ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο Τραμπ εστιάζει στο κινεζικό μέτωπο

MARK LANDLER, ALAN RAPPEPORT / THE NEW YORK TIMES

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΑΝΑΛΥΣΗ

Τη Δευτέρα, ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε ότι η αναθεωρημένη συμφωνία ελευθέρου εμπορίου με το Μεξικό και τον Καναδά θα οδηγήσει σε εισροή «μετρητών και θέσεων εργασίας» στις ΗΠΑ. Ωστόσο, η σημασία της συμφωνίας ίσως να μη σχετίζεται τόσο πολύ με τις λεπτομέρειές της, αλλά με το σήμα που στέλνει, ότι, δηλαδή, ο Τραμπ περιορίζει μεθοδικά τα μέτωπα που είχε ανοίξει στο εμπόριο, ώστε να πολεμήσει έναν και μόνον εχθρό: την Κίνα. Περιχαρής ο Τραμπ ισχυρίστηκε ότι η νέα εμπορική συμφωνία δικαιώνει την επιθετική τακτική με την επιβολή δασμών που έχει εφαρμόσει και υποσχέθηκε να συνεχίσει στην ίδια γραμμή, ώστε να αποσπάσει εμπορικές συμφωνίες από εταίρους όπως η Ευρωπαϊκή Ενωση και η Ιαπωνία. Ενώ, λοιπόν, ο Τραμπ εμφανίστηκε πεπεισμένος ότι θα επιτύχει στο τέλος συμφωνίες με την Ευρώπη και την Ιαπωνία, ήταν πολύ πιο εκνευρισμένος με την Κίνα, λέγοντας πως είναι υπερβολικά νωρίς ώστε να αρχίσουν εκ νέου οι διαπραγματεύσεις. Κυβερνητικοί αξιωματούχοι εκμυστηρεύονται πως ο Τραμπ είναι ικανοποιημένος από την επιβολή επιπλέον δασμών σε εισαγωγές από την Κίνα, συνολικού ύψους 250 δισ. δολαρίων, και πως θα τις διατηρήσει για το προβλεπτό μέλλον, ώστε να αποδυναμώσει την Κίνα.

Η νέα εμπορική συμφωνία αποτελεί εν μέρει βήμα προόδου. Επισήμως, το όνομά της είναι Συμφωνία ΗΠΑ - Μεξικού - Καναδά USMCA. Ο Καναδάς χαλαρώνει το πλαίσιο προστασίας της αγοράς γαλακτοκομικών προϊόντων του, ενώ οι ΗΠΑ εγκατέλειψαν την απαίτηση που είχαν για εξάλειψη ανεξάρτητου συστήματος επίλυσης διαφορών για τους δασμούς. Η συμφωνία περιλαμβάνει, επίσης, αλλαγές σε ζητήματα πνευματικής ιδιοκτησίας και ψηφιακής οικονομίας, αν και πολλά από αυτά τα νέα στοιχεία προέρχονται από τη συμφωνία ελευθέρου εμπορίου του Ειρηνικού (ΤΡΡ), από την οποία οι ΗΠΑ είχαν αποχωρήσει πέρυσι. Επίσης, η νέα συμφωνία περιλαμβάνει αλλαγές στην παραγωγή αυτοκινήτων, καθώς θα πρέπει να παράγεται στη Βόρεια Αμερική μεγαλύτερο μέρος τους, ώστε να πληρούν τα κριτήρια για μηδενικό δασμό. Παράλληλα, σημαντικό μέρος των αυτοκινήτων θα πρέπει να συναρμολογείται από εργάτες που αμείβονται με ωρομίσθιο τουλάχιστον 16 δολαρίων, μέτρο που έχει στόχο την ενίσχυση των θέσεων εργασίας σε ΗΠΑ και Καναδά. Αναλυτές υποστηρίζουν ότι η συμφωνία θα έχει θετική, πλην όμως περιορισμένη, επίδραση στην απασχόληση στον κλάδο των αυτοκινήτων και ότι ενδέχεται να οδηγήσει σε μικρή αύξηση των τιμών. Πλέον, ο Λευκός Οίκος κινείται σε πολλά μέτωπα λόγω των εμπορικών διενέξεων τις οποίες έχει προκαλέσει ο Τραμπ. Την περασμένη εβδομάδα, ο Αμερικανός πρόεδρος υπέγραψε αναθεωρημένη εμπορική συμφωνία με τη Νότια Κορέα και συμφώνησε με τον Ιάπωνα πρωθυπουργό Σίνζο Αμπε να αρχίσουν και πάλι εμπορικές διαπραγματεύσεις.

«Επιτέλους συνήλθαν και αποφάσισαν πως δεν μπορούν να κερδίσουν όλους αυτούς τους πολέμους, οπότε αρχίζουν να κλείνουν συμφωνίες και να επικεντρώνονται στην Κίνα», λέει ο Γκάρι Κλάιντ Χάφμπαουερ, ειδικός σε θέματα εμπορίου στο Peterson Institute for International Economics. «Προετοιμάζονται για γιγάντια μάχη με την Κίνα», προσθέτει. Προς το παρόν δεν υπάρχουν σχέδια για εμπορικές διαπραγματεύσεις μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας, αν και ο Λάρι Κούντλοου, επικεφαλής οικονομικός σύμβουλος του Αμερικανού προέδρου, δήλωσε ότι ο Τραμπ ενδέχεται να συναντήσει τον Κινέζο ομόλογό του Σι Τζινπίνγκ στη σύνοδο κορυφής τον Νοέμβριο. Τη Δευτέρα, ο Τραμπ είχε αναφερθεί και πάλι στο ενδεχόμενο να επιβάλει ακόμη περισσότερους δασμούς στις εισαγωγές από την Κίνα και είπε πως η πολιτική του έχει πλήξει την οικονομία της ασιατικής χώρας. Αν και ο Τραμπ εξέφρασε αισιοδοξία για κλείσιμο συμφωνίας με την Ε.Ε. και έπλεξε το εγκώμιο του προέδρου της Κομισιόν Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ, αξιωματούχοι του Λευκού Οίκου λένε ότι οι διαπραγματεύσεις με την Ε.Ε. θα είναι δύσκολες.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ