ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αναταράξεις για μεγάλες και μικρές ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες

REUTERS

Το πετρέλαιο, που κόστιζε 40 δολάρια το βαρέλι στις αρχές του 2016, εκτινάχθηκε στα 80 δολάρια σήμερα, αυξάνοντας το κόστος των εταιρειών. Επιπλέον, στην αγορά Ευρώπης - Β. Αμερικής τον φετινό χειμώνα διατίθενται 2,1 εκατομμύρια περισσότερες θέσεις από όσες πέρυσι. Ο ανταγωνισμός, κατά συνέπεια, οξύνεται.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ο κλάδος των αερομεταφορών στην Ευρωπαϊκή Ενωση διέρχεται μια περίοδο με πολλαπλές και σύνθετες προκλήσεις. Χιλιάδες πτήσεις ακυρώνονται, αλλεπάλληλες απεργίες διοργανώνονται από τα συνδικάτα πιλότων και αεροσυνοδών (Ryanair), μεγάλοι αερομεταφορείς καταβάλλουν προσπάθειες να επέλθει εργασιακή ειρήνη (Air France) και άλλοι μικρότεροι διακόπτουν τη λειτουργία τους (Cobalt) ή χρεοκοπούν (Primera Air, Monarch). Ειδικά, στην Air France, η οποία είχε βρεθεί σε δίνη διαδοχικών απεργιών το καλοκαίρι λόγω ασυμφωνίας με πιλότους και αεροσυνόδους και ο τότε επικεφαλής της Ζαν - Μαρκ Ζανεγιάκ είχε παραιτηθεί, φαίνεται πως το αδιέξοδο λύθηκε. Ο διάδοχός του Μπεν Σμιθ, με εύσημα από την προηγούμενη θητεία του στην Air Canada για τις διαπραγματευτικές ικανότητές του, πρότεινε συμφωνία για αυξήσεις 2% στους μισθούς. Oπως ανακοίνωσε η εταιρεία, η συμφωνία ψηφίστηκε χθες από τα περισσότερα συνδικάτα των εργαζομένων της.

Αιτίες

Κατά τον Τζον Γκραντ, αναλυτή των αερομεταφορών στην εταιρεία JG Aviation Consultants, «ορισμένοι από τους παράγοντες που δημιουργούν πιέσεις σε κάποιες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες είναι η αύξηση της τιμής του πετρελαίου, τα στενά περιθώρια κέρδους και η αυξημένη παραγωγική ικανότητα του κλάδου σε διεθνή κλίμακα». Το πετρέλαιο, που κόστιζε 40 δολάρια το βαρέλι στις αρχές του 2016, εκτινάχθηκε στα 80 δολάρια σήμερα, αυξάνοντας το κόστος των εταιρειών. Επιπλέον, όπως αναφέρει στον Guardian ο κ. Γκραντ, στην αγορά Ευρώπης - Β. Αμερικής τον φετινό χειμώνα διατίθενται 2,1 εκατομμύρια περισσότερες θέσεις από όσες πέρυσι.

Ο ανταγωνισμός, κατά συνέπεια, οξύνεται. Αλλωστε, όπως αναφέρει ο Guardian, οι μεγάλες αεροπορικές στην Ευρώπη επί μακρόν προειδοποιούν πως οι μικρότερες θα καταρρεύσουν, επειδή ο μόνος τρόπος να εξελιχθεί ο κλάδος είναι η συσπείρωση δυνάμεων.

Λόγου χάριν, η μητρική των British Airways - Iberia δείχνει ενδιαφέρον για τη νορβηγική αεροπορική χαμηλών ναύλων Norwegian Air Shuttle. Η τελευταία, ωστόσο, περιφρουρεί την αυτονομία της, αν και έχει ζημίες. Επιπλέον, σύμφωνα με δημοσίευμα της Deutsche Welle, η κορυφαία γερμανική εταιρεία, η Lufthansa, από τις αρχές της χρονιάς μέχρι και τα τέλη Αυγούστου είχε ακυρώσει 18.000 πτήσεις, δηλαδή σχεδόν το 2% των συνολικών. Οι ακυρώσεις αυτές είναι περισσότερες από τις αντίστοιχες για το σύνολο του 2017. Επιπλέον, υπήρξαν και υπερβολικά πολλές καθυστερήσεις, οι οποίες, όπως και οι ακυρώσεις, αποδίδονται από τη Lufthansa κυρίως σε παράγοντες πέραν του ελέγχου της, όπως οι αντίξοες καιρικές συνθήκες και οι συχνές απεργίες των ελεγκτών εναέριας κυκλoφορίας στην Ευρώπη. Bέβαια, κάθε άλλο παρά μόνη είναι η Lufthansa σε αυτά τα θέματα.

Ο ιρλανδικός αερομεταφορέας Ryanair έχει πληγεί και εκείνος για τους ίδιους λόγους. Επιπλέον, η Ryanair υποχρεώθηκε να ακυρώσει πάμπολλες πτήσεις της μέσα στο καλοκαίρι λόγω των διαδοχικών και συντονισμένων απεργιών των πιλότων και των αεροσυνοδών της σε ευρωπαϊκές χώρες. Στα τέλη του 2017 ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Ryanair, Μάικλ Ο’ Λίρι, αναγνώρισε το δικαίωμα του συνδικαλίζεσθαι στους εργαζομένους. Eκτοτε έχουν υπάρξει απεργιακές κινητοποιήσεις ώστε να πιεστεί η διοίκηση της εταιρείας να υπογράψει συλλογικές συμβάσεις με τα ανά χώρα σωματεία. Χθες η Ryanair δήλωσε ότι ήλθε σε προκαταρκτική συμφωνία με τους πιλότους της σε Βρετανία και Πορτογαλία, η οποία προλειαίνει το έδαφος για την τελική συλλογική σύμβαση. Τον Αύγουστο, τέλος, υπερψήφισαν οι Ιταλοί πιλότοι τη συλλογική σύμβαση που είχαν διαπραγματευθεί τα σωματεία με τη διοίκηση της Ryanair.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ