Ο έρημος μπαρμπα-Φώτης και οι φουκαράδες του

Ο έρημος μπαρμπα-Φώτης και οι φουκαράδες του

5' 38" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Νόμιζε ότι όλα τα είχε υπολογίσει πολύ ωραία ο μπαρμπα-Φώτης ο Κουβέλης ― καλή του ώρα όπου βρίσκεται, ο δόλιος, ο μαύρος, ο καψερός… Είχε όμως ξεχάσει εκείνο που δεν θα έπρεπε ποτέ –μα, ποτέ στη ζωή του– να έχει ξεχάσει: πώς φέρθηκε ο Αλέξης Τσίπρας στον Μέντορά του, τον αλησμόνητο κυρ Αλέκο Αλαβάνο, τον οποίο συνέθλιψε διά παντός, αφού βέβαια τον χρησιμοποίησε πρώτα για να βολευτεί ο ίδιος στον θώκο του αρχηγού.

Η πατροκτονία ήταν τότε απαραίτητη, για να δοθεί απάντηση στο ερώτημα που αιωρείτο στο εσωτερικό του κόμματος: αν ο Τσίπρας είναι ανδρείκελο του Αλαβάνου ή κάτι περισσότερο. Τελικά, ήταν κάτι περισσότερο, όπως αποδείχθηκε. Οχι όμως ηγέτης με τέτοιο φυσικό κύρος και ισχύ ώστε να μπορεί να λύσει τις πολιτικές αντιφάσεις της συνύπαρξης Τσιπριστών/Νεοπασόκων με Λαφαζανιστές/Νεομπολσεβίκους.

Μία σχέση διαρκούς διαπραγμάτευσης με τους Λαφαζανιστές είναι αυτή που χειρίζεται ο Τσίπρας και, ακριβώς για τον λόγο αυτόν, του είναι χρήσιμο να ταπεινώσει τον μπαρμπα-Φώτη και τους φουκαράδες του. Ο δημόσιος, τελετουργικός εξευτελισμός της ΔΗΜΑΡ, καθώς τα στελέχη της αγωνιούν μπροστά στην κλειστή πόρτα του ΣΥΡΙΖΑ (Τ-Λ), δείχνει τον Τσίπρα σαν ηγέτη, που όταν χρειάζεται μπορεί να γίνεται σκληρός. Συγχρόνως, με τη στάση αυτή καλύπτει το πραγματικό, το ουσιώδες ζήτημα με το οποίο θα έπρεπε να αναμετρηθεί η όποια ηγετική ικανότητα του Τσίπρα, δηλαδή την επικίνδυνη ισορροπία με την ακροαριστερή πτέρυγα του κόμματός του. Στα μάτια των εύπιστων τουλάχιστον (και από τοιούτους ποτέ δεν είχαμε έλλειψη στην ωραιότερη χώρα του κόσμου…), κάπως έτσι δείχνει το μαρτύριο του μπαρμπα- Φώτη και των φουκαράδων του, που εκτυλίσσεται στην κοινή θέα.

Αλλωστε, τι αξία έχουν πια ως προσωπικότητες ο πρόεδρος της ΔΗΜΑΡ και ό,τι απέμεινε από τη διάλυσή της προσκολλημένο γύρω από τα πατζάκια του; Ο ίδιος (και ζητώ συγγνώμη από τον Καβάφη για την παράφραση…) «εξευτελίσθη πλήρως, μια πολιτική ροπή του λίαν σιχαμένη και περιφρονημένη (έμφυτη μολοντούτο) υπήρξεν η αιτία». Και, προφανώς, στον ΣΥΡΙΖΑ μπορούν να κάνουν και χωρίς τις ψήφους μιας χούφτας ανθρώπων και του στενού οικογενειακού κύκλου του καθένα τους. Ως παράδειγμα προς αποφυγήν, ο μπαρμπα-Φώτης και οι φουκαράδες του είναι περισσότερο χρήσιμοι στον Τσίπρα, παρά ως συνεργάτες ή «σύντροφοι» όπως το λένε στο λανγκάζ το δικό τους. Στο τέλος, να μου το θυμηθείτε, η θανάτωσή τους (νοουμένη μεταφορικώς) θα είναι μια πράξη ελέους.

Αν στέκονται όσα υποστηρίζω παραπάνω, τότε οφείλουμε να παραδεχθούμε ότι ο Αλέξης Τσίπρας δείχνει να ξέρει καλά τον Μακιαβέλι του. Οχι, προς Θεού, ότι έχει διαβάσει τον περίφημο «Ηγεμόνα»! (Μπορεί να τον θεωρώ επικίνδυνο πολιτικά τον Αλέξη, αλλά δεν τον έχω και για τέτοιο άνθρωπο ― που διαβάζει…). Φαίνεται όμως ότι κατά κάποιο τρόπο, ενστικτωδώς ίσως ή μέσα από την παρατήρηση και την πείρα, την ουσία του Μακιαβέλι την έχει συλλάβει…

Δίκην επικηδείου

Μέσα στη μίζερη αθλιότητα του τέλους της ΔΗΜΑΡ, ο βουλευτής, καθηγητής κ.λπ. Τζόνης Πανούσης, που δεν πρέπει να συγχέεται επ’ ουδενί με τον Τζίμη Πανούση, πρότεινε κάτι που μοιάζει να είναι η κατά το δυνατόν καλύτερη λύση, ώστε η ΔΗΜΑΡ να ξεψυχήσει με κάποια σχετική αξιοπρέπεια. Πρότεινε, συγκεκριμένα, να μην κατεβούν στις εκλογές και να υποστηρίξουν τον ΣΥΡΙΖΑ (Τ-Λ). Εδώ που τα λέμε, έτσι όπως «τα έκανε ρόιδο» ο μπαρμπα- Φώτης, δεν τους μένει τίποτε καλύτερο να κάνουν.

Ομως, τι με νοιάζει εμένα και ασχολούμαι με τη ΔΗΜΑΡ που ψυχορραγεί; Αναγνωρίζω ότι, επί της ουσίας, δεν με νοιάζει καθόλου. Ομως η πρόταση του Πανούση μου δίνει την αφορμή να θυμίσω έναν στίχο του μεγάλου κυνικού του 20ού αιώνα, Φίλιπ Λάρκιν, από ένα ποίημα για το λιωμένο κουφάρι ενός λαγού, που πέθανε πιασμένος στο δόκανο: «μπορεί να σκέφθηκες ότι τα πράγματα θα φτιάξουν ξανά, αν μείνεις τελείως ακίνητος και περιμένεις». Φουκαρά λαγέ… Φουκαρά Πανούση…

Τρίτωσε το κακό

Πρώτα η τραγωδία, Χριστουγεννιάτικα, στο «Norman Atlantic». Επειτα, οι ανεπιθύμητες, για τους περισσότερους, πρόωρες εκλογές. Θα τρίτωνε το κακό, πού θα πήγαινε; Απεχθάνομαι τον ρόλο του αγγελιαφόρου των δυσάρεστων ειδήσεων (και δεν νομίζω να πρωτοτυπώ…), αλλά είμαι υποχρεωμένος να σας πω ότι, με ανάρτησή του στο Facebook, ο Ευάγγελος Αντώναρος ανακοίνωσε ότι στηρίζει μεν τη Ν.Δ., όμως δεν θα μετάσχει στις εκλογές ως υποψήφιος.

Ας μου συγχωρεθεί η αυθάδεια να θέτω το ζήτημα αυτό τώρα (είδατε όμως ότι σας άφησα το διάστημα μιας παραγράφου ώστε να το καταπιείτε…), αλλά δεν θυμάμαι, ειλικρινά, να του ζητήθηκε πότε από το 2012 μέχρι τώρα να κατεβεί στις εκλογές. Δημοσίως τουλάχιστον ― γιατί, από τους 4.465 που τον ψήφισαν στις περασμένες εκλογές, όλο και κάποιος θα του είπε τίποτα κατ’ ιδίαν. Δεν είδα όμως τίποτε εκκλήσεις υπογεγραμμένες από διανοουμένους και πανεπιστημιακούς να ζητούν από τον Ευάγγελο να προσφέρει τον εαυτό του, σώμα και πνεύμα, στην Ελλάδα. (Κυρίως, δε, σώμα!..).

Φοβάμαι όμως ότι η μικρότητα της ψυχής μου, που με κρατά προσδεδεμένο με τον μιαρό εγωισμό του φθαρτού σαρκίου μου ― όλο αυτό το πράγμα, εν πάση περιπτώσει, δεν μου επιτρέπει να συλλάβω την αληθινή ανωτερότητα του Ευάγγελου Αντώναρου, ο οποίος ανήκει στην κατηγορία των εκλεκτών, των αληθινών μυστών του πνεύματος. Προσοχή: όχι εκείνων οι οποίοι απαντούν σε ερωτήματα που ακόμη δεν έχουν τεθεί από την εποχή τους, αλλά θα τεθούν στο μέλλον. Ανήκει στους σοφούς που απαντούν σε ερωτήματα τα οποία δεν θα τεθούν ποτέ…

Η Αννα Καρένινα

Η Αννα Βίσση, ναι. Η σπουδαία καλλιτέχνις έμεινε στην Ιστορία, επειδή «αψήφησε την εποχή της» ― αν θυμάστε, τότε που, καθώς έκανε το σόου της, υπερκινητική ως συνήθως παρά τα εξήντα ηρωικά χρόνια της, άνοιξε μια καταπακτή στη σκηνή και εκείνη (τι άλλο μπορούσε να κάνει η καημένη;) έπεσε μέσα, αψηφώντας όχι μόνον την εποχή της, μα και αυτόν τον νόμο της βαρύτητας!

Για την άλλη Αννα όμως, την Αννα Καρένινα, όσο συμπαθή και αν την έπλασε ο δημιουργός της, όσο οικεία και αν τη νιώθουμε, δεν μπορούμε ποτέ να πούμε ότι «έμεινε στην Ιστορία επειδή αψήφησε την εποχή της». Αν για κάποιον ισχύει αυτό, πρόκειται, βεβαιότατα, για τον Τολστόι. Διότι η Ιστορία αφορά τη δράση πραγματικών ανθρώπων, οι οποίοι υπήρξαν κάποτε και η ύπαρξή τους τεκμηριώνεται πέραν πάσης αμφιβολίας. Δεν αφορά μυθιστορηματικά πρόσωπα και, γενικώς, τα όντα της ανθρώπινης μυθοπλασίας.

Από την άλλη (επειδή ξέρω ότι πολλοί θα αναρωτηθούν ειλικρινώς ― και δεν εννοώ τους αναγνώστες…), η περίπτωσις της Μιμής Ντενίση χρήζει διευκρινίσεως. Η διακεκριμένη κομεντιέν έμεινε, πράγματι, στην Ιστορία ως Αννα Καρένινα, επειδή όμως ενσάρκωσε τον ομώνυμο ρόλο στο θέατρο και μάλιστα με τον Γκλέτσο τον Αποστόλη (σημερινό δήμαρχο και πολιτικό αρχηγό…) στον ρόλο του Βρόνσκι.

Ολα αυτά τα σημειώνω, επειδή, σε ραδιοφωνική διαφήμιση παράστασης της Αννας Καρένινας του Τολστόι, άκουσα το εξής ανεπανάληπτο: «Αννα Καρένινα! Το πάθος μιας γυναίκας που αψήφησε την εποχή της και έμεινε στην Ιστορία…». Ας ληφθούν υπ’ όψιν επίσης ότι, πρώτον, το ύφος της διαφήμισης ήταν της κατηγορίας «βαριά κουλτούρα» και, δεύτερον, ότι η παράσταση δίνεται από έναν, υποτίθεται, πρωτοποριακό ρωσικό θίασο. Το φρικτό της υπόθεσης είναι ότι αυτή η διαφήμιση παίζει στα ραδιόφωνα μέρες τώρα και κανείς δεν έχει ενοχληθεί από την ηλιθιότητά της…

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή