ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μεγαλοοφειλέτης το κράτος ως εργοδότης, καθώς δεν καταβάλλει εισφορές 1 δισ. ευρώ

ΡΟΥΛΑ ΣΑΛΟΥΡΟΥ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Σε... μεγαλοοφειλέτη του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ) αναδεικνύεται το Δημόσιο από τον πρώτο κιόλας χρόνο λειτουργίας του νέου υπερταμείου. Ενώ οι εκατομμύρια μισθωτοί και συνταξιούχοι προβλέπεται να σηκώσουν και το 2017 βάρος 3,3 δισ. ευρώ από νέους φόρους, αυξήσεις εισφορών αλλά και μειώσεις σε μισθούς και συντάξεις, όπως προκύπτει από το προσχέδιο του τακτικού προϋπολογισμού, το κράτος ως εργοδότης χιλιάδων δημοσίων υπαλλήλων δεν καταβάλλει στο σύνολό τους τις εισφορές, στερώντας από το σύστημα έσοδα τουλάχιστον 1 δισ.

Ετσι, ο ΕΦΚΑ μετατρέπεται εν τη γενέσει του σε γίγαντα με πήλινα πόδια και αβέβαιο μέλλον. Το αντίστοιχο σχέδιο προϋπολογισμού του νέου ταμείου, άλλωστε, φωτογραφίζει την κατάρρευση, καθώς στην πράξη αθροίζει ελλείμματα που οδηγούν σε μια απειλητικών διαστάσεων «μαύρη τρύπα» της τάξης των 2,9 δισ. ευρώ. Η τρύπα αυτή προβλέπεται να περιοριστεί στο όχι ευκαταφρόνητο 1,124 δισ. ευρώ, έπειτα από πρόσθετες διορθωτικές αλλά και απροσδιόριστες ενέσεις ρευστότητας της τάξης του 1,7 δισ. ευρώ. Την ίδια στιγμή, μάλιστα, «καμπανάκι» έχει χτυπήσει και αναφορικά με τις διαδικασίες διοικητικής και ασφαλιστικής ενοποίησης του συστήματος, ενώ πληθαίνουν οι φωνές, ακόμη και στους κόλπους των Ιρλανδών συμβούλων της NICO που έχει αναλάβει το έργο της συγκρότησης του νέου ενιαίου φορέα, για τουλάχιστον 6μηνη καθυστέρηση στη δημιουργία της νέας δομής. Αυτή η νέα δομή αποτελεί, άλλωστε, και το πρώτο προβληματικό σημείο του νέου ασφαλιστικού συστήματος, με αιχμή την ένταξη του Δημοσίου στον ΕΦΚΑ και τη χρηματοδότηση του νέου υπερταμείου.

Σύμφωνα με τον νόμο Κατρούγκαλου, όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι και οι συνταξιούχοι του Δημοσίου μεταφέρονται στον ΕΦΚΑ από 1/1/2017 και το Δημόσιο θα πληρώνει στο ταμείο τις εργοδοτικές εισφορές που αντιστοιχούν στους εργαζομένους και βέβαια θα αποδίδει, μετά από την παρακράτηση, και τις εισφορές εργαζομένων.

Τα ποσά

Στο προσχέδιο του τακτικού προϋπολογισμού για το 2017 το Δημόσιο δεσμεύεται για την επιχορήγηση του ΕΦΚΑ κατά 5,44 δισ. ευρώ, το μεγαλύτερο μέρος της οποίας (5,23 δισ. ευρώ) οφείλεται στην επιχορήγηση των συντάξεων του Δημοσίου. Η δαπάνη για συντάξεις του Δημοσίου εκτιμάται στα 6,21 δισ. ευρώ. Προβλέπεται, βέβαια, στο σκέλος των εσόδων, αύξηση και των ασφαλιστικών εισφορών κατά 1,4 δισ. ευρώ, γεγονός που οφείλεται στην από 1η Ιανουαρίου αύξηση τω εισφορών σε κατηγορίες αυτοαπασχολουμένων και αγροτών, κυρίως όμως στην καταβολή εργοδοτικής και εργατικής εισφοράς για τους δημοσίους υπαλλήλους που μεταφέρονται στον ΕΦΚΑ. Οπως αποκαλύπτει στην «Κ» ο πρώην υπουργός Εργασίας Γιώργος Κουτρουμάνης, το ποσόν που προϋπολογίζεται ως εισφορά εργοδότη - εργαζομένου για το Δημόσιο είναι 1,02 δισ. ευρώ, ενώ άλλα 400 εκατ. ευρώ αντιστοιχούν στην πρόβλεψη για αύξηση εισφορών για ελεύθερους επαγγελματίες και αγρότες. Στην πρόβλεψη των δημόσιων δαπανών για μισθούς (όχι συντάξεις, πλέον, αφού από 1η Ιανουαρίου 2017 οι συντάξεις θα καταβάλλονται από το νέο ταμείο), το προσχέδιο προβλέπει 12,29 δισ.

Με έναν πρόχειρο υπολογισμό και δεδομένου ότι για κύρια ασφάλιση όλοι ανεξαιρέτως οι ασφαλισμένοι θα καταβάλλουν το 20% των εισοδημάτων τους, φαίνεται ότι για εισφορές εργοδότη-δημοσίου και εργαζομένων-δημοσίων υπαλλήλων έπρεπε να καταβληθούν στον ΕΦΚΑ τουλάχιστον 2,4 δισ. ευρώ. Το ποσόν ενδέχεται να είναι μικρότερο, καθώς πρέπει να αφαιρεθεί από το κονδύλι για τη μισθοδοσία το ποσό που καταβάλλεται στους συμβασιούχους, όμως απέχει πολύ από το 1,02 δισ. ευρώ που εγγράφεται στο προσχέδιο, με αποτέλεσμα το κράτος-εργοδότης να στερεί από το νέο ταμείο σημαντικό κεφαλαίο και να δίνει στον ΕΦΚΑ ένα ακόμη ισχυρό χτύπημα.

Σύμφωνα με τον κ. Κουτρουμάνη, από το προσχέδιο του τακτικού προϋπολογισμού προκύπτει ξεκάθαρα ότι οι εισφορές που θα καταβάλλει το Δημόσιο στο ΙΚΑ είναι πολύ χαμηλότερες από αυτές που αντιστοιχούν στις εισφορές εργοδότη - εργαζομένου. Το γεγονός αυτό αναμένεται να εκτινάξει το έλλειμμα του ΕΦΚΑ σε πάνω από 3 δισ. ευρώ, χωρίς να υπολογιστούν σε αυτό οι υποχρεώσεις των υπό ένταξη ταμείων προς τρίτους αλλά και προς τους εν αναμονή συνταξιούχους...

Η ενοποίηση

Τα ελλείμματα, βέβαια, δεν είναι το μόνο πρόβλημα του υπερταμείου. Ακόμη και με τη συνδρομή της Υπηρεσίας Υποστήριξης Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων (SRSS) της Κομισιόν και της ιρλανδικής NICO, η ενοποίηση όλων των ταμείων κύριας ασφάλισης σε ένα έως τις 31 Δεκεμβρίου 2016 φαντάζει αδύνατη. Ούτε οι «κλειστές συναντήσεις», που θυμίζουν σεμινάρια σε πρωτοετείς φοιτητές οικονομικού πανεπιστημίου, ούτε τα ταξίδια στη Βόρειο Ιρλανδία μπορούν να βοηθήσουν. Πολύ περισσότερο, όταν όλοι οι εργαζόμενοι στο υπουργείο Εργασίας και τα ταμεία είναι ανάστατοι και αντιδρούν επί δικαίους και αδίκους.

Μόλις τις προηγούμενες ημέρες υπεγράφη σειρά αποφάσεων που συστήνουν πολυμελείς επιτροπές και μάλιστα χωρίς χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου τους. Ετσι, έχουν συσταθεί επιτροπές για την κατάρτιση Οργανισμού αλλά και Κανονισμού Ασφάλισης και Παροχών (αναμένεται να προκαλέσει έντονες αναταράξεις σε εκατομμύρια ασφαλισμένους και συνταξιούχους), την προετοιμασία εγκυκλίων, αποφάσεων, κανονισμών, καθώς και την επίλυση ζητημάτων που αφορούν θέματα ασφάλισης και εισφορών μισθωτών και εργοδοτών, καθώς και θέματα συντάξεων και επανυπολογισμού, την καταγραφή λειτουργικών προδιαγραφών, την τροποποίηση και τη βελτίωση πληροφοριακών συστημάτων, αλλά και την είσπραξη εισφορών, την ενοποίηση περιουσίας κ.ά. Οπως χαρακτηριστικά αναφέρουν ειδικοί της κοινωνικής ασφάλισης, οι μόνες εγκύκλιοι των υπουργείων σε εφαρμογή του νόμου Κατρούγκαλου είναι αυτές που αφορούν περικοπές των συντάξεων, και αυτές όχι όλες ακόμη...

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ