ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Το MoMA χαρίζει ένα θησαυρό

ΝΙΚΟΣ ΒΑΤΟΠΟΥΛΟΣ

H Οντρεϊ Χέπμπορν μαζί με τον Αλφρεντ Μπαρ, διευθυντή του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, σε έκθεση για τον Πικάσο, το 1957. Ο Αλφρεντ Μπαρ άσκησε μεγάλη επιρροή στην κοινή γνώμη για την κατανόηση της μοντέρνας τέχνης.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Από το 1929 έως το 2016, το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης (ΜοΜΑ) οργάνωσε πάνω από 3.500 εκθέσεις. Πλέον, όλη αυτή η τεράστια παρακαταθήκη γνώσης, που επί της ουσίας είναι μια εξέδρα εποπτείας της ιστορίας των ιδεών σε βάθος 87 ετών, είναι απολύτως προσβάσιμη στο κοινό μέσα από την ιστοσελίδα του μουσείου. Πρόκειται για την απελευθέρωση μιας πύλης σε ένα θησαυρό γνώσεων, που χρηματοδοτήθηκε από το Ιδρυμα Leon Levy. Λίγα λεπτά εξερεύνησης του αρχείου αρκούν για να προκληθούν ερεθίσματα και επιθυμία για εμβάθυνση. Η γνώση φέρνει γνώση.

Στην ιστοσελίδα του ΜοΜΑ θα βρείτε δεξιά στην κατηγορία «News» την ένδειξη «Εxplore MoMA’s exhibition history». Θα οδηγηθείτε σε ένα μοναδικό ταξίδι ιδεών, πληροφορίας, τέχνης και αισθητικής. Βάλτε όποια λέξη-κλειδί θέλετε και θα έχετε σχετικές εκθέσεις. Για κάθε έκθεση υπάρχει όλο το διαθέσιμο υλικό. Είναι κατανοητό ότι στις εκθέσεις μετά το 1995 υπάρχει μεγάλος πλούτος οπτικού υλικού, αλλά και σε όλες ανεξαιρέτως –ακόμη και για τις προπολεμικές– διατίθενται πολλά στοιχεία: δελτία Τύπου, αφίσες, φωτογραφίες, εκθέματα, ολόκληροι κατάλογοι. Ομάδες εργασίας ερευνητών (του κέντρου ερεύνης Archives) απασχολούνται για τον διαρκή εμπλουτισμό του αρχείου καθώς είναι σε μορφή διαρκούς ενημέρωσης. Εως τώρα έχει πλήρως αρχειοθετηθεί και είναι προσβάσιμο υλικό προερχόμενο από 22.000 ενότητες από το 1929 έως το 1989 (επιπλέον διαδραστικό υλικό και περισσότερες δυνατότητες γι’ αυτήν την περίοδο διατίθενται μέσω GitHub). Η δεκαετία του 1990 θα ολοκληρωθεί σε διάστημα τριών ετών από τώρα.

Σταδιακά, θα είναι προσβάσιμο και το πλήρες κινηματογραφικό αρχείο του ΜοΜΑ, που έχει ιστορία 80 ετών, και θα ακολουθήσει και το αρχείο όλων των παραστάσεων που έχουν κατά καιρούς δοθεί στους χώρους του Μουσείου. H δωρεάν πρόσβαση στο σύνολο της δραστηριότητας του ΜοΜΑ (από την ίδρυσή του) στα επόμενα χρόνια θα είναι ένα από τα βήματα της ανανεωμένης ταυτότητας των μουσείων εν γένει όπως εξελίσσεται στον 21ο αιώνα. Οι παροχές προς το κοινό φέρνουν επιπλέον κοινό.

Το διαθέσιμο υλικό προσφέρεται για πολλαπλές και σύνθετες αναγνώσεις. Καθώς η λειτουργία του ΜοΜΑ στη διάρκεια του Μεσοπολέμου συμπίπτει με την επικράτηση των ερμηνευτικών εργαλείων του μοντέρνου κινήματος έχουμε σειρά εκθέσεων από το 1930 έως το 1960 που αποτιμούν την εποχή τους, τη γέννηση του νέου ή εντοπίζουν συστάδες ιδιαιτερότητας όπως το ιταλικό ή ιαπωνικό ντιζάιν. Αλλά η πρώτη έκθεση του 1929 ήταν αφιερωμένη στη ζωγραφική και είχε θέμα την κόψη ιμπρεσιονισμού και εξπρεσιονισμού (Σεζάν, Γκογκέν, Σερά, Βαν Γκογκ), ως εισαγωγή στον μοντερνισμό. Για την εποχή (1929) ήταν και η αναγνώριση από τους τότε μοντέρνους των «προπατόρων» τους. Σε ένα άρθρο στο Hyperallergic, η αρθρογράφος Claire Voon μάς δίνει επιπλέον πληροφορίες. Οι εξαιρετικές φωτογραφίσεις των εκθέσεων του ΜοΜΑ, σε ένα θαυμάσιο μαυρόασπρο, ήταν έργο του Ιάπωνα φωτογράφου Σόιτσι Σουνάμι, που ήταν ο επίσημος φωτογράφος του Μουσείου επί 38 χρόνια (1930-1968). Γιατί, μία άλλη ανάγνωση των εκθέσεων είναι η αρχιτεκτονική τους διάταξη, αλλά και ο τρόπος που φωτογραφήθηκαν. Είναι και αυτός ένας τρόπος να παρακολουθήσει κάποιος τα αισθητικά ρεύματα.

​Περισσότερες πληροφορίες στο moma.org.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ