ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επιχειρηματικοί κολοσσοί ζητούν από τη Μέι να τα βρει με την Ε.Ε.

Κάποιες από τις μεγαλύτερες εταιρείες παγκοσμίως, από την Bombardier μέχρι τη Nissan και τη Facebook, προειδοποιούν για αποχώρηση ή περιορισμό της παρουσίας τους στη Βρετανία.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Με απώλειες φορολογικών εσόδων και μείωση θέσεων εργασίας είναι αντιμέτωπη η Βρετανία, λόγω Brexit. Το κόστος από την εξασθένιση της ανάπτυξης υπολογίζεται σε περισσότερα από 20 δισ. στερλίνες σε δύο χρόνια. Στους κύκλους των πολυεθνικών επιχειρήσεων επικρατεί ανησυχία για το μέλλον της βρετανικής οικονομίας, αν δεν υπάρξει συμφωνία Λονδίνου και Ε.Ε. για το καθεστώς της μετά το Brexit περιόδου. Κάποιες από τις μεγαλύτερες εταιρείες παγκοσμίως, από τη Bombardier μέχρι τη Nissan και τη Facebook, παροτρύνουν με κοινή επιστολή τους τη βρετανική κυβέρνηση και την Ε.Ε. να βρουν πολύ γρήγορα λύση. Διαφορετικά, διακυβεύονται εμπορικές συναλλαγές 100 δισ. στερλινών και μεγάλες επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί στη Βρετανία.

Η οικονομική επίπτωση στη βρετανική οικονομία λόγω της απόφασης των Βρετανών να αποχωρήσουν από την Ευρωπαϊκή Ενωση είναι μεγαλύτερη από το ποσό που η χώρα συνεισέφερε στον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό το ίδιο χρονικό διάστημα. Το Brexit είχε ως αποτέλεσμα απώλειες στο ΑΕΠ 2,1% από τις 23 Ιουνίου 2016, όταν έγινε το δημοψήφισμα, στερώντας φορολογικά έσοδα πάνω από 20 δισ. στερλίνες από το βρετανικό Δημόσιο, σύμφωνα με το Κέντρο Ευρωπαϊκών Μεταρρυθμίσεων.

Η μία μετά την άλλη, οι ξένες εταιρείες προειδοποιούν για την αποχώρηση ή τη μείωση της παρουσίας τους στη Βρετανία. Ο ευρωπαϊκός όμιλος αεροναυπηγικής Airbus, ο οποίος απασχολεί 14.000 άτομα επί βρετανικού εδάφους, ξεκαθάρισε την περασμένη εβδομάδα πως αν δεν υπάρξει συμφωνία Λονδίνου - Ε.Ε., μετά το Brexit, θα εγκαταλείψει τη χώρα. Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία BMW τόνισε πως πρέπει να αποσαφηνιστεί στους επόμενους μήνες το καθεστώς που θα διαδεχθεί την τελωνειακή ένωση της Βρετανίας με την υπόλοιπη Ε.Ε. Η BMW κατασκευάζει τα μοντέλα Mini και Rolls Royce στη Βρετανία, απασχολώντας 8.000 άτομα. Ισως το πιο ενδεικτικό στοιχείο της ανησυχίας των ξένων επιχειρηματιών για το μέλλον της Βρετανίας στην Ε.Ε. είναι η επιστολή που συνυπογράφουν το Εμπορικό Επιμελητήριο των ΗΠΑ στην Ε.Ε., το Επιχειρηματικό Συμβούλιο της Ιαπωνίας, η Επιχειρηματική Ενωση Ευρώπης και Καναδά και το Εμπορικό Επιμελητήριο Ινδίας και Ε.Ε. Το Εμπορικό Επιμελητήριο των ΗΠΑ στην Ε.Ε. εκπροσωπεί κολοσσούς όπως ο όμιλος αεροναυπηγικής Boeing, η πετρελαϊκή Exxon Mobile, οι τεχνολογικές εταιρείες Facebook και Dell, ο όμιλος αναψυκτικών Coca-Cola και η μεταφορική εταιρεία FedEx.

«Μία διετία μετά το δημοψήφισμα για το Brexit είναι σαφές ότι η απόφαση αυτή έχει προκαλέσει σημαντικές επιπτώσεις στην οικονομία», δηλώνει ο γενικός διευθυντής του Κέντρου Ευρωπαϊκών Μεταρρυθμίσεων Τζον Σπρίνγκφιλντ στο πρακτορείο Bloomberg. Γνωρίζουμε πλέον ότι το Brexit στερεί από το υπουργείο Οικονομικών της χώρας έσοδα 440 εκατ. στερλινών την εβδομάδα, προσθέτει ο ίδιος. Κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας για το Brexit, ο νυν υπουργός Εξωτερικών Μπόρις Τζόνσον ήταν επικεφαλής του στρατοπέδου υπέρ της εξόδου της χώρας του από την Ε.Ε. Είχε ισχυριστεί, μάλιστα, πως η συνεισφορά της στον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό κοστίζει στη χώρα έως 50 εκατ. στερλίνες την εβδομάδα.

Μετά το δημοψήφισμα, όμως, διαπιστώθηκε πως αυτά τα στοιχεία ήταν ανακριβή. Τον Αύγουστο του 2016, το βρετανικό πρακτορείο ειδήσεων ανακοίνωσε πως η καθαρή εισφορά της Βρετανίας στην Ε.Ε. την εβδομάδα ήταν 156 εκατ. στερλίνες, αντανακλώντας το χαμηλότερο επίπεδο από το 2011-2012. Σύμφωνα με το βρετανικό ειδησεογραφικό δίκτυο BBC, η καθαρή εισφορά της Βρετανίας στην Ε.Ε. έφθανε τα 252 εκατ. στερλίνες την εβδομάδα – ήταν δηλαδή χαμηλότερα από τα 350 εκατ. στερλίνες που ευαγγελίζονταν οι θιασώτες του Brexit. Ενόψει της 31ης Μαρτίου 2019, της καταληκτικής ημερομηνίας για το Brexit και της διετούς περιόδου προσαρμογής στο νέο καθεστώς μεταξύ Βρετανίας και Ε.Ε., στενεύουν τα χρονικά περιθώρια για την επίτευξη συμφωνίας.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ