Οι μηχανικοί και ο νόμος Κατρούγκαλου

Οι μηχανικοί και ο νόμος Κατρούγκαλου

2' 29" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ε​​χουν συμπληρωθεί πάνω από δύο χρόνια από την ημέρα που ψηφίστηκε ο τελευταίος ασφαλιστικός νόμος, που επιβάλλει υπέρογκα ποσοστά εισφορών (37,95% στους μηχανικούς) και για τον οποίο αντιδράσαμε στον μέγιστο δυνατό βαθμό. Μάλιστα αφού ψηφίστηκε, προσφύγαμε στο Συμβούλιο της Επικρατείας και αναμένουμε την απόφασή του.

Ας δούμε, όμως, πώς λειτουργεί αυτός ο νόμος μετά την ψήφισή του. Κατ’ αρχάς, δεν έχει βγει καμία σύνταξη ή εφάπαξ σε κανέναν μηχανικό με τον νέο νόμο, με αποτέλεσμα πολλοί συνάδελφοι να αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα.

Οι μηχανικοί πληρώνουν τις εισφορές τους με τον νέο νόμο; Σε ποσοστό άνω του 80%, δηλαδή περισσότεροι από 50.000 ελεύθεροι επαγγελματίες μηχανικοί, έχουν οφειλές και επομένως δεν μπορούν νόμιμα να συμμετάσχουν ούτε σε διαγωνισμό μελέτης Δημοσίου, ούτε σε δημοπρασία δημοσίου έργου. Το ίδιο ισχύει και για τις εταιρείες που χρησιμοποιούν τα πτυχία τους.

Εκτός από τα παραπάνω προβλήματα, η παραμικρή οφειλή, ακόμη και 50 ευρώ, πηγαίνει στο ΚΕΑΟ (Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών), με αποτέλεσμα να υπάρχουν περιπτώσεις κατασχέσεων σε λογαριασμούς ή μπλοκάρισμα λογαριασμών. Αυτό συμβαίνει το τελευταίο διάστημα, μετά την κατάργηση του ορίου των 5.000 ευρώ κάτω από το οποίο δεν γίνονταν κατασχέσεις.

Οσο για τους ολιγάριθμους μηχανικούς που καταφέρνουν να πληρώνουν τις εισφορές τους, δέχομαι δεκάδες καταγγελίες για συναδέλφους που δεν έχουν καμία οφειλή, αλλά το σύστημα δείχνει ότι δεν έχουν ασφαλιστική ικανότητα, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να γράψουν φάρμακα. Αναγκάζονται και πηγαίνουν στον κλάδο Υγείας του ΕΦΚΑ με τα αποδεικτικά για να διορθωθεί το πρόβλημα. Ασφαλιστική ενημερότητα βγάζουν ηλεκτρονικά όσοι έχουν πληρώσει; Οχι, θα πρέπει να πηγαίνουν από τη μία υπηρεσία του ΕΦΚΑ στην άλλη –καθώς δεν υπάρχει διαλειτουργικότητα– και να περιμένουν με χαρτάκι προτεραιότητας πάνω από τρεις ώρες.

Με αυτά τα θλιβερά δεδομένα, η ερώτηση προς αυτούς που κυβερνούν είναι: Υπάρχει κάτι που να λειτουργεί σωστά; Γιατί έχουμε χορτάσει από επικοινωνία, αλλά ούτε η πολυπόθητη ανάπτυξη έχει έρθει, ούτε έχουμε ενδείξεις ότι έρχεται, αφού δουλειά για τους μηχανικούς δεν υπάρχει, όπως είναι αντιληπτό από τα παραπάνω. Να το πω πιο απλά: εάν υπήρχαν δουλειές, δεν θα υπήρχαν τόσες οφειλές.

Μέσα σε όλες αυτές τις δυσκολίες εκδίδεται μία υπουργική απόφαση που επιτρέπει για πρώτη φορά σε μηχανικούς να παίρνουν επίδομα ανεργίας. Αλλά και αυτό είναι προβληματικό, αφού, αν διαβάσει κανείς τις προϋποθέσεις, θα διαπιστώσει ότι μάλλον σχεδόν κανείς δεν μπορεί να ενταχθεί. Πιθανώς και σε αυτή την περίπτωση προκρίθηκε η επικοινωνία από την αποτελεσματικότητα.

Θέλοντας να αντιμετωπίσουμε αυτήν την τραγική κατάσταση για τους μηχανικούς, έχουμε προσφύγει στο ΣτΕ κατά του νόμου Κατρούγκαλου, έχουμε προσφύγει κατά των αναδρομικών εισφορών που έχουν επιβληθεί από προηγούμενο νόμο και θα προσφύγουμε τις επόμενες ημέρες και κατά των κατασχέσεων από το ΚΕΑΟ. Η μοναδική διέξοδός μας δυστυχώς είναι η Δικαιοσύνη.

Ανάπτυξη δεν υπάρχει και δεν θα υπάρξει αν δεν υλοποιηθούν οι προτάσεις που και εμείς και άλλοι φορείς της αγοράς έχουν διατυπώσει.

Δυστυχώς, η πολυπόθητη ανάπτυξη δεν έρχεται απλώς με ευχολόγια και με επικοινωνιακές φιέστες, αλλά με σοβαρότητα, σχέδιο και με ουσιαστική συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους.

* Ο κ. Γιώργος Στασινός είναι πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή