλά και από το τι έγραφε ο Ελευθ. Βενιζέλος στην κυβέρνηση των Αθηνών, όταν σχεδιαζόταν από αυτόν και τον Νορβηγό Νάνσεν η αναγκαστική απέλαση των μουσουλμάνων από την Ελλάδα, η οποία και έγινε: «Η κυβέρνηση οφείλει να γνωρίζει ότι η ηθική μας υπόσταση στην πολιτισμένη οικογένεια των εθνών έχει δεχθεί ισχυρό πλήγμα, ύστερα από τους εμπρησμούς και άλλες βιαιοπραγίες στις οποίες επετράπη στον Ελληνικό Στρατό να προβεί στη Μικρά Ασία» (από σελίδα 76 του «Δύο φορές ξένος» του Bruce Clark).

«Καψοκαλύβας» και άλλοι συν αυτώ Yunan palikarialar (Ελληνες παλικάρια) κατά την τουρκική ιστοριογραφία.

Νικ. Κασνακιδης, Χαλάνδρι

Αντισημιτισμός και στερεότυπα

Κύριε διευθυντά
Διάβασα με προσοχή το άρθρο του Παντελή Μπουκάλα, που δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Καθημερινή» στις 20/5/18 με τίτλο «Η στερεοτυπική επίκληση του αντισημιτισμού». Ο τίτλος πράγματι εντυπωσιακός! Αλλά και αντιφατικός συνάμα. Γιατί; Μα γιατί ο ίδιος ο αντισημιτισμός βασίζεται σε στερεότυπα που δομήθηκαν στο πέρασμα των αιώνων από θρησκευτικούς και πολιτικούς κύκλους, που για να εδραιώσουν την εξουσία τους, καθιστούσαν τους Εβραίους ως τον βασικό αντίπαλο της ευρύτερης κοινωνίας που έπρεπε να απομονωθεί και να εκδιωχθεί. Και για να απομονωθούν και να εκδιωχθούν οι Εβραίοι από την Ισπανία της Ισαβέλλας, τη Τσαρική Ρωσία, τη ναζιστική Γερμανία έπρεπε να απογυμνωθούν από κάθε ηθική αξία της εποχής. Σήμερα λοιπόν, έχουμε φθάσει στο σημείο να κατηγορούνται οι Ισραηλινοί και οι Εβραίοι ότι «επικαλούνται τον αντισημιτισμό στερεοτυπικά», δηλαδή, ότι χρησιμοποιούν την κατηγορία του αντισημιτισμού με τον ίδιο τρόπο που οι διώκτες τους χρησιμοποιούσαν τα στερεότυπα εναντίον τους. Ενδιαφέρουσα άποψη μόνο που δεν προσδιορίζει την ταυτότητα των διωκτών και των διωκομένων, σήμερα.

Διερωτώμαι πραγματικά, ποιοι είναι «Οι Ισραηλινοί επίσημοι», ή «ΜΕΓΑΛΗ ΜΕΡΙΔΑ Ισραηλινών πολιτών και των Εβραίων της Διασποράς», που έχουν «ηθικολογήσει λογοκριτικά και ενοχοποιούν αδιακρίτως για αντισημιτισμό», όσους ασκούν κριτική ή και οξεία κριτική στην ισραηλινή πολιτική και τη δράση του στρατού του Ισραήλ. Φυσικά θα υπάρχουν μερικοί οι οποίοι ανοήτως το επιχειρούν. Αυτοί όμως δεν είναι ούτε «Οι Ισραηλινοί επίσημοι» ούτε «η ΜΕΓΑΛΗ ΜΕΡΙΔΑ Ισραηλινών πολιτών και των Εβραίων της Διασποράς», όπως διατείνεται ο κ. Μπουκάλας. Είναι απλώς μερικοί ανόητοι.

Δεν εξανίσταμαι και δεν κατηγορώ κανέναν για αντισημιτισμό, επειδή ασκεί κριτική στην πολιτική της ισραηλινής κυβέρνησης, και μπορεί να διαφωνώ με την άποψη του κ. Μπουκάλα ότι η δράση του ισραηλινού στρατού ήταν «φονική» και «ωμά δολοφονική», αλλά σε καμία περίπτωση δεν περνάει από τη σκέψη μου να τον κατηγορήσω για αντισημιτισμό. Η άποψή του είναι απολύτως σεβαστή, έστω και εάν προσωπικά διαφωνώ. (Το Ισραήλ δεν εξαπέλυσε καμία απολύτως επίθεση εναντίον της Γάζας, διότι είναι γνωστό ότι από το 2005 ο ισραηλινός στρατός αποχώρησε και ουδεμία εδαφική διεκδίκηση έχει, διότι ούτε ιστορικό ούτε οικονομικό δεσμό έχει με την περιοχή της Γάζας. Οταν όμως οι επικεφαλής ενός πλήθους 40.000 ανθρώπων, η Χαμάς και η Τζιχάντ, απειλούν να περάσουν τα σύνορα για να «ξεριζώσουν την καρδιά κάθε Ισραηλινού» και πρόθεσή τους είναι «να φθάσουν μέχρι την Ιερουσαλήμ», τότε μάλλον δεν πρόκειται για μια αθώα και ειρηνική διαδήλωση. Αυτά βέβαια δεν απαθανατίζονται στον τηλεοπτικό φακό.)

Δεν συγκαταλέγομαι μεταξύ των θαυμαστών του Μπέντζαμιν Νετανιάχου, η επιλογή όμως να ταυτίζονται η ισραηλινή κυβέρνηση, ο ισραηλινός στρατός (που στην ουσία αποτελείται από τους Ισραηλινούς πολίτες, άνδρες και γυναίκες) με το ναζιστικό καθεστώς και τους ναζί, τότε ναι, αυτό είναι αντισημιτισμός. Η σχετικοποίηση του Αουσβιτς, του τόπου που εκατομμύρια Εβραίοι βρήκαν φρικτό θάνατο, με τις άθλιες συνθήκες διαβίωσης των Παλαιστινίων στη Γάζα, ναι, είναι αντισημιτισμός. Γιατί η ταύτιση του Ισραήλ με τους ναζί, με το «απόλυτο κακό», δεν είναι τίποτε άλλο παρά η απογύμνωση ολόκληρης της ισραηλινής κοινωνίας από κάθε ηθική αξία, προκειμένου να απονομιμοποιηθεί το ίδιο το δικαίωμα ύπαρξής της. Χωρίς ναι μεν αλλά...

Βάζουν στο στόχαστρο το Ισραήλ, που βεβαίως φέρει ευθύνη σε ένα ποσοστό για την κατάσταση που επικρατεί στη Γάζα, και εξαγνίζουν τη Χαμάς που έχει επιβάλει καθεστώς τρομοκρατίας και ανέχειας και δεν επιδιώκει τίποτε άλλο παρά να σπείρει τον θάνατο στους Ισραηλινούς πολίτες, για να δημιουργήσουν ένα κράτος αντί του Ισραήλ και όχι δίπλα στο Ισραήλ. Και δεν καταλαβαίνω γιατί αυτοί που ταυτίζουν το Ισραήλ με τους ναζί, δικαιούνται να το κάνουν στο πλαίσιο της κριτικής τους στο Ισραήλ αλλά όταν κάποιος Ισραηλινός, Εβραίος της διασποράς ή μη Εβραίος, επισημαίνει ότι αυτή ακριβώς η ταύτιση είναι αντισημιτισμός τότε θεωρείται ότι «ηθικολογεί λογοκριτικά και ενοχοποιεί αδιακρίτως». Λυπάμαι αλλά αυτό δεν είναι «στερεοτυπική επίκληση του αντισημιτισμού», είναι αντισημιτισμός.

Βικτωρ Ισαακ Ελιεζερ, Δημοσιογράφος

Απάντηση

Συμφωνώ απολύτως με τον κ. Βίκτωρα Ισαάκ Ελιέζερ και την πίστη του ότι «η επιλογή να ταυτίζονται η ισραηλινή κυβέρνηση, ο ισραηλινός στρατός [...] με το ναζιστικό καθεστώς και τους ναζί, αυτό είναι αντισημιτισμός. Η σχετικοποίηση του Αουσβιτς, του τόπου που εκατομμύρια Εβραίοι βρήκαν φρικτό θάνατο, με τις άθλιες συνθήκες διαβίωσης των Παλαιστινίων στη Γάζα, ναι, είναι αντισημιτισμός». Και δεν μπορώ παρά να συμφωνήσω, αφού αυτά ακριβώς πιστεύω κι αυτά γράφω τρεις δεκαετίες τώρα. Πού βρήκε άραγε σε δικό μου άρθρο «ταύτιση του Ισραήλ με τους ναζί, με το «απόλυτο κακό» και μου τη χρεώνει; Αν είχε συμβεί κάτι τέτοιο, έστω και άπαξ, είμαι βέβαιος ότι τα «Χρονικά», το περιοδικό του Κεντρικού Ισραηλιτικού Συμβουλίου της Ελλάδος, δεν θα μου είχαν κάνει ποτέ την τιμή να αναδημοσιεύσουν κείμενό μου.

Πέραν αυτού, προσυπογράφω όσα έλεγε στις 25-27 Μαΐου 2018, σε συνέντευξή του στην «Εφημερίδα των Συντακτών, ο ιστορικός Ιλάν Παπέ, γιος Γερμανοεβραίων που γλίτωσαν από τους ναζιστικούς διωγμούς του 1930, διευθυντής του Ευρωπαϊκού Κέντρου Παλαιστινιακών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Εξετερ: «Η κοινωνία των πολιτών παγκοσμίως, σε αντίθεση με τις κυβερνήσεις, έχει μιλήσει ξεκάθαρα για το αίτημα να σεβαστεί το Ισραήλ τα παλαιστινιακά δικαιώματα. [...] Ολες οι ψευδείς κατηγορίες του Ισραήλ ότι αυτό είναι ένας νέος αντισημιτισμός έχουν προς το παρόν απαντηθεί επιτυχώς».

Ο Ιλάν Παπέ, σημειώνει ο Τάσος Τσακίρογλου που πήρε τη συνέντευξη, «δίδαξε στο Πανεπιστήμιο της Χάιφα μέχρι την εγκατάλειψη της χώρας του το 2008 εξαιτίας της στοχοποίησης και των απειλών που δεχόταν λόγω της κριτικής του προς το ισραηλινό κράτος».

Παντελης Μπουκαλας

Τα απορρίμματα, η ανευθυνότητά μας

Κύριε διευθυντά
Διάβασα στο ενδιαφέρον άρθρο του κ. Γ. Λιάλιου, στην «Κ» της 27ης Μαΐου, ότι «πάνω από 40% του περιεχομένου των μπλε κάδων κατέληξε το 2016 στους ΧΥΤΑ, απόρροια της άγνοιας ή αδιαφορίας των πολιτών». Θα έλεγα ότι είναι πρωτίστως απόρροια της αμέλειας και αδιαφορίας του δήμου. Τα ανακυκλώσιμα βοηθούν το περιβάλλον και έχουν αξία, την οποία ο δήμος δεν ενδιαφέρεται να εκμεταλλευθεί, ανεχόμενος τους δημότες να κάνουν ό,τι θέλουν από άγνοια των σχετικών κανόνων και βεβαίως ελλείψει κυρώσεων. Τα τελευταία χρόνια είναι στα καθήκοντά μου να κατεβάζω τα σκουπίδια στους κάδους. Ούτε μία (1) φορά δεν βρήκα τον πράσινο ή τον μπλε κάδο με το σωστό περιεχόμενο. Είναι τόσο δύσκολο να αντιγράψουμε τον Βέλγο, τον Ολλανδό κ.λπ., που γνωρίζει ότι αν ανακατέψει τα σκουπίδια του, την επόμενη μέρα θα έχει τον αστυνόμο στην πόρτα του; Από την άλλη πλευρά, ο Δήμος Κηφισιάς απασχολεί την Υπηρεσία Καθαριότητος για να σκουπίζουν τα πεζοδρόμια και τα ρείθρα των δρόμων. Σε μια πτωχευμένη χώρα, θα έπρεπε ο κάθε ιδιοκτήτης να είναι υπεύθυνος για την καθαριότητα του δρόμου μπροστά στο σπίτι του, ώστε ο δήμος να περιοριστεί στον καθαρισμό πλατειών, πάρκων κλπ.  Ο τρόπος που διαχειριζόμαστε τα σκουπίδια μας επιβαρύνει το περιβάλλον, μας στερεί πολύτιμους πόρους και είναι ο βαθμός που παίρνει ο πολιτισμός μας.

Κ. Α. Παπαχρονης, Πλοίαρχος Ε.Ν.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ