ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Γιάννης Γεωργιάδης, Νικόλαος Πίπας: Πρεσβευτές ελληνικών προϊόντων σε ΗΠΑ και Ευρώπη

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΠΑΚΟΓΙΑΝΝΗ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ

Ο Νικόλαος Πίπας, με σπουδές και εμπειρία στην πληροφορική, και οι Γιάννης Γεωργιάδης και Δωρόθεος Χατζηιωάννου, με προϋπηρεσία στο μάρκετινγκ, συναντήθηκαν επαγγελματικά πριν από λίγα χρόνια και αποφάσισαν να συνεργαστούν σε μια νέα εταιρεία που θα συνδύαζε δύο σύγχρονες τάσεις με αυξανόμενη αποδοχή: την ελληνική παραδοσιακή διατροφή και το ηλεκτρονικό εμπόριο. Κάπως έτσι, τον Ιανουάριο του 2014 γεννήθηκε το  www.yolenis.com, ένα ηλεκτρονικό ντελικατέσεν που σήμερα διακινεί περισσότερα από 1.500 προϊόντα από όλη την Ελλάδα και εκπροσωπεί 100 και πλέον παραγωγούς.

Με ανάπτυξη 30% ετησίως και πωλήσεις 60% στο εξωτερικό, η Yoleni’s απέσπασε πρόσφατα το Ελληνικό Βραβείο Επιχειρηματικότητας (το οποίο διαχειρίζονται ο Ομιλος Libra Group και το Hellenic Initiative), που προσφέρει την ευκαιρία σε επιχειρηματίες με έδρα την Ελλάδα να λάβουν δωρεάν παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών και συνολική χρηματοδότηση ύψους 1 εκατ. ευρώ για τα μελλοντικά τους σχέδια. Στην περίπτωση της Yoleni’s, αυτά επεκτείνονται στην Αμερική όπου μόλις εγκαινίασαν το νέο τους γραφείο.

Το άνοιγμα στην Αμερική είναι ριψοκίνδυνο για μια νέα εταιρεία;

Ν.Π. Είναι μια παρθένα αγορά για τα ελληνικά προϊόντα. Να σας θυμίσω την επιτυχία των ελληνικού τύπου γιαουρτιών, που αιφνιδίασε όσους ασχολούνταν με το μάρκετινγκ; Μέχρι πριν από μερικά χρόνια, καμία ελληνική εταιρεία δεν ήθελε να διαφημίζει τα προϊόντα της ως ελληνικά – μέχρι που ήρθε ο «Τσομπάνης» από την Τουρκία και καπηλεύτηκε την ελληνικότητα. Τώρα, βέβαια, κερδίζουν όλοι όσοι πουλάνε ελληνικό γιαούρτι...

Η Yoleni’s απευθύνεται περισσότερο σε ξένους παρά σε Ελληνες;

Ν.Π. Στην Ελλάδα δεν έχουμε ακόμα μπορέσει να καταλάβουμε τη διαφορά ανάμεσα στο καλό ελληνικό προϊόν και σε αυτό που αγοράζουμε στο σουπερμάρκετ. Δεν έχουμε καταλάβει ότι η συντριπτική πλειονότητα των προϊόντων στο ράφι των σουπερμάρκετ είναι γεμάτα χημεία: έψιλον και συντηρητικά. Τα ζυμαρικά, π.χ., δεν είναι ανάγκη να περιέχουν χρωστικές ή γλυκαντικές ουσίες. Μια ταλιατέλα με γνήσιο σιμιγδάλι, φρέσκο αυγό και σπανάκι από τον κήπο έχει όλη τη χαμένη γεύση που αναζητούμε και, επιπλέον, είναι 100% υγιεινή.

Η μεσογειακή διατροφή είναι της μόδας στο εξωτερικό παρά το κακό μάρκετινγκ της Ελλάδας;

Γ.Γ. Μα, όταν οι ξένοι μιλούν για μεσογειακή διατροφή δεν εννοούν την Ελλάδα! Οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν ότι πυλώνας της μεσογειακής διατροφής είναι η κρητική κουζίνα. Η Ελλάδα δεν έχει εκμεταλλευτεί τον γαστρονομικό της πλούτο. Εμείς προσπαθούμε να εκπαιδεύουμε τους επισκέπτες μας γύρω από τα ελληνικά προϊόντα. Οσοι μπαίνουν στην ιστοσελίδα για να αγοράσουν κάτι, διαβάζουν με τις ώρες: τι είναι το εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο, ποιο είναι το οργανικό, τι σημαίνει οξύτητα.

Δηλαδή πουλάτε και λίγο την Ελλάδα μαζί με τα προϊόντα της;

Ν.Π. Βασικά την Ελλάδα πουλάμε! Εχει ευλογημένο κλίμα, με διαφορετικά οικοσυστήματα ανά περιοχή. Αυτό κάνει και τα προϊόντα διαφορετικά. Το τυρί που βγαίνει από πρόβατο που το πρωί βόσκει κοντά στη θάλασσα και το βράδυ στο βουνό, δεν μπορεί να βρεθεί πουθενά αλλού στον κόσμο. Είμαστε η μοναδική μεσογειακή χώρα που παρήγαγε φέτος τόσο πολύ λάδι, ενώ η Ισπανία και η Ιταλία είχαν μειωμένη παραγωγή. Υπάρχει, φαίνεται, και ένας Θεός που μας βοηθάει…

Τα capital controls ευνοούν το ηλεκτρονικό εμπόριο;

Γ.Γ. Η αλήθεια είναι ότι αυτή τη δύσκολη περίοδο το ηλεκτρονικό εμπόριο παρουσίασε 40% αύξηση. Βλέπουμε ήδη ότι τα περισσότερα σουπερμάρκετ έχουν ξεκινήσει δικά τους e-shops.

Αρα υπάρχει χώρος και για άλλους να ακολουθήσουν το παράδειγμά σας;

Ν.Π. Υπάρχει μέλλον για όσους θέλουν να ασχοληθούν σοβαρά. Υπήρξαν όμως και εταιρείες που έκαναν παρόμοια προσπάθεια με εμάς και δεν έζησαν. Στην Ελλάδα νομίζουμε ότι όλοι μπορούμε να κάνουμε ό,τι κάνει και ο δίπλα. Σουβλάκια ο άλλος; Σουβλάκια και εγώ. E-shop ο άλλος; Ε-shop και εγώ. Αλλά το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι κάτι παραπάνω από πέντε φωτογραφίες και δύο λεζάντες.

Η δική σας διαφορά;

Γ.Γ. Προετοιμαζόμασταν επί τέσσερα χρόνια πριν βγούμε στην αγορά. Επενδύσαμε και επενδύουμε ουσιαστικά στους παραγωγούς μας με δική μας έρευνα, κείμενα και φωτογραφίες.

Είναι εύκολο να βρεθούν καλοί Ελληνες παραγωγοί;

Ν.Π. Είναι δύσκολο να βρεθούν παραγωγοί που να μπορούν να παραδώσουν ποιοτικά προϊόντα σε μεγάλη ποσότητα ώστε να μπορούν να εξαχθούν ανά πάσα στιγμή. Εμείς ελέγχουμε όλα τα προϊόντα που παραλαμβάνουμε και έχουμε αποκτήσει εμπειρία στο να καταλαβαίνουμε εάν κάποιος είναι παραγωγός ή εάν δουλεύει... φασόν. Διότι το 80% αυτών που στη χώρα μας παρουσιάζονται ως παραγωγοί, δεν είναι, αλλά παίρνουν προϊόντα από άλλους.

Η μεγαλύτερη δυσκολία που συναντήσατε;

Ν.Π. Το κράτος. Πήραμε επιχορήγηση από το ΕΣΠΑ αλλά μας χρωστάνε ακόμα κάποιες δόσεις. Ενα άλλο βασικό πρόβλημα του ελληνικού ηλεκτρονικού εμπορίου είναι το κόστος μεταφοράς. Ενα πακέτο που στέλνεται από την Ιταλία στην Αγγλία κοστίζει το ένα τρίτο απ’ ό,τι εάν σταλεί από την Ελλάδα.

Είναι τρελός όποιος επενδύει επιχειρηματικά αυτή την εποχή;

Ν.Π. Οταν πιστεύει κάποιος πολύ σε κάτι, το κάνει. Εμείς το πιστέψαμε πάρα πολύ. Εχουμε επενδύσει οικονομικά και ηθικά ό,τι έχουμε και δεν έχουμε.

Αγωνιάτε ποτέ μήπως τα χάσετε όλα;

Γ.Γ. Νιώθουμε σαν να είναι το παιδί μας που μεγαλώνει. Από εκεί και πέρα, από το 2011 που ξεκινήσαμε, πέσαμε σε περίεργες οικονομικές συγκυρίες.

Γιατί να ψωνίσει κάποιος από εσάς και όχι από ένα ηλεκτρονικό σουπερμάρκετ;

Γ.Γ. Δεν μπορούμε να συναγωνιστούμε τα σουπερμάρκετ στην γκάμα προϊόντων. Είμαστε κάτι διαφορετικό. Είμαστε ένα ηλεκτρονικό ντελικατέσεν.

Είστε ένα ακριβό ηλεκτρονικό ντελικατέσεν;

Ν.Π. Το πραγματικό ερώτημα είναι εάν θέλουμε να καταναλώνουμε κάτι που είναι πραγματικά ποιοτικό. Η μεσογειακή διατροφή δεν είναι απλώς μία τάση. Είναι αυτό που μπορεί να προσδώσει ποιότητα στη ζωή μας. Το όραμά μας είναι να γίνουμε το μεγαλύτερο ηλεκτρονικό ντελικατέσεν στον κόσμο που να προωθεί τη μεσογειακή διατροφή.

Γιατί Yoleni’s;

Ν.Π. Ετσι λέγεται η κόρη του άλλου συνιδρυτή, του Δωρόθεου Χατζηιωάννου, η οποία είναι τεσσάρων χρονών και βρίσκεται τώρα μαζί με τον μπαμπά της στην Αμερική. Το επιλέξαμε διότι είναι ιδιαίτερο και προφέρεται το ίδιο σε όλες τις γλώσσες του κόσμου.

Περιοδικό "Κ"

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ