Σε 95 εκατομμύρια ευρώ υπολογίζονται τα διαφυγόντα έσοδα για τα δημόσια ταμεία από τη μη πληρωμή τελών κυκλοφορίας λόγω της θέσης πολλών οχημάτων, άνω των 2.000 κ.ε. κατά κύριο λόγο, σε ακινησία, καθώς και λόγω της εξαγωγής τους στο εξωτερικό. Επομένως, η αύξηση του φόρου πολυτελούς διαβίωσης κατά 30%, σύμφωνα με τα σενάρια που κυκλοφορούν ευρέως το τελευταίο διάστημα, θα αυξήσει το κόστος χρήσης για τους κατόχους των Ι.Χ., κάτι που με τη σειρά του αναμένεται να οδηγήσει πολλούς να απαλλαγούν από αυτά.
Με άλλα λόγια, όπως επισημαίνει και ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) είναι πολύ πιθανό όχι μόνο να μην επιτευχθεί ο στόχος της αύξησης των δημοσιονομικών εσόδων κατά 20 εκατ. ευρώ, όπως υπολογίζει και προσδοκά η κυβέρνηση, αλλά να έχει και απώλειες. Ηδη, στα σημερινά του επίπεδα, ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης και συνολικά η υψηλή φορολογική επιβάρυνση στα αυτοκίνητα έχει προκαλέσει αθρόες καταθέσεις πινακίδων και χιλιάδες εξαγωγές σε τρίτες χώρες, κατά κύριο λόγο στις πρώην ανατολικές χώρες. Οι κάτοχοι των αυτοκινήτων μεσαίου και μεγάλου κυβισμού επιχειρούν να τα πουλήσουν στο εξωτερικό, καθώς στην εγχώρια αγορά, λόγω του υψηλού κόστους χρήσης, έχουν απαξιωθεί και πωλούνται σε τιμές 3.000 έως 5.000 ευρώ. Ο ΣΕΑΑ έχει ζητήσει να συναντηθεί με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών, χωρίς ωστόσο ακόμη να έχει προγραμματισθεί κάποια συνάντηση.
Με βάση στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, μέχρι τις αρχές του τρέχοντος έτους 560.485 αυτοκίνητα βρίσκονταν σε ακινησία, ενώ μόνον την περίοδο 2012-2014 εξήχθησαν πάνω από 55.000 αυτοκίνητα. Βάσει των στοιχείων του ΣΕΑΑ και της ΓΓΔΕ 1 στα 3,7 αυτοκίνητα 2.000 κ.ε. να είναι προσωρινά ακινητοποιημένα, ενώ η αναλογία αυτή είναι μεγαλύτερη στα αυτοκίνητα άνω των 2.000 κ.ε. καθώς 1 στα 2,6 είναι προσωρινά ακινητοποιημένα.
Τα συνολικά έσοδα από τον φόρο πολυτελούς διαβίωσης το 2014 ανήλθαν σε 91,1 εκατομμύρια ευρώ, λιγότερα δηλαδή από τα διαφυγόντα έσοδα ύψους 95 εκατ. ευρώ ευρώ, εκ των οποίων 77 εκατ. ευρώ από τέλη κυκλοφορίας των αυτοκινήτων που βρίσκονται σε προσωρινή ακινησία και 18 εκατ. ευρώ από τα αυτοκίνητα που εξήχθησαν.
Απώλειες, εξάλλου, έχουν τα δημόσια ταμεία και από το γεγονός ότι το αυξημένο κόστος χρήσης (φόροι και καύσιμα) έχει στρέψει πολλούς στην αγορά αυτοκινήτων χαμηλότερου κυβισμού και λιγότερων ρύπων, τα οποία επιβαρύνονται με χαμηλά ή ακόμη και μηδενικά τέλη κυκλοφορίας.
Υπενθυμίζεται ότι ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης ξεκίνησε να επιβάλλεται από το 2013 στα ποσά της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης που προκύπτουν από την κυριότητα ή κατοχή επιβατικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης μεγάλου κυβισμού, αεροσκαφών, ελικοπτέρων και ανεμοπτέρων, καθώς και δεξαμενών κολύμβησης. Σε ό,τι αφορά τα επιβατικά αυτοκίνητα ο φόρος ανέρχεται σε 5% επί της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης για αυτοκίνητα από 1.929 κ.ε. έως 2.500 κ.ε. και σε 10% επί της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης για αυτοκίνητα άνω των 2.500 κ.ε. Από την επιβολή του φόρου πολυτελούς διαβίωσης εξαιρούνται τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης με παλαιότητα άνω των δέκα ετών από το έτος πρώτης κυκλοφορίας στην Ελλάδα. Σε περίπτωση που η κυβέρνηση προχωρήσει στην αύξηση του εν λόγω φόρου κατά 30%, τότε η επιβάρυνση θα είναι 6,5% και 13% αντιστοίχως.