ΥΓΕΙΑ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Οι νέοι χειρουργοί αδυνατούν να ράψουν και να κάνουν τομές

REUTERS

Λίγα χρόνια πριν, τα παιδιά στο σπίτι ή στο σχολείο εξασκούσαν τα χέρια τους παίζοντας, ενώ σήμερα περνούν όλο και περισσότερο χρόνο μπροστά στις οθόνες, χάνοντας δεξιότητες που θεωρούνταν αυτονόητες. Ιδιαίτερα δε για τους μελλοντικούς χειρουργούς.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΛΟΝΔΙΝΟ. Την ικανότητα να ράβουν ράμματα ασθενών έχουν απολέσει οι νέοι χειρουργοί στη Βρετανία, εξαιτίας του μεγάλου χρόνου που περνούν μπροστά σε οθόνες, αντί να ασκούν τα χέρια τους.

«Πρόκειται για σημαντικό και ολοένα και πιο επείγον ζήτημα», είπε μιλώντας στο δίκτυο του BBC ο καθηγητής χειρουργικής Ρότζερ Νίμποουν του Πανεπιστημίου Ιμπίριαλ του Λονδίνου.

«Κατά το παρελθόν, μπορούσαμε να υποθέσουμε ότι οι φοιτητές ιατρικής αποφοιτούσαν με κάποιες πρακτικές ικανότητες, όπως είναι η δεξιοτεχνία στις τομές και στη ραφή τραυμάτων. Αυτό δεν ισχύει πλέον», λέει ο καθηγητής Νίμποουν, που έχει προτείνει την ένταξη μαθημάτων εφαρμοσμένων και εικαστικών τεχνών στις ιατρικές σχολές, έτσι ώστε οι φοιτητές να αποκτούν χειρωνακτικές δεξιότητες.

Τέτοιες δεξιότητες αποκτούσαν οι ασκούμενοι ιατροί από τα παιδικά τους χρόνια στο σπίτι ή στο σχολείο, κόβοντας υφάσματα, υπολογίζοντας τη δοσολογία μαγειρικών συνταγών, επιδιορθώνοντας σπασμένα αντικείμενα, μαθαίνοντας βασικά στοιχεία ξυλουργικής και τη σωστή χρήση εργαλείων.

«Οι φοιτητές έχουν γίνει λιγότερο ικανοί στη χρήση των χεριών τους, ενώ η αυτοπεποίθησή τους μειώνεται διαρκώς. Εχω φοιτητές με άριστους βαθμούς στις εξετάσεις, οι οποίοι δεν έχουν καμία τεχνική χειρωνακτική δεξιότητα», λέει ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Ιμπίριαλ.

Ο καθηγητής Νίμποουν επρόκειτο να μιλήσει, χθες, στο Παιδικό Μουσείο Βικτωρίας και Αλβέρτου (V&A Museum of Childhood) στο ανατολικό Λονδίνο, καλώντας για μεγαλύτερη ποικιλία στη διδακτέα ύλη των ιατρικών σχολών.

Η έκθεση του καθηγητή Νίμποουν δημοσιεύθηκε από τη μη κερδοσκοπική οργάνωση Edge Foundation. Η επικεφαλής της οργάνωσης, Αλις Μπάρναρντ, λέει: «Παρά τις διαβεβαιώσεις της κυβέρνησης για ένταξη δημιουργικών μαθημάτων στην ύλη ιατρικών σχολών, η πραγματικότητα διαψεύδει οικτρά τις κυβερνητικές εξαγγελίες. Το υπουργείο Ανώτατης Παιδείας αρνείται να εφαρμόσει τις συστάσεις μας».

Ο τρόπος με τον οποίο οι κρατικές υπηρεσίες της Βρετανίας μετρούν και βαθμολογούν την επίδοση των ιατρικών σχολών δίνει έμφαση στα ακαδημαϊκά μαθήματα, εις βάρος των δημιουργικών μαθημάτων εφαρμοσμένων και εικαστικών τεχνών. Η έκθεση του καθηγητή Νίμποουν προειδοποιεί για τον κίνδυνο της απώλειας χειρωνακτικών δεξιοτήτων από τους φοιτητές, επισημαίνοντας ότι τα δημιουργικά μαθήματα στις ιατρικές σχολές έχουν περιοριστεί σε ποσοστό 20% από το 2010 μέχρι σήμερα, με το ποσοστό αυτό να φθάνει το 57% για μαθήματα σχεδίου και τεχνολογίας.

Ο διευθυντής του Μουσείου Βικτωρίας και Αλβέρτου, Τρίστραμ Χαντ, επρόκειτο να μιλήσει στο χθεσινό συνέδριο, στο πλευρό του καθηγητή Νίμποουν. «Η δημιουργικότητα δεν αφορά μόνο τους καλλιτέχνες. Θέματα και μαθήματα όπως το σχέδιο και οι τεχνολογικές επιστήμες, η μουσική, το θέατρο και η ζωγραφική είναι αναγκαία για την ανάπτυξη της φαντασίας, της επινοητικότητας, της επιμονής, της ικανότητας επίλυσης προβλημάτων, της ομαδικής εργασίας και της τεχνικής δεξιότητας σε παιδιά και φοιτητές», είπε ο κ. Χαντ.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ