ΚΟΣΜΟΣ

Το μοντέλο της «Προέλευσης του Κόσμου»

REUTERS

Η Κονστάνς Κενιό, σε φωτογραφία του Ναντάρ γύρω στα 1870.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΠΑΡΙΣΙ. Η Κονστάνς Κενιό, πρώην χορεύτρια της Οπερας του Παρισιού, ήταν το μοντέλο για το διάσημο και αμφιλεγόμενο έργο «Η προέλευση του κόσμου» του ζωγράφου Γουσταύου Κουρμπέ, σύμφωνα με έρευνα Γάλλου ιστορικού, του οποίου το βιβλίο κυκλοφορεί την ερχόμενη εβδομάδα.

Σύμφωνα με την έρευνα του Κλοντ Σοπ, η Κενιό πόζαρε συστηματικά για τον Κουρμπέ, αλλά και για τους μεγαλύτερους φωτογράφους της εποχής, όπως ήταν ο Ναντάρ και ο Ντισντερί.

Υστερα από 152 χρόνια μυστηρίου, η ιστοσελίδα της εφημερίδας Figaro εξηγεί πως η ιστορική έρευνα οδήγησε στον εντοπισμό της ταυτότητας του μοντέλου. Η ελαιογραφία του Κουρμπέ, που φιλοτεχνήθηκε το 1866, απεικονίζει το αιδοίο γυναίκας και είχε προκαλέσει πραγματικό σκάνδαλο έπειτα από ολιγοετή έκθεσή της στο κοινό, μετά το 1876. Το σκάνδαλο υπήρξε τέτοιο, που η ελαιογραφία αποσύρθηκε από την κυκλοφορία, για να καταλήξει τη δεκαετία του 1950 στο ιατρείο του ψυχιάτρου Ζακ Λακάν. Το έργο δώρισαν οι κληρονόμοι του Λακάν στο Μουσείο Ορσέ το 1995, όπου και εκτίθεται έκτοτε.

Την ταυτότητα της Κενιό αποκαλύπτει σε επιστολή του προς τη Γεωργία Σάνδη ο Αλέξανδρος Δουμάς υιός. Ο συγγραφέας της «Κυρίας με τις καμέλιες» δεν χάνει την ευκαιρία να επικρίνει τον Κουρμπέ, τον οποίο αντιπαθούσε. Ο Κουρμπέ είχε στρατευθεί υπέρ της Κομμούνας του Παρισιού το 1871, κάτι το οποίο ο συντηρητικός, βασιλικός Δουμάς ουδέποτε συγχώρησε. «Είναι απαράδεκτο! Δεν μπορεί να χρησιμοποιεί κανείς το πινέλο του για να ζωγραφίσει το “εσωτερικό” της δεσποινίδος Κενιό, της γνωστής χορεύτριας της Οπερας», γράφει ο Δουμάς στη φίλη του, Γεωργία Σάνδη.

Η διευθύντρια του μουσείου φωτογραφιών της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Γαλλίας, Σιλβί Ομπεμάς, συμφωνεί με την εκτίμηση του ιστορικού Κλοντ Σοπ. «Η επιστολή του Δουμά με πείθει ότι μοντέλο για το έργο του Κουρμπέ ήταν η Κονστάνς Κενιό. Η κατάμαυρη κόμη και τα όμορφα μαύρα φρύδια της είχαν μαγέψει τους κριτικούς χορού όταν αυτή χόρευε στην Οπερα», λέει η Ομπεμάς.

Το 1866, η 34χρονη Κενιό ήταν μία από τις ερωμένες του Οθωμανού πρέσβη Χαλίλ Μπέη, ο οποίος αγόρασε το έργο από τον Κουρμπέ, για να το πουλήσει φεύγοντας από το Παρίσι και πριν από την πολιορκία της πόλης από τον πρωσικό στρατό το 1870.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ