ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η συνεργασία ΗΠΑ - Μεξικού γράφει τον επίλογο της εμπορικής συμφωνίας NAFTA

REUTERS

Σύμφωνα με τις συνομιλίες ΗΠΑ - Μεξικού, το 40% με 45% της αξίας ενός αυτοκινήτου θα πρέπει να παράγεται από εργάτες που πληρώνονται τουλάχιστον 16 δολάρια την ώρα.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Κάποτε την ονόμαζαν Συμφωνία Ελευθέρου Εμπορίου Βόρειας Αμερικής (NAFTA). Στο εξής θα την ονομάζουμε εμπορική συμφωνία ΗΠΑ - Μεξικού. Θα ξεφορτωθούμε την ονομασία NAFTA», δήλωσε χθες ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ.

Kάπως έτσι φαίνεται ότι ο Λευκός Οίκος γράφει τον επίλογο της NAFTA, που τέθηκε σε εφαρμογή τον Ιανουάριο του 1994, δημιουργώντας τριμερές εμπορικό μπλοκ μεταξύ ΗΠΑ, Μεξικού και Καναδά. Κάθε χρόνο, οι εμπορικές συναλλαγές μεταξύ των τριών χωρών ξεπερνούν το ένα τρισ. δολάρια.

Οι διαπραγματεύσεις για την αναθεώρηση της NAFTA διεξάγονται για περισσότερο από έναν χρόνο, αλλά δεν έχουν οδηγήσει σε κάποιο αποτέλεσμα που να ικανοποιεί και τις τρεις πλευρές. Σήμερα, οι ΗΠΑ κατέληξαν σε συμφωνία με το Μεξικό για την αναθεώρηση της NAFTA, είπε ο κ. Τραμπ. Συμπλήρωσε ότι εν συνεχεία οι ΗΠΑ θα συνομιλήσουν με τον Καναδά ώστε να συνάψουν διμερή συμφωνία και με αυτόν.

Ο Αμερικανός πρόεδρος ανέλαβε την πρωτοβουλία για αναθεώρηση της συμφωνίας, διότι κατά την κρίση του έπληττε τα οικονομικά συμφέροντα και την εργατική τάξη της χώρας. Πριν και μετά την προεκλογική εκστρατεία του, ο κ. Τραμπ είχε κατ’ επανάληψιν απειλήσει ότι η Ουάσιγκτον θα εγκαταλείψει τη NAFTA όπως και άλλες διεθνείς εμπορικές συμφωνίες που διαπραγματεύονταν οι ΗΠΑ. Οικονομικοί αναλυτές συμπεραίνουν ότι ο κ. Τραμπ προτιμά τις διμερείς συμφωνίες, στο πλαίσιο μιας πολιτικής εμπορικού προστατευτισμού, όπου οι απειλές για την επιβολή δασμών χρησιμοποιούνται ως μοχλός πίεσης.

Η πλειονότητα των οικονομολόγων θεωρεί ότι η NAFTA απέφερε οφέλη και για τις τρεις χώρες. Ηταν, όμως, επιβλαβής για μια μειοψηφία εργαζομένων που δούλευαν σε κάποιες βιομηχανίες. Οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες μετέφεραν εργοστασιακές μονάδες από τις ΗΠΑ στο Μεξικό για να επωφεληθούν από το χαμηλό εργοστασιακό κόστος. Ερευνα του αμερικανικού Κογκρέσου κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η NAFTA δεν οδήγησε σε μεγάλη απώλεια των θέσεων εργασίας στις ΗΠΑ.

Σύμφωνα με τις τρέχουσες συνομιλίες μεταξύ ΗΠΑ και Μεξικού, το 40% με 45% της αξίας ενός αυτοκινήτου θα πρέπει να παράγεται από εργάτες που λαμβάνουν ωρομίσθιο τουλάχιστον 16 δολαρίων. Και το 75% θα πρέπει να λαμβάνει χώρα στο Μεξικό και στις ΗΠΑ αντί του 62,5% που ίσχυε επί NAFTA, δήλωσε Αμερικανός αξιωματούχος στο Reuters. Στο πλαίσιο των τριμερών διαπραγματεύσεων για την αναθεώρηση της NAFTA, το Μεξικό και ο Καναδάς διαφωνούσαν με την απαίτηση των ΗΠΑ να τεθεί όρος για την αναθεώρηση της συμφωνίας κάθε πενταετία.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ