ΚΟΣΜΟΣ

Κολοσσοί καταγράφουν δεδομένα παιδιών

JENNIFER VALENTINO / THE NEW YORK TIMES

Τα παιδιά που παίζουν παιχνίδια στο Διαδίκτυο, κατάλληλα για την ηλικία τους, γίνονται άθελά τους στόχοι διαφημιστικών εταιρειών.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Τη νομοθεσία που προστατεύει την ιδιωτική ζωή των ανηλίκων παραβιάζουν εταιρείες διαδικτυακής διαφήμισης, ιδιοκτησίας των Google και Twitter, σύμφωνα με μηνυτήρια αναφορά που κατέθεσε δικαστής της αμερικανικής πολιτείας Νιου Μέξικο.

Η μήνυση κατατέθηκε ύστερα από καταγγελίες γονέων, οι οποίοι διαπίστωσαν ότι φαινομενικά ανώδυνα παιδικά παιχνίδια συνέλεγαν προσωπικά δεδομένα, όπως η ακριβής τοποθεσία του χρήστη, την οποία προωθούσαν σε εταιρείες ιντερνετικών διαφημίσεων. Την Τρίτη το βράδυ, η εισαγγελία του Νιου Μέξικο κατέθετε μήνυση, υποστηρίζοντας ότι οι δημιουργοί του παιχνιδιού Fun Kid Racing είχαν παραβιάσει την ομοσπονδιακή νομοθεσία που προστατεύει την προσωπική ζωή των παιδιών.

Η Δικαιοσύνη υποστηρίζει ότι οι σχεδιαστές της συγκεκριμένης εφαρμογής, αλλά και εταιρείες διαδικτυακής διαφήμισης, που ελέγχονται από τις Google και Twitter, παραβιάζουν τον νόμο. Ανάλυση των New York Times διαπίστωσε, μάλιστα, ότι και άλλες εφαρμογές παιδικών παιχνιδιών συλλέγουν προσωπικά δεδομένα παιδιών.

Παρότι η ομοσπονδιακή νομοθεσία δεν ασχολείται εκτενώς με την προστασία των ενηλίκων στο Διαδίκτυο, οι Αμερικανοί νομοθέτες έχουν φροντίσει για την προστασία των ανηλίκων κάτω των 13 ετών. Ο σχετικός νόμος δεν επιτρέπει σε εταιρείες να καταγράφουν τη γεωγραφική θέση ανηλίκων για την προώθηση διαφημίσεων. Οι ιστοσελίδες παιχνιδιών δεν δικαιούνται να συλλέγουν στοιχεία για τους νεαρούς παίκτες, εφόσον δεν έχουν προηγουμένως εξασφαλίσει την άδεια των γονέων τους.

Αγνοούν τον νόμο

Η μήνυση στο Νιου Μέξικο, όμως, αποκαλύπτει ότι πολλές εταιρείες επιλέγουν να αγνοήσουν τον νόμο, συλλέγοντας διευθύνσεις email, ονόματα, δεδομένα γεωγραφικής θέσης και κώδικες παρακολούθησης (cookies) των χρηστών. «Οι εταιρείες αυτές, παρότι βρίσκονται στην αιχμή της τεχνολογίας, επιλέγουν να μην προστατεύουν τα παιδιά», λέει ο γενικός εισαγγελέας του Νιου Μέξικο, Χέκτορ Μπαλντέρας.

Η πρώην επικεφαλής προστασίας του καταναλωτή στην Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου, Τζέσικα Ριτς, συμφωνεί: «Οι “ασφαλείς χώροι” για τα παιδιά στα ηλεκτρονικά καταστήματα δεν είναι τελικά και τόσο ασφαλείς». Την έκπληξή του εκφράζει, στο μεταξύ, ο Λιθουανός ιδρυτής της εταιρείας Tiny Lab, Γιόνας Αβρομαΐτις, λέγοντας ότι ήταν βέβαιος ότι η εταιρεία του ακολουθούσε πιστά όλους τους κανόνες.

Το 2013, η Apple εισήγαγε «παιδικό τμήμα» στο ηλεκτρονικό της κατάστημα, ζητώντας από τους σχεδιαστές να μη συγκεντρώνουν δεδομένα χρηστών. Η μήνυση της εισαγγελίας του Νιου Μέξικο, όμως, είναι διαφορετική, καθώς δεν στρέφεται μόνο εναντίον κάποιων μικρών εταιρειών οι οποίες παραβίασαν τους κανόνες, επιρρίπτοντας σαφείς ευθύνες σε κολοσσούς όπως οι Google και Twitter. «Η Goggle γνωρίζει ότι οι εταιρείες αυτές παρακολουθούν παράνομα την ψηφιακή δραστηριότητα παιδιών, ενώ δηλώνει ψευδώς στην σελίδα της ότι οι εφαρμογές αυτές είναι ασφαλείς για τα παιδιά», αναφέρει η μήνυση.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ