Φόρος τιμής στον «καθαρό χορό»

Φόρος τιμής στον «καθαρό χορό»

2' 52" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο αρχαίος ινδικός χορός kathak οφείλει το όνομά του στη σανσκριτική λέξη «katha», που σημαίνει ιστορία. Με όχημα την κίνηση του σώματος, τη ζωντανή μουσική και το τραγούδι, οι περιπλανώμενοι «kathakars» αφηγούνταν αποσπάσματα από την ινδουιστική μυθολογία και τα έπη, επιδιώκοντας να ενεργοποιήσουν τις αισθήσεις του κοινού με ρυθμικές κινήσεις και επαναλαμβανόμενα μοτίβα.

Εκπαιδευμένος στην κλασική χορευτική παράδοση της χώρας καταγωγής του, αλλά και απόλυτα συντονισμένος με το σήμερα των παραστατικών τεχνών, ο 32χρονος Αακάς Οντέντρα θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους χορευτές της γενιάς του. Στο μινιμαλιστικό έργο του «Nritta», ένα από τα τέσσερα σόλο που θα ερμηνεύσει το Σάββατο και την Κυριακή στη σκηνή του θεάτρου «Παλλάς», αποτίει φόρο τιμής στον «καθαρό χορό» – την πιο ρυθμική και αφαιρετική εκδοχή του kathak. Το «Nritta» συνιστά μια απόπειρα «επιστροφής στην ουσία, την καθαρή ενέργεια», λέει στην «Κ» ο διάσημος Βρετανός χορευτής και χορογράφος. «Αντικατοπτρίζει την ένωση του αρσενικού και του θηλυκού, έτσι ώστε να γεννηθεί μια μορφή με απόλυτη ισορροπία». Παράλληλα, διερευνά την έννοια της ακινησίας, τη στιγμή που «το μυαλό, το σώμα και η ψυχή εναρμονίζονται και ο χρόνος παγώνει σε μια κατάσταση μακαριότητας. Ο χορευτής περιστρέφεται σε ατελείωτους κύκλους έκστασης αέναα, αναζητώντας την αγαπημένη του».

Μια σύνθεση έργων γραμμένων ειδικά για τον Οντέντρα, η σπονδυλωτή παράσταση «Rising» αποτελεί την πρώτη συνεργασία τριών κορυφαίων χορογράφων: ο Akram Khan καταπιάνεται με την εξέλιξη του ανθρώπινου είδους στο «In the shadow of man», ο Russell Maliphant συνδέει τον σύγχρονο δυτικό χορό με την παράδοση της Ασίας στο «Cut» και ο Sidi Larbi Cherkaoui πειραματίζεται με τον ήχο και το φως στο «Constellation». «“Rising” σημαίνει να ανεβαίνεις, υπαινίσσεται μια κίνηση προς τα πάνω. Είναι ένας όρος που χρησιμοποιώ και βιώνω όταν χορεύω: η ανάταση της ψυχής», εξηγεί ο χορευτής. «Ο παραγωγός μου, Anand Bhatt, και ο Akram Khan επιδίωκαν να αποδομήσουν την έννοια του kathak και να το παρουσιάσουν ως νέο λεξιλόγιο. Στην καριέρα μου, υπήρξε μια στιγμή που ήρθα αντιμέτωπος με αυτή την πρόκληση. Εκπαιδευμένος μόνο στον κλασικό ινδικό χορό και αναγκασμένος να δουλέψω με εκπροσώπους του σύγχρονου χορού, έπρεπε να “ανέβω” ψηλότερα για να ανταποκριθώ στις προσδοκίες τους. Ετσι το “Rising” ήταν, με κάθε έννοια, η αφετηρία του ταξιδιού μου».

Για τον Οντέντρα, αυτό που διακρίνει έναν «μεγάλο» χορογράφο από τους υπόλοιπους είναι η ικανότητα να «αγγίζει την καρδιά και το μυαλό κάθε ανθρώπου, ανεξαρτήτως της προέλευσής του», κάποιος που αναλώνεται στην αυτοαναφορικότητα, αλλά δημιουργεί έργα που «αφορούν κάθε μέλος του κοινού».

Ανεξερεύνητη γνώση

Ο εκστατικός χορός του καταργεί τα όρια μεταξύ Ανατολής και Δύσης, αρχαίου και σύγχρονου, αυστηρής φόρμας και ελεύθερης κίνησης. «Η παράδοση είναι σαν τη ρίζα ενός δέντρου, σε κρατάει στη γη, σου θυμίζει από πού έρχεσαι αλλά σου λέει και πού πηγαίνεις. Το σύγχρονο είναι σαν τα μπουμπούκια στα κλαδιά του δέντρου: αλλάζει ανάλογα με την εποχή», υποστηρίζει. «Επιπλέον, πιστεύω ότι υπάρχει ένας απέραντος ωκεανός ανεξερεύνητης γνώσης που είχαν συγκεντρώσει οι αρχαίοι πολιτισμοί και οι παραδόσεις. Το να μπορώ να χρησιμοποιώ αυτή τη γνώση και να την κάνω επίκαιρη για τη σημερινή κοινωνία έχει τεράστια σημασία για μένα. Είμαστε όλοι εδώ σήμερα χάρη σε αυτή τη γνώση, χάρη στο παρελθόν μας. Και δεν πρέπει να το αρνούμαστε, αλλά να το αγκαλιάζουμε. Ετσι, η δουλειά μου γίνεται η συμβολή του παρελθόντος και του παρόντος, δημιουργεί νέο έδαφος για να βαδίσουμε».

​​Η παράσταση «Rising» παρουσιάζεται στο «Παλλάς» (Βουκουρεστίου 5) το Σάββατο 5 και την Κυριακή 6 Νοεμβρίου στις 8.30 μ.μ. Προπώληση στα ταμεία του θεάτρου, στα καταστήματα Public και Mediamarkt, και στο viva.gr.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή