ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Χρειάζεται αλλαγή το μοντέλο ανάπτυξης του Ντουμπάι

REUTERS

Τα τελευταία είκοσι χρόνια το Ντουμπάι γνώρισε σημαντική άνθηση, επειδή αναδείχθηκε σε διεθνή πόλο έλξης επενδυτών και κεφαλαίων απ’ όλο τον κόσμο, παρά τα κατά καιρούς προβλήματα. Πριν από εννέα χρόνια, για παράδειγμα, το εμιράτο βρέθηκε στο χείλος της χρεοκοπίας.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Το 20ετές επιτυχημένο μοντέλο ανάπτυξης του εμιράτου του Ντουμπάι δεν είναι βέβαιο πως θα παραμείνει βιώσιμο και στο μέλλον, όπως αναφέρει σε σχετικό του ρεπορτάζ το ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters. Εξακολουθεί, βέβαια, το εμιράτο να προσελκύει επενδυτές και επιχειρηματίες, αν και συγκριτικά λιγότερο απ’ ό,τι στο πρόσφατο παρελθόν. Επίσης, έχουν αλλάξει οι γεωπολιτικές ισορροπίες στην περιοχή. Η ανάπτυξη που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό στις αυξημένες δημόσιες δαπάνες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα του πώς έχουν εξελιχθεί τα πράγματα αποτελεί το παραθαλάσσιο προάστιο Τζαμεράι Μπιτς Ρέζιντενς, με τα πολυτελή διαμερίσματα, όπου οι ενοικιάσεις έχουν μειωθεί σχεδόν 15% εν συγκρίσει με το 2017.

Τα τελευταία είκοσι χρόνια το Ντουμπάι γνώρισε σημαντική άνθηση, επειδή αναδείχθηκε σε διεθνή πόλο έλξης επενδυτών και κεφαλαίων από όλον τον κόσμο, παρά τα κατά καιρούς προβλήματα. Πριν από εννέα χρόνια, για παράδειγμα, το εμιράτο βρέθηκε στο χείλος της χρεοκοπίας. Ο λόγος ήταν ότι οι τιμές στην αγορά ακινήτων είχαν υποχωρήσει κατά πολύ. Το Αμπου Ντάμπι διέθεσε 20 δισ. δολάρια στο Ντουμπάι για να διασωθεί από τη χρεοκοπία. Εν συνεχεία, η οικονομία του ανέκαμψε χάρη στην άνοδο του διεθνούς εμπορίου και του τουρισμού, και τις ευνοϊκές συνθήκες που είχαν διαμορφωθεί για τις επιχειρήσεις.

Σήμερα, όμως, το εμιράτο βρίσκεται αντιμέτωπο με νέα, σημαντικά προβλήματα. Την τελευταία τετραετία, οι τιμές των κατοικιών έχουν μειωθεί περισσότερο από 15%, ενώ η καθοδική τους πορεία συνεχίζεται. Από τις αρχές της χρονιάς μέχρι σήμερα, το χρηματιστήριο του Ντουμπάι εμφάνισε απώλειες 13%. Αυτό ισοδυναμεί με τη χειρότερη επίδοση μεταξύ των χρηματιστηρίων των χωρών του Περσικού Κόλπου. Το δεύτερο τρίμηνο του 2018 εκδόθηκαν 4.722 νέες άδειες για την έναρξη επιχειρηματικής δραστηριότητας στο Ντουμπάι, δηλαδή 26% λιγότερες από την ίδια περίοδο του 2016. Τότε είχαν εκδοθεί και οι περισσότερες τέτοιες άδειες από κάθε άλλη χρονιά.

Θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί ότι όλα αυτά σχετίζονται με τη δραστική πτώση στην τιμή του πετρελαίου από το 2014 και μετά, πτώση που είχε δυσμενή αντίκτυπο στη συγκεκριμένη περιφέρεια. Αυτός ο αντίκτυπος όμως είναι προσωρινός, αφού το πετρέλαιο από το 2017 και μετά αρχίζει και ανακάμπτει.

Ωστόσο, υπάρχουν και άλλα στοιχεία, τα οποία ίσως να συνηγορούν υπέρ μιας μακροπρόθεσμης οικονομικής δυσπραγίας. Στο διεθνές αεροδρόμιο του Ντουμπάι, το οποίο συνεισφέρει σημαντικά στην οικονομία του εμιράτου, η κίνηση μειώνεται. Μάλιστα, ειδικά φέτος η αύξηση στον αριθμό των επιβατών ήταν σχεδόν μηδενική. Τα προηγούμενα 15 χρόνια οι επιβάτες που χρησιμοποιούσαν το Ντουμπάι αυξάνονταν συνεχώς. Οι οικονομολόγοι δεν προβλέπουν ραγδαία επιδείνωση της κατάστασης. Σε μεγάλο βαθμό, πάντως, η αύξηση του ΑΕΠ φέτος οφείλεται στις δημόσιες δαπάνες. Ο προϋπολογισμός του 2018 αυξήθηκε 19,5%, εν συγκρίσει με το 2017, και έφθασε στα 15,4 δισ. δολάρια, ώστε να χρηματοδοτηθούν τα έργα υποδομών για τη διεθνή εμπορική έκθεση του 2020. Κατά τον συγγραφέα και πανεπιστημιακό Τζιμ Κρέιν, οι γεωπολιτικές ισορροπίες αλλάζουν δραστικά και το Ντουμπάι καλείται να προσαρμοστεί σε αυτές. Παλαιότερα είχε στενές σχέσεις με όλες τις γειτονικές χώρες, προσελκύοντας προϊόντα και επενδύσεις. Πέρυσι, τα ΗΑΕ και η Σαουδική Αραβία διέκοψαν τις διπλωματικές τους σχέσεις με το Κατάρ. Ως συνέπεια, το Ντουμπάι έπαυσε να λειτουργεί ως βάση για επιχειρηματικές και εμπορικές δραστηριότητες με το Κατάρ, το οποίο έχει μεγάλο πλούτο.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ