ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ανοδικά οι επενδύσεις στην ακτοπλοΐα

Κατά τη διάρκεια του τελευταίου έτους (2017 και μέχρι τον Ιούλιο του τρέχοντος έτους), οι σημαντικότερες εξελίξεις για τον κλάδο συνοψίζο-νται στην πώληση του 48,53% της Hellenic Seaways (HSW), που βρισκόταν υπό τον έλεγχο της Minoan Lines.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Νέος ανοδικός κύκλος επενδύσεων, αδυναμία κεφαλαιοποίησης των αυξημένων αφίξεων από το εξωτερικό, ενίσχυση των μεριδίων των μικρότερων εταιρειών έναντι των μεγαλύτερων, αλλά και ανάγκη για θέσπιση ενός νέου θεσμικού πλαισίου, είναι τα βασικότερα συμπεράσματα της τελευταίας (17ης τον αριθμό) ετήσιας έρευνας για τον κλάδο της ακτοπλοΐας, από τη συμβουλευτική εταιρεία ναυτιλιακών χρηματοδοτήσεων XRTC – Business Consultants. Σύμφωνα με αυτήν, το 2017 η ακτοπλοϊκή αγορά χαρακτηρίστηκε από ιδιαίτερα έντονο ανταγωνισμό, τόσο μεταξύ των εταιρειών του κλάδου όσο και από τις αεροπορικές εταιρείες σε επίπεδο τιμών, οι οποίες μάλιστα κατόρθωσαν να ενισχύσουν σημαντικά την παρουσία τους στις γραμμές του εσωτερικού.

Κατά τη διάρκεια του τελευταίου έτους (2017 και μέχρι τον Ιούλιο του τρέχοντος έτους), οι σημαντικότερες εξελίξεις για τον κλάδο συνοψίζονται στην πώληση του 48,53% της Hellenic Seaways (HSW), που βρισκόταν υπό τον έλεγχο της Minoan Lines. Αγοραστής ήταν ο όμιλος Attica, ο οποίος πλέον ελέγχει το 98,83% της Hellenic Seaways. Επίσης, σημαντική ήταν και η είσοδος της Minoan Lines στη γραμμή Πειραιάς-Χανιά, μια αγορά που ήταν στον αποκλειστικό έλεγχο της κοινοπραξίας ANEK-Attica. Μετά τις τελευταίες αυτές αγοραπωλησίες, ο όμιλος Attica αποτελεί το μεγαλύτερο σχήμα στην ελληνική ακτοπλοΐα, που καλύπτει το 30% της προσφοράς της χωρητικότητας και το 33% της ζήτησης σε επιβάτες.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση της ακτοπλοϊκής κίνησης ήταν της τάξεως του 10%, ποσοστό όμως το οποίο κατά το μεγαλύτερο μέρος καρπώθηκαν οι υπόλοιπες εταιρείες (μη εισηγμένες), των οποίων η παρουσία αυξάνει συνεχώς, τόσο σε επίπεδο στόλου όσο και σε επίπεδο κίνησης. Ειδικότερα, σύμφωνα με την ανάλυση της XRTC, «οι εισηγμένες και η HSW έχοντας να αντιμετωπίσουν το βαρίδι των υψηλών επενδύσεών τους, άρα και των δανείων τους, έπρεπε να προχωρήσουν σε στρατηγικές απομόχλευσης. Με σκοπό την αποφυγή της χρεοκοπίας συρρικνώθηκαν, διαθέτοντας προς πώληση πλοία και εξορθολογίζοντας ταυτόχρονα τόσο τις γραμμές όπου δραστηριοποιούνται όσο και τον αριθμό των δρομολογίων». Ωστόσο, όπως τονίζεται, η ολοκλήρωση της αναδιάρθρωσής τους καθώς και οι νέες συνθήκες ανταγωνισμού με τις υπόλοιπες εταιρείες ίσως αποτελέσει κίνητρο για μεγάλους επενδυτές να επενδύσουν στις εισηγμένες εταιρείες του κλάδου και στη HSW. Απαραίτητη βέβαια προϋπόθεση είναι και η συμμετοχή των τραπεζών, αφού η έλλειψη της τραπεζικής χρηματοδότησης αποτελεί τροχοπέδη για οποιαδήποτε επενδυτική κίνηση.

Εν μέσω αυτού του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, νέοι παίκτες αποφάσισαν να επενδύσουν στην ακτοπλοϊκή αγορά αυξάνοντας την προσφερόμενη χωρητικότητα, εισερχόμενοι σε γραμμές όπου οι εισηγμένες και η HSW αναγκάστηκαν να συρρικνωθούν. Είναι χαρακτηριστικό ότι, μέχρι το 2013, οι μεγάλοι «παίκτες» του κλάδου κατείχαν μερίδιο 64% της επιβατικής κίνησης. Από το 2014 το ποσοστό αυτό μειώνεται διαρκώς για να φτάσει το 2017 μόλις στο 43%. Στις εταιρείες που έχουν κερδίσει μερίδιο αγοράς περιλαμβάνονται οι Seajets, Golden Star Ferries, Fast Ferries, Zante Ferries και Dodekanisos Seaways.

Η XRTC επισημαίνει πάντως την επιτακτική ανάγκη εκσυγχρονισμού του θεσμικού πλαισίου, το οποίο θα εξασφαλίζει την ανταγωνιστικότητα των εταιρειών και συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ