Προστασία γλυπτών με απόσυρση από τη δημόσια θέα

Προστασία γλυπτών με απόσυρση από τη δημόσια θέα

2' 50" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Την προσωρινή απόσυρση 49 γλυπτών από τα 120 ορειχάλκινα (σε σύνολο 201 από μάρμαρο και μέταλλο) που κοσμούν δημόσιους χώρους της Αθήνας και είναι στην αρμοδιότητα του Δήμου, εξετάζει ο Γιώργος Καμίνης και το επιτελείο του, καθώς δεν φαίνεται να υπάρχει άλλη πιο αποτελεσματική λύση για την προφύλαξή τους.

Οπως υπογράμμισε χθες ο δήμαρχος, εάν τα γλυπτά αυτά καταλήξουν τελικά στη Δημοτική Πινακοθήκη, στη θέση τους θα μπουν εκμαγεία. Ηδη μάλιστα έχει ζητηθεί από την αρμόδια υπηρεσία του Δήμου να αποσυρθούν όλα τα ορειχάλκινα αγάλματα και οι προτομές που έχουν απομείνει στο άλσος μπροστά από το Πνευματικό Κέντρο. Η ενέργεια αυτή κρίθηκε απαραίτητη, καθώς δεν έχουν τέλος τα κρούσματα βανδαλισμών και κλοπής στο κέντρο της πόλης από συμμορίες που εμπορεύονται σκραπ σε παράνομα χυτήρια.

Υπενθυμίζουμε ότι στις 25 και 26 Μαΐου μια σπείρα πήρε από εκεί πέντε προτομές: των Αγγελου Τερζάκη, Γιώργου Θεοτοκά, Κωστή Μπαστιά, Κώστα Ουράνη και Παντελή Χορν σε μια θρασύτατη ληστεία που είχε δύο φάσεις. Δεν είναι η πρώτη φορά που άγνωστοι στοχοποιούν το μέρος αυτό, καθώς και το 2012 είχαν πάρει άλλες τρεις προτομές που δεν βρέθηκαν ποτέ.

Συνολικά μέσα στα τελευταία χρόνια έχουν κλαπεί 11 συνολικά ορειχάλκινα γλυπτά, ενώ έχουν αυξηθεί πολύ οι βανδαλισμοί στα μαρμάρινα. Και παρά το γεγονός ότι ο Δήμος αντλώντας πόρους από ευρωπαϊκά προγράμματα αλλά και με την αρωγή της Alpha Bank κατάφερε να συντηρήσει 100 ταλαιπωρημένα –από τον χρόνο και από τις ανθρώπινες φθορές– γλυπτά, κάποια από αυτά δεν πρόλαβαν να παραμείνουν και πολύ στις βάσεις τους μετά την αποκατάσταση. Ο κ. Καμίνης υπογράμμισε ότι ο Δήμος δεν έχει το πλέγμα των αρμοδιοτήτων που θα του επέτρεπε μεγαλύτερη ελευθερία κινήσεων αλλά και αποτελεσματική αντιμετώπιση διαφόρων θεμάτων, πλην όμως δεν θα κάτσει με σταυρωμένα χέρια. Εκτός από την προσωρινή (;) απόσυρση των γλυπτών που κινδυνεύουν περισσότερο, μερικά άλλα θα μεταφερθούν σε καλύτερα φυλασσόμενους δημόσιους χώρους, με τη συνεργασία δημόσιων και ιδιωτικών φορέων. Προσέθεσε, επίσης, ότι στην περίπτωση γλυπτών ή συνθέσεων που είναι πολύ μεγάλα και δεν είναι δυνατή η μετακίνηση, ο δήμος θα φροντίσει να φυλάσσονται με τεχνικά μέσα. Δεν πρέπει να ξεχνάμε την περίπτωση του αγάλματος της Βορείου Ηπείρου στην Τοσίτσα ή ακόμα και του Κωστή Παλαμά ή της Κυβέλης πάλι στο Πνευματικό Κέντρο, όπου οι άγνωστοι τα έχουν βάλει στο μάτι και τα κακοποιούν συνεχώς. Είναι άλλωστε τεκμηριωμένο ότι όλα τα δημόσια έργα τέχνης που είναι στο γνώριμο δρομολόγιο μιας πορείας διαμαρτυρίας, έχουν πολλαπλούς βανδαλισμούς.

Η αλήθεια είναι ότι οι αποφάσεις αυτές θα έπρεπε ίσως να έχουν παρθεί από το 2012 όταν –όπως είπαμε– υπήρχε πάλι έξαρση στις κλοπές. Το γεγονός ότι τα γλυπτά θα αποσυρθούν από τη δημόσια θέα, αποτελεί εκκωφαντική ομολογία ήττας της πολιτείας να διαφυλάξει τα πολιτιστικά και μη αγαθά της. (Το ίδιο δεν γίνεται με την εκτροπή των τρόλεϊ από την Πατησίων;). Οπωσδήποτε όμως καλύτερο για τα αγάλματα να βρίσκονται σε ασφαλή στέγη, παρά σε διάφορα απροσπέλαστα σημεία της πόλης όπου συχνάζουν οι τοξικομανείς και οι άστεγοι, ενώ η αστυνομία δεν μπορεί να δημιουργήσει έναν προστατευτικό κλοιό γύρω τους.

Αίτημα λήψης μέτρων

O κ. Καμίνης υπογράμμισε ότι έχει ζητήσει με επιστολή του προς το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη λήψη άμεσων μέτρων για το Κέντρο της Αθήνας και ιδιαίτερα στην περιοχή από το Πνευματικό Κέντρο ώς τη Νομική και την Τριλογία, όπου ναι μεν μπορεί να αποσυρθούν τα αγάλματα αλλά μένουν τα πολύπαθα κτίρια, όπως η Ακαδημία Αθηνών από την οποία δεν μπορεί ακόμα να αφαιρεθεί η περίφραξη για να μην γίνουν γκράφιτι και φθορές.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή