Under Pressure: «Η αγάπη, μια παλιομοδίτικη λέξη»…

Under Pressure: «Η αγάπη, μια παλιομοδίτικη λέξη»…

1' 50" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ε​​να από τα πιο δυνατά, φορτισμένα –μουσικά και στιχουργικά– τραγούδια που ερμήνευσε ποτέ ο Ντέιβιντ Μπόουι ήταν το «Under Pressure» που ηχογράφησε με τον Φρέντι Μέρκιουρι και τους Queen το 1981 στην Ελβετία και ένα χρόνο μετά συμπεριλήφθηκε στο άλμπουμ της μπάντας «Hot Space». Με το τραγούδι αυτό, οι Queen πέτυχαν τη δεύτερη υπ’ αριθμόν ένα επιτυχία τους στα charts (μετά το επικό «Bohemian Rhapsody»), ενώ για τον Μπόουι ήταν η τρίτη. Το «Under Pressure» θεωρείται σήμερα ένα από τα κορυφαία τραγούδια της δεκαετίας του ’80.

Μολονότι ο Μέρκιουρι έγραψε και ηχογράφησε την πρώτη του εκδοχή, ήταν ο Μπόουι που διαμόρφωσε στιχουργικά το κομμάτι και όλοι μαζί, αυτοσχεδιάζοντας μουσικά, έφτασαν στην εκδοχή που γνωρίζουμε όλοι. Το «Under Pressure» αποτελεί τρανή απόδειξη της δημιουργικής συνεργασίας τεσσάρων χαρισματικών μουσικών συν δύο ιδιοφυών, του Μέρκιουρι και του Μπόουι (παρότι οι δύο τελευταίοι συγκρούστηκαν

αρκετά ώσπου να καταλήξουν στην τελική εκδοχή) και πραγματεύεται την πίεση και την αποξένωση στις σύγχρονες καταναλωτικές κοινωνίες.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και το πρωτότυπο μουσικό βίντεο του κομματιού που σκηνοθέτησε ο διάσημος για τα πρώτα βίντεο κλιπ Ντέιβιντ Μάλετ, στο οποίο όμως δεν εμφανίζεται κανένας από τους μουσικούς. Στην ουσία, είναι ένα αριστοτεχνικό μοντάζ με «εικόνες αρχείου»: μποτιλιάρισμα, αγχωμένα πλήθη στις πόλεις, συνωστισμοί σε ιαπωνικούς σταθμούς μετρό, ελεγχόμενες καταρρεύσεις κτιρίων, αποτυχημένες εκτοξεύσεις διαστημικών πυραύλων, διαδηλώσεις, εκρήξεις, ασπρόμαυρες σεκάνς από βωβές ταινίες του γερμανικού εξπρεσιονισμού, καθώς και σκηνές από τις μεγάλες ροκ συναυλίες «της αγάπης» των ’60s και, τέλος, παθιασμένα φιλιά επίσης από τον βωβό κινηματογράφο.

Οι συναυλίες και τα φιλιά είναι οι μόνες τρυφερές, ανθρώπινες εικόνες του βίντεο, ύστερα από έναν καταιγισμό εικόνων καταπιεστικών (που συμπτωματικά παραπέμπουν στο επικό, ποιητικό ντοκιμαντέρ πάνω στη σύγχρονη αποξένωση, το «Κογιαανισκάτσι» του Γκότφριντ Ρέτζιο, που προβλήθηκε δύο χρόνια μετά). Είναι οι στιγμές όπου αφού ο Μέρκιουρι αναρωτιέται «Γιατί δεν δίνουμε μια ευκαιρία στην αγάπη;», ακούμε το συγκινητικό σόλο του Μπόουι: «Διότι η αγάπη είναι μια παλιομοδίτικη λέξη» κ.ο.κ.

Από το «Life on Mars», το «Starman» έως το «Heroes», το «Ashes to Ashes» και πολλά ακόμη σπουδαία τραγούδια, ο Μπόουι ήξερε πώς να εκφράζει μοναδικά τις βαθύτερες, τις πιο ανθρώπινες και τρυφερές στιγμές μας. Ο ίδιος δεν είναι πια εδώ αλλά η μαγική του δεκαετία του ’70 θα είναι για πάντα εδώ, μέσα μας.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT