ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο συνδυασμός καταστήματος και Internet σώζει τους εμπόρους

Αντιπροσωπευτικό παράδειγμα είναι οι πελάτες της αλυσίδας καταστημάτων Target. Μπορούν να παραγγείλουν ένα μπλουζάκι Tokidoki ή ένα αντηλιακό από το κινητό τηλέφωνό τους, να παρκάρουν στο πάρκινγκ ενός καταστήματος της Target και εκεί να τους φέρουν τα προϊόντα που παρήγγειλαν.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Οσοι έχουν προεξοφλήσει την επικράτηση του ηλεκτρονικού εμπορίου εις βάρος των παραδοσιακών εμπόρων διαψεύδονται από την πραγματικότητα. Διότι ένα μεγάλο κομμάτι του λιανικού εμπορίου –τουλάχιστον στις ΗΠΑ– έχει καταφέρει όχι μόνον να επιβιώσει, αλλά και να ευδοκιμήσει στην εποχή της Amazon. Oι καταναλωτές έχουν αυξήσει τις επισκέψεις και τις αγορές τους σε αυτά τα καταστήματα που έχουν μπορέσει να προσαρμοστούν στα δεδομένα του ηλεκτρονικού εμπορίου, επισημαίνει ο Μαικλ Κόρκερι, αρθρογράφος των New York Times.

Βέβαια, εγκαταλείπονται ολόκληρα εμπορικά κέντρα. Χιλιάδες καταστήματα βάζουν λουκέτο. Δεν είναι λίγοι οι έμποροι που έχουν χρεοκοπήσει. Παράλληλα, όμως, οι πωλήσεις σε διάφορους τομείς του λιανικού εμπορίου –από το τμήμα κηπουρικής της αλυσίδας σούπερ μάρκετ Walmart μέχρι τα γκισέ του θρυλικού καταστήματος κοσμημάτων Tiffany & Company– έχουν φθάσει στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων ετών. Βασικός λόγος για την αύξηση του τζίρου των παραδοσιακών καταστημάτων είναι η εύρωστη οικονομία, καθώς και η αισιοδοξία των καταναλωτών.

Ενας ακόμη λόγος είναι ότι κάποιοι έμποροι έχουν αποδεχθεί την ευκολία και την άμεση ικανοποίηση που προσφέρει το ηλεκτρονικό εμπόριο. Ετσι έχουν καταφέρει να προσαρμοστούν και να κατοχυρώσουν τη θέση τους σε μια αγορά 3,5 τρισ. δολαρίων. «Υπάρχουν εμπορικές επιχειρήσεις κάθε μεγέθους που έχουν αναγνωρίσει πως η Amazon άλλαξε για πάντα τη συμπεριφορά των καταναλωτών», σχολιάζει η Μπάρμπαρα Καν, καθηγήτρια Μάρκετινγκ και πρώην επικεφαλής του Κέντρου Λιανικού Εμπορίου στη Σχολή Γουόρντον.

Αντιπροσωπευτικό παράδειγμα είναι οι πελάτες της αλυσίδας καταστημάτων Target. Μπορούν να παραγγείλουν ένα μπλουζάκι Tokidoki ή ένα αντηλιακό από το κινητό τηλέφωνό τους, να παρκάρουν στο πάρκινγκ ενός καταστήματος της Target και εκεί να τους φέρουν τα προϊόντα που παρήγγειλαν.

Ορισμένα καταστήματα της Nordstrom δίνουν τη δυνατότητα στους πελάτες να επιστρέφουν άμεσα προϊόντα –τοποθετώντας τα σε ένα κουτί– χωρίς καμία επαφή με πωλητή. Η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Walmart απασχολεί 25.000 «προσωπικούς αγοραστές» που επιλέγουν και πακετάρουν τα προϊόντα για να τα παραδώσουν στους πελάτες απευθείας στο πεζοδρόμιο. Κατά τη διάρκεια των προηγούμενων εβδομάδων, οι τρεις προαναφερόμενοι όμιλοι λιανικού εμπορίου ανακοίνωσαν υψηλότερες του αναμενομένου πωλήσεις το προηγούμενο τρίμηνο. Η καταναλωτική κίνηση στα καταστήματα και στις ιστοσελίδες της Target αυξήθηκε στους ταχύτερους ρυθμούς από τότε που ξεκίνησε να τηρεί αρχεία η εταιρεία, προ δεκαετίας.

Οι καταστροφολόγοι είχαν προβλέψει πως το ηλεκτρονικό εμπόριο με πρωταγωνιστή την Amazon θα κυριαρχούσε και θα έθετε στο περιθώριο τα παραδοσιακά καταστήματα. Καμία κατηγορία λιανικού εμπορίου δεν εξαιρέθηκε από το ρεκόρ των λουκέτων που καταγράφηκε πέρυσι. Εκλεισαν καταστήματα από τη λεωφόρο Μάντισον μέχρι εμπορικά κέντρα.

Φέτος, έχουν μειωθεί τα καταστήματα που βάζουν λουκέτο, διότι οι πιο αδύναμοι παίκτες ήδη κατέρρευσαν. Πέρυσι, περίπου 5.700 καταστήματα είχαν κλείσει στις ΗΠΑ, σύμφωνα με την εταιρεία αναλύσεων και παροχής υπηρεσιών συμβούλου Coresight Research. Από τις αρχές του έτους μέχρι σήμερα έχουν κλείσει περίπου 4.480 καταστήματα. Και οι ισχυρότεροι παίκτες επωφελούνται από την κατάρρευση των ανταγωνιστών τους, όπως συνέβη με την Target, που κέρδισε πελάτες από την εκκαθάριση της Toys «R» Us.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ