ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η Fiat Chrysler πέρασε στη μετά Σέρτζιο Μαρκιόνε εποχή

REUTERS, BLOOMBERG

Πριν από δύο ημέρες, το διοικητικό συμβούλιο της FCA και ο πρόεδρός του Τζον Ελκαν επέλεξαν ως αντικαταστάτη του Σέρτζιο Μαρκιόνε τον Βρετανό Μάικ Μάνλεϊ, επικεφαλής επί μία δεκαετία του βραχίονα κατασκευής των Jeep.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ο ιταλοαμερικανικός όμιλος αυτοκινήτων Fiat Chrysler Automobiles (FCA) καλείται να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα. Δηλαδή στη μετά Μαρκιόνε εποχή, τη θέση του οποίου κατέλαβε ο Μάικ Μάνλεϊ. Ο Σέρτζιο Μαρκιόνε, ο εμβληματικός CEO της Fiat, ο οποίος υπέγραψε πολλές από τις επιτυχίες της τα τελευταία δεκατέσσερα χρόνια, είναι σοβαρά άρρωστος. Στις αρχές Ιουλίου εισήχθη σε νοσοκομείο της Ζυρίχης για επέμβαση στον ώμο. Yπήρξαν επιπλοκές, όμως, μετά την επέμβαση και νοσηλεύεται πλέον σε μονάδα εντατικής θεραπείας. Κανείς δεν γνωρίζει πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση της υγείας του. Τυπικά, ο κ. Μαρκιόνε ετοιμαζόταν να συνταξιοδοτηθεί το 2019, αλλά τα πράγματα εξελίχθηκαν αλλιώς. Οταν τον είχαν ρωτήσει ποια είναι η γραμμή πλεύσης που ακολουθεί, απάντησε: «Ο όμιλος FCA γεννήθηκε από ανθρώπους στη Fiat και την Chrysler που αντιμετώπισαν πάρα πολύ μεγάλα προβλήματα. Κινδύνευσαν να χάσουν τη δουλειά και την αξιοπρέπειά τους. Αλλά δεν τα παράτησαν. Εργάστηκαν σκληρά και με υψηλό αίσθημα ευθύνης».

Το Σαββατοκύριακο το διοικητικό συμβούλιο της FCA και ο πρόεδρός του Τζον Ελκαν επέλεξαν τον αντικαταστάτη του, τον Βρετανό Μάικ Μάνλεϊ, επικεφαλής επί μία δεκαετία του βραχίονα κατασκευής των Jeep. Ο Τζον Ελκαν είναι μέλος της οικογένειας Ανιέλι, η οποία ίδρυσε τη Fiat στα τέλη του 19ου αιώνα. Στη Ferrari, που ανήκει στον όμιλο FCA και την οποία επίσης διοικούσε ο Σέρτζιο Μαρκιόνε, τοποθετήθηκε ο Λουίς Καμιλέρι. Ο τελευταίος ήταν πρόεδρος του Δ.Σ. της Ferrari και τώρα αναλαμβάνει διευθύνων σύμβουλός της.

Ο Σέρτζιο Μαρκιόνε, ένας εργασιομανής οραματιστής και πρωτοπόρος στην ανασυγκρότηση και εξυγίανση της Fiat, άφησε το στίγμα του. Διέσωσε όχι μόνον τη Fiat αλλά και την Chrysler, οι οποίες, όταν ξέσπασε η χρηματοπιστωτική κρίση, κινδύνευαν να χρεοκοπήσουν αλλά και να παύσουν να υφίστανται στον χάρτη της αυτοκινητοβιομηχανίας. Παράλληλα με την εξαγορά της αμερικανικής Chrysler, έδωσε «σάρκα και οστά» στο παλαιό όνειρο της Fiat να αναδειχθεί σε διεθνούς βεληνεκούς αυτοκινητοβιομηχανία. Αυτό σήμανε, όμως, και την υποβάθμιση του ιταλικού στοιχείου στην εταιρική της ταυτότητα. Αλλωστε τα κεντρικά γραφεία της FCA μεταφέρθηκαν από το Τορίνο στο Λονδίνο.

Η πορεία του Μαρκιόνε άρχισε το 2004. Τότε ανέλαβε ως ο πέμπτος διευθύνων σύμβουλος της Fiat σε διάστημα δύο ετών. Το 2003 είχε εμφανίσει ζημίες ύψους 6 δισ. ευρώ, αλλά το 2005 επανήλθε στην κερδοφορία. Αναζητώντας σύμμαχο για τη Fiat, ο κ. Μαρκιόνε προσέγγισε την Chrysler, η οποία βρισκόταν σε δύσκολη θέση. Οπως αναφέρει το Bloomberg, το ότι το 2009 η Chrysler έλαβε κρατική βοήθεια οφείλεται σε έναν βαθμό και στην ανάμειξη της Fiat. Ο κ. Μαρκιόνε δούλευε συνεχώς. Συχνά κοιμόταν στη διάρκεια των πτήσεων μεταξύ των τριών κέντρων της αυτοκινητοβιομηχανίας: Τορίνο, Λονδίνο, Ντιτρόιτ. Το 2016 διέκοψε την παραγωγή επιβατικών αυτοκινήτων από την Crysler, ώστε να μπορέσει να επικεντρωθεί στα οχήματα πολλαπλών χρήσεων (SUV) που μπορούν να αποφέρουν υψηλά κέρδη. Τον μιμήθηκαν η Ford και η General Electric. Η μονάδα της Fiat στο Τορίνο, που κατασκεύαζε 500.000 αυτοκίνητα τον χρόνο το 1960, σήμερα έχει αναλάβει ένα πολύ μικρό μέρος της παραγωγής. Ασχολείται κυρίως με Alfa Romeo και Maserati SUV.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ