ΥΓΕΙΑ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Βιολογικό ρολόι στο φαγητό

ANAHAD O’ CONNOR / THE NEW YORK TIMES

Είναι σημαντικό για τη συνολική μας υγεία να επιλέγουμε όχι μόνο τι θα φάμε όσο και πότε θα το φάμε, ώστε να συμβαδίζει με τη λειτουργία του βιολογικού μας ρολογιού.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Οι διατροφολόγοι, επί πολύ καιρό, αναζητούν την καλύτερη δίαιτα για βέλτιστη υγεία. Ωστόσο σήμερα κάποιοι ειδικοί πιστεύουν ότι δεν έχει σημασία μόνο τι τρώμε αλλά και πότε το τρώμε. Πολλές έρευνες καταδεικνύουν ότι το σώμα μας λειτουργεί καλύτερα όταν ευθυγραμμίζουμε τα πρότυπα του φαγητού με το βιολογικό μας ρολόι, τους έμφυτους 24ωρους κύκλους που μας υποδεικνύουν πότε να ξυπνήσουμε, πότε να φάμε και πότε να κοιμηθούμε. Μελέτες υποδεικνύουν ότι η διαρκής διατάραξη του κιρκαδικού ρυθμού, τρώγοντας αργά, μπορεί να είναι η τέλεια συνταγή για αύξηση του σωματικού βάρους και την εμφάνιση μεταβολικών προβλημάτων.

Aυτή είναι η πρόταση του νέου βιβλίου «Ο κιρκαδικός κώδικας» του Σατσίν Πάντα, καθηγητή στο Ινστιτούτο Σαλκ και ειδικού στην έρευνα του κιρκαδικού ρυθμού. Ο δρ Πάντα πιστεύει ότι οι άνθρωποι βελτιώνουν τη μεταβολική τους υγεία όταν καταναλώνουν το φαγητό τους σε ένα καθημερινό πλαίσιο οκτώ έως δέκα ωρών και τρώνε το πρώτο τους γεύμα το πρωί και το τελευταίο νωρίς το βράδυ.

Η προσέγγιση αυτή γεννάται από την ιδέα ότι ο ανθρώπινος μεταβολισμός ακολουθεί έναν καθημερινό ρυθμό, με τις ορμόνες, τα ένζυμα και το πεπτικό σύστημα να είναι έτοιμα για την πρόσληψη φαγητού τόσο το πρωί όσο και το απόγευμα. Πολλοί άνθρωποι, ωστόσο, καταναλώνουν εδέσματα από τη στιγμή που θα ξυπνήσουν μέχρι την ώρα που θα κοιμηθούν. Ο δρ Πάντα διαπίστωσε στην έρευνά του ότι ο μέσος άνθρωπος τρώει κατά τη διάρκεια μιας περιόδου 15 ωρών ξεκινώντας με γάλα και καφέ λίγο μετά την έγερση και σταματώντας με ένα ποτήρι κρασί, ένα βραδινό δείπνο και λίγα τσιπς, φιστίκια ή κάποιο άλλο σνακ λίγο προτού πέσει για ύπνο. Αυτό το μοντέλο διατροφής συγκρούεται με τους βιολογικούς μας ρυθμούς.

Οι επιστήμονες γνώριζαν εδώ και πολύ καιρό ότι ο άνθρωπος διαθέτει ένα ρολόι στον εγκέφαλο, στον υποθάλαμο, το οποίο ρυθμίζει τους κύκλους ύπνου-ξύπνιου ανταποκρινόμενο στην έκθεση στο λαμπρό φως. Πριν από μερικές δεκαετίες, οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι κάθε όργανο διαθέτει ένα εσωτερικό ρολόι που ρυθμίζει την καθημερινή του δραστηριότητα.

Στοιχεία από μελέτες υποδεικνύουν ότι είναι προτιμότερη η κατανάλωση φαγητού νωρίτερα μέσα στην ημέρα, λέει η δρ Κόρτνεϊ Πέτερσον, αναπληρώτρια καθηγήτρια του Τμήματος Επιστημών Διατροφής στο Πανεπιστήμιο της Αλαμπάμα. Επίσης, δεκάδες μελέτες έχουν δείξει ότι ο έλεγχος του σακχάρου του αίματος είναι προτιμότερο να γίνεται το πρωί από ό,τι το βράδυ. Επιπλέον, καίμε περισσότερες θερμίδες και χωνεύουμε το φαγητό καλύτερα το πρωί. Τη νύχτα, η απουσία ηλιακού φωτός προκαλεί την απελευθέρωση μελατονίνης που μας προετοιμάζει για τον ύπνο. Η κατανάλωση τροφής αργά τη νύχτα αποστέλλει αλληλοσυγκρουόμενα μηνύματα στα ρολόγια του σώματός μας ότι εξακολουθεί να είναι ημέρα. Οι περισσότεροι άνθρωποι γνωρίζουν τι συμβαίνει όταν διαταράσσουμε το κεντρικό ρολόι πετώντας σε διαφορετικές ζώνες – κούραση, τζετ λαγκ και ομιχλώδης σκέψη. Τρώγοντας τη λάθος ώρα της ημέρας μπερδεύει εξίσου τα όργανα που ευθύνονται για τη χώνεψη, εξαναγκάζοντάς τα να λειτουργούν όταν θα έπρεπε να αναπαύονται, κάτι που μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο ασθενειών, όπως δήλωσε ο Πάολο Σασόνε Κόρσι, επικεφαλής του Κέντρου Επιγενετικής και Μεταβολισμού του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ