ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Αφιέρωμα Αυτοκινήτου

Υπό την πίεση της ΕΕ και των εξελίξεων των τελευταίων ετών, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν να αντιμετωπίσουν διάφορες προκλήσεις. Αυτές προέρχονται κυρίως από τη θέσπιση αυστηρότερων ορίων στις εκπομπές ρύπων, ώστε να μειωθεί το διοξείδιο του άνθρακα (που συμβάλλει και στο φαινόμενο του θερμοκηπίου), καθώς και τα λοιπά βλαβερά για την ανθρώπινη υγεία αέρια (όπως είναι τα οξείδια του αζώτου, τα μικροσωματίδια κ.ά.). Ορόσημο αποτέλεσε η περασμένη 1η Σεπτεμβρίου, οπότε ουσιαστικά στην Ευρώπη παροπλίστηκε ο παρωχημένος κύκλος μετρή- σεων NEDC, για να τεθεί σε ισχύ το μοντέλο WLTP, που περιλαμβάνει και μετρήσεις σε πραγματικές συνθήκες κίνησης.

ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΥ

Στόχος είναι ο καταναλωτής να έχει στοιχεία για την κατανάλωση και την εκπομπή CO2 πιο κοντά στις συνθήκες κίνησης των δρόμων (και όχι θεωρητικές που μετριούνται σε εργαστήρια), αλλά και να θεσπιστούν αυστηρότερα όρια στις εκπομπές. Ίσως να έχετε ακούσει τους όρους Euro 5, Euro 6, Euro 6d Temp κ.ά. Πρόκειται για προδιαγραφή που ορίζει τα όρια των ρύπων που πρέπει να έχει ένα αυτοκίνητο. Αυτή τη στιγμή ισχύει το Euro 6 Temp. Η μετάβαση από τον ένα κύκλο στον άλλο δεν μπορεί να γίνει από τη μία μέρα στην άλλη. Έτσι, για τα επόμενα δύο χρόνια θα υπάρχει ένα εργαλείο από την ΕΕ που ονομάζεται CO2MPAS και, βάσει ενός μαθηματικού μοντέλου, θα γίνεται μετατροπή τιμών WLTP σε NEDC.

Δίχως να μπούμε σε άλλες λεπτομέρειες, οι κατασκευαστές έχουν ήδη συμμορφωθεί με τις νέες προδιαγραφές και τη νέα μέθοδο μέτρησης. Αυτό έχει επιτευχθεί με την τοποθέτηση φίλτρων μικροσωματιδίων στα βενζινοκίνητα και με αναβαθμισμένα καταλυτικά συστήματα (συνήθως με ουρία AdBlue) στα πετρελαιοκίνητα. Κάτι που σημαίνει ότι τα νέα αυτοκίνητα έχουν ελαφρώς μεγαλύτερο κατασκευαστικό κόστος (ειδικά στα ντίζελ), που εν μέρει απορροφάται από τον ίδιο τον κατασκευαστή ή μετακυλίεται στον τελικό καταναλωτή, ο οποίος θα πρέπει να γνωρίζει ότι με το νέο σύστημα μέτρησης, επειδή μετράει και σε πραγματικές συνθήκες, σε πολλές περιπτώσεις νέων μοντέλων θα βλέπει υψηλότερη εκπομπή CO2. Βέβαια, η εκπομπή CO2 μπορεί να διαφέρει από έκδοση σε έκδοση και στο ίδιο μοντέλο, μια και λαμβάνονται πλέον υπόψη διάφορα άλλα στοιχεία (π.χ. διάσταση ελαστικού, εξοπλισμός, βάρος κ.ά.).
 
Μια πιθανή αύξηση έστω και λίγων γραμμαρίων μπορεί να επιφέρει μεταπήδηση σε μεγαλύτερη κατηγορία για τον υπολογισμό ετήσιων τελών κυκλοφορίας. Κάτι που θα πρέπει να εξετάσει από το νέο έτος το αρμόδιο υπουργείο (για φέτος τα τέλη υπολογίζονται όπως και πέρυσι), ώστε να υπάρξει αντιστάθμιση με νέες κλίμακες. Επίσης, ένας λόγος που τα νέα αυτοκίνητα ενδεχομένως να έχουν ακριβύνει σε κάποιες περιπτώσεις είναι ότι, για να υπολογιστεί η λιανική τιμή ενός επιβατικού, πολλαπλασιάζεται η τιμή προ φόρων επί του συντελεστή στην κλίμακα CO2. Πάντως, σε κάθε περίπτωση, ένας υποψήφιος αγοραστής δεν θα πρέπει να τρομάζει, αφού θεωρείται σίγουρο ότι για τα νέα μοντέλα θα υπάρξει μεγαλύτερη ανοχή στις κλίμακες CO2. Κάτι που πιθανότατα θα ισχύσει σε όλες τις χώρες με παρόμοιο φορολογικό σύστημα όπως το ελληνικό. Ακόμα ένα ζήτημα αφορά και τα υβριδικά, τα οποία πλέον θα αυξάνονται, μια και οι κατασκευαστές θα εξοπλίζουν τα μοντέλα τους με ήπια συστήματα (προηγμένα start/ stop στα 48V) μέχρι και plug-in, που θα έχουν μια μικρή μπαταρία, η οποία θα φορτίζει και στην πρίζα, για αστική αυτονομία (π.χ. 30-50 χλμ.).
 
Αξιοσημείωτο είναι ότι έως το 2021, όπως προβλέπει η ΕΕ, ο στόλος κάθε κατασκευαστή θα πρέπει να έχει μέσο όρο εκπομπής CO2 στα 95 γρ. ανά χιλιόμετρο. Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, θα πρέπει να κατασκευάσουν υβριδικά νέας γενιάς και φυσικά μοντέλα μηδενικών ρύπων (δηλαδή ηλεκτρικά). Ηλεκτρικά που όμως θα είναι βελτιωμένα σε θέμα φόρτισης και αυτονομία και, το βασικότερο, πιο φτηνά. Έτσι, τα ηλεκτρικά θα αρχίσουν να διαμορφώνουν μια νέα τάξη πραγμάτων και να αλλάζουν τον τρόπο της μετακίνησής μας (στη χώρα μας λίγο πιο αργά και σε μία δεκαετία από τώρα), ενώ πρόσφατα η Ευρωβουλή, στο πλαίσιο της προώθησης της ηλεκτροκίνησης, πέρασε έναν νέο κανονισμό, που προβλέπει ότι έως το 2030 οι κατασκευαστές θα πρέπει να έχουν στόλους με 40% μικρότερη εκπομπή CO2 πάνω στα όρια του 2021. Είναι μάλλον βέβαιο, δηλαδή, ότι στο μέλλον θα δούμε ανάμεσά μας να κυκλοφορούν στους δρόμους περισσότερα υβριδικά και ηλεκτρικά.

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο περιοδικό ΚΑΠΑ της εφημερίδας "Καθημερινή" στις 21 Οκτωβρίου 2018

Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ