ΚΟΣΜΟΣ

Δεκάδες νεκροί από την κατάρρευση γέφυρας στη Γένοβα

REUTERS, A.P.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Ιταλία

ΓΕΝΟΒΑ. «Η γέφυρα Μοράντι είναι μια κατασκευαστική αποτυχία, μόνο αριστούργημα δεν είναι. Αργά ή γρήγορα πρέπει να αντικατασταθεί. Στα τέλη της δεκαετίας του 1990, τα έξοδα συντήρησής της είχαν φθάσει το 80% του κόστους κατασκευής. Αυτό είναι ανήκουστο». Από χθες το μεσημέρι, ο καθηγητής οπλισμένου σκυροδέματος του πανεπιστημίου της Γένοβας, Αντόνιο Μπρένσιτς, είχε την ατυχία να δει τις προειδοποιήσεις του να επαληθεύονται.

Η κατάρρευση της κρεμαστής γέφυρας στις δυτικές παρυφές της Γένοβας οδήγησε στον θάνατο δεκάδες οδηγούς, πυροδοτώντας αγωνιώδεις προσπάθειες ανεύρεσης επιζώντων στα συντρίμμια και ανοίγοντας εκ νέου τη συζήτηση περί συντήρησης των ιταλικών υποδομών. Η γέφυρα, συνολικού μήκους 1.182 μ., είναι τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Α10 που συνδέει τη Γένοβα με τα γαλλικά σύνορα και είχε εγκαινιαστεί το 1967. Η γέφυρα Μοράντι αποκαλείτο και «Γέφυρα του Μπρούκλιν», λόγω της ελαφράς ομοιότητάς της με την ομώνυμη γέφυρα της Νέας Υόρκης.

Πληροφορίες που δεν έχουν επιβεβαιωθεί ανέφεραν ότι ένας από τους πυλώνες της γέφυρας επλήγη από κεραυνό, που, ωστόσο, υπό φυσιολογικές συνθήκες δεν οδηγεί σε κατάρρευση. Κι, όμως, ένας από τους πυλώνες της γέφυρας, ύψους 90 μέτρων, κατέρρευσε, το ίδιο και ο αυτοκινητόδρομος των δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση που βρισκόταν σε ύψος περίπου 50 μέτρων. Αεροφωτογραφίες μετά το δραματικό συμβάν έδειξαν «κενό» περίπου 80 μέτρων στον αυτοκινητόδρομο, τα κομμάτια του οποίου βούλιαξαν στον ποταμό Πολτσεβέρα, έφραξαν σιδηροδρομικές γραμμές και προσγειώθηκαν στη στέγη εργοστασίου. Τουλάχιστον τρία φορτηγά και άγνωστος αριθμός Ι.Χ. οχημάτων διέσχιζαν το σημείο αυτό τη στιγμή της κατάρρευσης.

Η εταιρεία Autostrade per l’Italia, του ομίλου Benetton, στην οποία έχουν περιέλθει οι ιδιωτικοποιημένοι αυτοκινητόδρομοι της Ιταλίας, ανακοίνωσε ότι βρίσκονταν σε εξέλιξη έργα για τη στατική ενίσχυση της γέφυρας και ότι ήταν «υπό συνεχή επιτήρηση». Εκπρόσωπος της εταιρείας κάλεσε την κοινή γνώμη να μη σπεύδει σε συμπεράσματα, καθώς η τιμή της μετοχής της βούλιαξε και η διαπραγμάτευσή της ανεστάλη.

H καταστροφή είναι σίγουρο ότι θα δώσει τροφή στη διαμάχη της Ιταλίας με την Κομισιόν για τις δημόσιες δαπάνες. «Οι δημόσιες επενδύσεις που έχουμε απόλυτη ανάγκη είναι μπροστά στα μάτια μας. Γέφυρες, δρόμοι, αντιπλημμυρικά έργα. Επί χρόνια, συντηρήσεις δεν έγιναν γιατί “δεν υπήρχαν χρήματα”. Πρώτα η ασφάλεια των Ιταλών», είπε ο Κλαούντιο Μπόργκι, εκπρόσωπος της Λέγκας του Βορρά για οικονομικά ζητήματα.  Από το 2014 ώς το 2017 ο προϋπολογισμός των ιταλικών περιφερειών για ελέγχους υποδομών είχε περικοπεί τελείως, παρότι οι ανάγκες αυξάνονται, καθώς η συντριπτική πλειονότητα των ιταλικών έργων υποδομής χρονολογείται από τις δεκαετίες του 1950 και 1960. Πέρυσι κατέρρευσε γέφυρα στον αυτοκινητόδρομο της Αδριατικής, με αποτέλεσμα τον θάνατο δύο ανθρώπων, ενώ πρόπερσι κατέρρευσε γέφυρα βορείως του Μιλάνου με αποτέλεσμα τον θάνατο ενός ανθρώπου.
 

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ