ΚΟΣΜΟΣ

Ιταλία: Σχέδιο Β για κάθε ενδεχόμενο

REUTERS, A.P.

Ο ιταλικός κυβερνητικός συνασπισμός έχει θέσει εκτός συζήτησης το ζήτημα της Ευρωζώνης, το οποίο ωστόσο εγείρει συστηματικά ο ιδρυτής του κυβερνώντος Κινήματος 5 Αστέρων, Μπέπε Γκρίλο.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ο ιδρυτής του ιταλικού Κινήματος 5 Αστέρων, Μπέπε Γκρίλο, επανήλθε χθες στην ανάγκη προετοιμασίας της χώρας του για έξοδο από την Ευρωζώνη, ώστε να είναι έτοιμη για όλα τα ενδεχόμενα. Ο Γκρίλο, που δεν έχει αναλάβει επίσημο ρόλο στη συγκυβέρνηση 5 Αστέρων - Λέγκας του Βορρά, μίλησε στην εκπομπή GZero World του προέδρου του Eurasia Group, Ιαν Μπρέμερ.

«Είχαμε προτείνει ένα δημοψήφισμα για να αποφασίσουν οι Ιταλοί αν πρέπει να μείνουμε στο ευρώ. Δεν επρόκειτο για την Ευρώπη, αλλά για το ευρώ. Το δημοψήφισμα είναι ένας τρόπος να ξεκινήσει συζήτηση για ένα υποθετικό σχέδιο Β», είπε ο Γκρίλο. «Δεν έχουμε σχέδιο Β σε περίπτωση που κάτι συμβεί. Σήμερα από τη μια στιγμή στην άλλη αλλάζουν όλα, το έχουμε ξαναπεί, αρκεί ένα μήνυμα στο Τwitter από την άλλη όχθη του Ατλαντικού για να αλλάξει την οικονομική πολιτική μιας χώρας. Πρέπει να έχει κανείς σχέδιο Β, είμαι σίγουρος ότι η Γερμανία και η Γαλλία έχουν», συνέχισε.

Στην πράξη, οι ιδέες του Γκρίλο περί δημοψηφίσματος θεωρούνται ανεφάρμοστες, καθώς η προκήρυξή του και μόνο θα ασκούσε τόσες πιέσεις στα ιταλικά ομόλογα ώστε να προξενήσει την έξοδο της Ιταλίας πριν καν προσέλθουν οι πολίτες στις κάλπες. Ο ιταλικός κυβερνητικός συνασπισμός έχει θέσει εκτός συζήτησης το ζήτημα αυτό, και οι ενδοκυβερνητικές προστριβές αφορούν άλλα θέματα όπως το αν θα χορηγηθεί το περίφημο «επίδομα του πολίτη» και αν θα κατασκευαστεί η σιδηροδρομική γραμμή υψηλής ταχύτητας (TAV) ανάμεσα στο Μιλάνο και στη Λυών της Γαλλίας. Το Κίνημα 5 Αστέρων, που απέκτησε λαϊκό έρεισμα μέσα από τοπικές κινητοποιήσεις όπως αυτές για την ακύρωση του έργου, επιμένει ότι το έργο είναι φαραωνικό και περιττό, προξενώντας την αντίδραση των κυβερνητικών εταίρων της Λέγκας του Βορρά.

Το «δώρο»

Η σιδηροδρομική γραμμή μήκους 270 χιλιομέτρων προβλέπεται να κοστίσει 26 δισ. ευρώ, ποσό που θα καταβληθεί κατά 35% από τον ιταλικό προϋπολογισμό. «Κανείς δεν πρέπει να τολμήσει να βάλει την υπογραφή του στο έργο», δήλωσε προ ημερών ο προερχόμενος από τα 5 Αστέρια, υπουργός Μεταφορών Ντανίλο Τονινέλι. «Θα το θεωρήσουμε εχθρική ενέργεια», προσέθεσε. Το κόμμα υποστηρίζει ότι πρόκειται για άχρηστο «δώρο προς τους εργολάβους», καθώς η υπάρχουσα γραμμή δεν έχει κορεστεί, ενώ έχει υιοθετήσει τους φόβους των κατοίκων ότι από τις εκσκαφές στις σήραγγες μπορεί να διαχυθεί λεπτή καρκινογόνος σκόνη αμιάντου και ουρανίου. Τίποτα τέτοιο δεν έχει βρεθεί μέχρι στιγμής στη διερευνητική σήραγγα που διανοίγεται από την πλευρά της Γαλλίας. Από τα περίπου 9 δισ. που αναλογούν στην Ιταλία, η χώρα έχει δαπανήσει το 1 δισ., ενώ η Κομισιόν και το Παρίσι απειλούν με βαριά πρόστιμα σε περίπτωση ακύρωσης. Ωστόσο, το κόμμα δεν έχει την πολυτέλεια να κάνει πίσω, καθώς ετοιμάζεται να άρει τις αντιρρήσεις του για το άλλο μεγάλο έργο το οποίο είχε δεσμευθεί ότι θα εμπόδιζε: Τον αγωγό ΤΑΡ, που θα προέρχεται από την Ελλάδα μεταφέροντας φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν. Την περασμένη εβδομάδα, ο Ιταλός πρόεδρος Ματαρέλα διαβεβαίωσε ότι το έργο θα προχωρήσει παρά τις αντιρρήσεις των 5 Αστέρων, που αποτελούν το μεγαλύτερο κόμμα της κυβέρνησης.

Σύμφωνα με την εφημερίδα Il Giornale, ο Ιταλός πρωθυπουργός Κόντε θα συζητήσει το ζήτημα με τις αμερικανικές αρχές κατά την επίσκεψή του στον Λευκό Οίκο, μεταφέροντας το αίτημα του κυβερνήτη της Απουλίας για αλλαγή διαδρομής, ώστε ο αγωγός να μη διασχίζει την επαρχία αυτή.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ