«Διαφορές με τους Ελληνες δεν έχουμε»

«Διαφορές με τους Ελληνες δεν έχουμε»

4' 6" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Γρήγορα, πιάσε θέση!», φωνάζει η οκτάχρονη Αμπίρ στη φίλη της, μπαίνοντας στην αίθουσα εκδηλώσεων του Μορφωτικού Κέντρου της Πρεσβείας της Αραβικής Δημοκρατίας της Αιγύπτου στην Αθήνα . Αφορμή, ο εορτασμός του Μπαϊραμιού (Eid al Adha), της σημαντικής μουσουλμανικής γιορτής που ακολουθεί το Ραμαζάνι.

Ο χώρος δεν αργεί να γεμίσει από τα περίπου 50 παιδιά Αιγυπτίων που φοιτούν σε ελληνικά σχολεία. Η ηλικιακή ομπρέλα ξεκινάει από το νηπιαγωγείο φτάνοντας ώς το λύκειο. Πώς κυλάει άραγε η μαθητική ζωή αυτών των παιδιών σε μια ξένη χώρα; Πώς διαχειρίζονται την καθημερινότητά τους;

Η Μένα Χασάν, μαθήτρια Στ΄ Τάξης στο 149ο Δημοτικό στα Κάτω Πετράλωνα, και η φίλη της Ντοά Χασάλ, που φοιτά στην Α΄ Τάξη του 5ου Γυμνασίου Π. Φαλήρου, δηλώνουν πως δεν αντιμετωπίζουν προβλήματα: «Στο σχολείο κάνουμε παρέα με όλα τα παιδιά, δεν μας χωρίζει τίποτε. Ολοι κουβαλάμε σχεδόν το ίδιο μυαλό – τρέλες θέλουμε να κάνουμε», και η Ντοά προσθέτει: «Εχω φίλους και από τις τρεις τάξεις του γυμνασίου. Συνήθως θέλουν να μάθουν την ιστορία της χώρας μου, τις πυραμίδες, το τζαμί, κι εγώ τους εξηγώ».

Οσο για τα Χριστούγεννα, το Πάσχα, «συμμετέχουμε κανονικά στις θρησκευτικές γιορτές, μόνο που δεν κάνουμε προσευχή – τις αντιμετωπίζουμε σαν απλές γιορτές και διασκεδάζουμε», συνεχίζει η ίδια.

Εκτός γειτονιάς

Η δεκαπεντάχρονη Αμίνα κατάγεται από το Ασουάν, έχει σπίτι στην Αλεξάνδρεια, γεννήθηκε όμως εδώ. Οπως και ο αδελφός της, Ομάρ, 16 χρόνων. Η μητέρα τους εντοπίζει μικρο-προβλήματα όταν ξεφεύγει από τα όρια της γειτονιάς της: «Στο τρόλεϊ, στο λεωφορείο, μπορεί να με στραβοκοιτάξουν. Τώρα, με την κρίση, νομίζουν πως για όλα φταίνε οι ξένοι. Εκεί που μένουμε όμως, μας ξέρουν, έχω φίλες, κανένα πρόβλημα».

Τον λόγο παίρνουν τα παιδιά της: «Διαφορές με τους Ελληνες δεν έχουμε. Μας αγαπούν», λένε. «Μόνο στην αρχή είχα πρόβλημα, λόγω της μελαψής μου επιδερμίδας. Οταν όμως είδαν ότι δεν έδινα σημασία, έκανα φιλίες», επισημαίνει η νεαρή Αμίνα.

Τι στάση κρατούν στις θρησκευτικές γιορτές; «Ο,τι γίνεται στο σχολείο το κάνουμε ομαδικά, οπότε δεν υπάρχει πρόβλημα. Εχουν περιέργεια για τις δικές μας γιορτές, έχω κάνει και εργασίες. Στο Ραμαζάνι, με ρωτούν: «Πώς αντέχετε 7 ώρες και δεν τρώτε; (μέχρι τη δύση του ήλιου) ή με ρωτούν αν αντέχω να κάνω διάφορα από το Κοράνι, κι εκεί τους απαντώ απλώς ότι επειδή τα έχω συνηθίσει από μικρή, δεν με ενοχλεί». Οπως τονίζει, άλλωστε, ο μορφωτικός ακόλουθος της αιγυπτιακής πρεσβείας, Dr Hussein Marie Mahmoud, «χριστιανοί ή μουσουλμάνοι; Η θρησκεία είναι θέμα καρδιάς».

Η Ομάδα Τέχνης

Ενθουσιασμός στο νεανικό κοινό. Περιέργεια για το περιεχόμενο της ψυχαγωγικής εκδήλωσης που ξεκινάει οσονούπω. Αναλαμβάνει δράση η Ομάδα Τέχνης «Πάροδος», η οποία από το 1994 ώς σήμερα ταξιδεύει στην Αλεξάνδρεια μία ή δύο φορές τον χρόνο.

Εκεί, σε συνεργασία με την ελληνική κοινότητα, διοργανώνει ποικίλες ψυχαγωγικές και καλλιτεχνικές εκδηλώσεις με τους μαθητές του ελληνικού σχολείου. Απόψε, παρουσιάζουν ένα θεατρικό δρώμενο βασισμένο στο βιβλίο της Αντιόπης Φραντζή «Πίσω στο δάσος». Ακολουθεί η προβολή της 15λεπτης ταινίας του Γιώργου Περπινιά («Πάροδος»).

Το σενάριο, παρμένο από την αληθινή ζωή: Αιγύπτιος μαθητής του 5ου Δημοτικού Σχολείου στον Ταύρο στέλνει βιντεο-γράμμα στο ελληνικό σχολείο της Αλεξάνδρειας, καταγράφοντας την καθημερινότητά του στο σχολείο. Λαμβάνοντάς το, τα Ελληνόπουλα της Αιγύπτου ανταποδίδουν ανάλογα. Δύο ομάδες παιδιών σε διαφορετικές χώρες, που μιλούν αραβικά και ελληνικά, καταφέρνουν να επικοινωνήσουν με τον πιο αληθινό τρόπο.

Σύσφιγξη των σχέσεων μεταξύ ιδρυμάτων

Πολλαπλός είναι ο ρόλος που έρχεται να παίξει το Μορφωτικό Κέντρο της Πρεσβείας της Αραβικής Δημοκρατίας της Αιγύπτου στην Αθήνα σύμφωνα με τον μορφωτικό ακόλουθο Dr Hussein Marie Mahmoud: «Οι διπλωματικές σχέσεις Ελλάδας και Αιγύπτου συμπληρώνουν φέτος 181 χρόνια, ενώ η πολιτιστική εκπροσώπηση της χώρας ξεκίνησε το 1948. Είμαστε δύο χώρες αλλά ένας λαός – μόνο η θάλασσα μας χωρίζει. Σκοπός μας είναι να συσφίξουμε τις σχέσεις μεταξύ ελληνικών ιδρυμάτων, οργανισμών και υπηρεσιών με τις αντίστοιχες αιγυπτιακές. Μέσα από πολιτιστικές κυρίως δράσεις, όπως διοργάνωση εκθέσεων, συνεδρίων ή προβολή ταινιών, θέλουμε να γνωρίσει ο ελληνικός λαός την Αίγυπτο, την ιστορία της, τον πολιτισμό της. Επίσης, διοργανώνουμε εργαστήρια για τα παιδιά, ψυχαγωγικές εκδηλώσεις, επισκέψεις σε ελληνικά σχολεία όπου τους συστήνουμε την αιγυπτιακή κουζίνα, τα παραδοσιακά αντικείμενα, οτιδήποτε σχετίζεται με την κουλτούρα μας. Από την άλλη, επιδιώκουμε να διατηρήσουμε ζωντανή τη φλόγα της πατρίδας στα παιδιά των Αιγυπτίων που ζουν στην Αθήνα. Σ’ αυτό το πλαίσιο, πραγματοποιούμε κάθε χρόνο σχολικές εξετάσεις με το αιγυπτιακό σύστημα – πέρυσι, συμμετείχαν 500 παιδιά! Τέλος, υποστηρίζουμε και τους Αιγύπτιους φοιτητές οι οποίοι σπουδάζουν στα ελληνικά πανεπιστήμια, συνήθως με υποτροφίες από το Ιδρυμα Κρατικών Υποτροφιών».

Ο ρόλος του Μορφωτικού Κέντρου, όμως, δεν εξαντλείται εκεί. Παρέχει ακόμη πληροφορίες για υποτροφίες και σπουδές στην Αίγυπτο, διοργανώνει σεμινάρια αφιερωμένα στα αρχαία αιγυπτιακά ιερογλυφικά, αλλά και μαθήματα αραβικής γλώσσας, καθώς επίσης και εξετάσεις για πιστοποίηση της γνώσης της αραβικής γλώσσας και του αιγυπτιακού πολιτισμού. Οπως, μάλιστα, επισημαίνει ο Dr Mahmoud, «έχουμε πολλούς Ελληνες μαθητές και φοιτητές αλλά και μεγαλύτερους, που αναζητούν εκεί δουλειά. Αραβικά μιλούν σε 23 χώρες!».

Μορφωτικό Κέντρο της Πρεσβείας της Αραβικής Δημοκρατίας της Αιγύπτου στην Αθήνα, Πανεπιστημίου 6, 3ος όροφος. 210-3632824. Δευτέρα – Παρασκευή (για το κοινό): 09.00-15.00. Διδασκαλία αραβικής: καθημερινά 15.00-21.00

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή