ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Απέχει 6 τρισ. δολάρια η εποχή του ηλεκτρικού αυτοκινήτου

Σύμφωνα με την Goldman Sachs, τo κόστoς ανάπτυξης δικτύου φόρτισης και κρατικών επιδοτήσεων, σε συνδυασμό με την υψηλή τελική τιμή πώλησης, αποτελεί το σημαντικότερο εμπόδιο για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Περίπου 6 τρισ. δολάρια απαιτούνται για να αναπτυχθούν οι αναγκαίες υποδομές ώστε να μεταβούμε στην εποχή του ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου. Η εκτίμηση ανήκει στην Goldman Sachs που επισημαίνει πως ένα τέτοιο κεφάλαιο αντιπροσωπεύει περίπου το 7,5% ως 8% του παγκόσμιου ΑΕΠ. Το υψηλό κόστος των υποδομών αλλά και των μπαταριών αναστέλλει την πλήρη ανάπτυξη της αγοράς ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, μολονότι οι πωλήσεις εμφανίζουν ιλιγγιώδη άνοδο.

Το 2017 κι ενώ η παγκόσμια ζήτηση για αυτοκίνητα μειωνόταν, οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων υπερέβησαν το 1 εκατ. οχήματα, καταγράφοντας αύξηση σχεδόν 60% τα τελευταία δύο χρόνια. Στο μεταξύ, την τελευταία πενταετία έχει μειωθεί σχεδόν στο 1/3 η τιμή μιας μπαταρίας λιθίου, η οποία αντιπροσωπεύει περίπου το μισό από το κόστος ενός ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου. Πριν από πέντε χρόνια περίπου το κόστος της έφτανε στα 599 δολάρια, ανά κιλοβατώρα και σήμερα έχει περιοριστεί στα 208 δολάρια ανά κιλοβατώρα. Εχουν, επίσης, αυξηθεί θεαματικά οι σταθμοί επαναφόρτισης των μπαταριών, φτάνοντας πλέον σχεδόν στις 600.000. Πάνω από τους μισούς είναι στην Κίνα, η οποία έχει, άλλωστε, δώσει σε μεγάλο βαθμό ώθηση στη στροφή προς τη νέα γενιά αυτοκινήτων με πρωτοβουλία του Πεκίνου που δίνει κίνητρα για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων.

Στο μεταξύ, πολλές χώρες έχουν εκπονήσει σχέδια για την κατάργηση των συμβατικών αυτοκινήτων που χρησιμοποιούν πετρέλαιο κίνησης. Ολες μαζί αντιπροσωπεύουν περίπου το 10 % των παγκόσμιων πωλήσεων αυτοκινήτων αλλά αν συμπεριληφθεί η Κίνα το ποσοστό αυτό φτάνει στο 40%. Στην Κίνα, όμως, ελάχιστοι είναι οι καταναλωτές που θα πλήρωναν περισσότερα για ένα αυτοκίνητο νέας τεχνολογίας. Σύμφωνα με έρευνα που εκπόνησε η UBS μεταξύ 10.000 ανθρώπων στις έξι μεγαλύτερες αγορές αυτοκινήτων του κόσμου, τα νοικοκυριά που προτίθενται να αγοράσουν ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο έχουν εισόδημα της τάξεως των 300.000 δολαρίων τον χρόνο. Μόλις το 41% των νοικοκυριών με εισόδημα από 150.000 ώς 200.000 δολάρια σκέπτεται να είναι ηλεκτροκίνητο το επόμενο αυτοκίνητο που θα αγοράσει. Επικαλούνται πάντα την υψηλή τιμή.

Οσες μελέτες έχουν γίνει γύρω από το θέμα κατατείνουν στο συμπέρασμα πως οι κυβερνήσεις πρέπει να προσφέρουν επιδοτήσεις και οικονομική στήριξη ώστε να μειωθεί το κόστος της μετάβασης των οικονομιών τους στη χρήση ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων. Εχει, άλλωστε, αποδειχθεί πως όταν το κράτος αποσύρει υπερβολικά νωρίς τη στήριξή του, οι πωλήσεις καταρρέουν άμεσα. Σε ό,τι αφορά τις εταιρείες, δυσκολεύονται να βρουν τη χρυσή τομή ανάμεσα στο προσιτό κόστος και στην κερδοφορία. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες που παράγουν οχήματα πολυτελείας όπως η Jaguar Land Rover και Porsche Automobil Holding θα έχουν μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους από τα ηλεκτροκίνητα οχήματα ελεύθερου χρόνου (SUV). Προκειμένου, όμως, να μην είναι εντελώς απρόσιτες οι τιμές αυτών των πολυτελών αυτοκινήτων, το κόστος της μπαταρίας τους πρέπει να μειωθεί στα 100 δολάρια ανά κιλοβατώρα.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ