ΠΟΛΗ

Ο Γκούτσι δεν θα ανέβει στον Παρθενώνα

ΣΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ

Το ΚΑΣ αιτιολόγησε την απόφασή του, αναφέροντας ότι ο πολιτιστικός χαρακτήρας των μνημείων δεν συνάδει με τη συγκεκριμένη εκδήλωση. Στη φωτογραφία, στιγμιότυπο από την επίσκεψη Ομπάμα τον περασμένο Νοέμβριο.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Απέρριψε, ομόφωνα, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) το αίτημα του οίκου Γκούτσι να διοργανώσει επίδειξη μόδας στον Παρθενώνα, τον ερχόμενο Ιούνιο, κατά τη χθεσινή του συνεδρίαση. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο οίκος μόδας ήταν διατεθειμένος να προσφέρει μέχρι και 2 εκατομμύρια ευρώ σε βάθος πενταετίας ως χορηγία για την αποκατάσταση και συντήρηση των μνημείων και θα προτιμούσε η εκδήλωση να γίνει στον διάδρομο επισκεπτών, ανάμεσα στο Ερέχθειο και στον Παρθενώνα για 300 εκλεκτούς καλεσμένους. Στο υπόμνημα που κατατέθηκε στο ΚΑΣ, ο οίκος μόδας ζητούσε επίσης την παραχώρηση του παλαιού μουσείου της Ακρόπολης για την προετοιμασία των μοντέλων.

Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Αθηνών είχε προτείνει τρεις εναλλακτικούς χώρους για τη διοργάνωση της επίδειξης μόδας, τον εξωτερικό χώρο του Ηρωδείου, το Ανδηρο του Πικιώνη και τους Στύλους του Ολυμπίου Διός, αλλά ποτέ δεν έφτασαν σε συζήτηση, καθώς η εταιρεία ήθελε μόνο τον Παρθενώνα.

Ο Ντιόρ όμως πρόλαβε τον Γκούτσι και το 1951 τα μοντέλα του γαλλικού οίκου μόδας πόζαραν κάτω από τις Καρυάτιδες του Παρθενώνα σε μια ιστορική φωτογραφία από τον φημισμένο φωτογράφο του περιοδικού Paris Match, Ζαν-Πιερ Πεντρατσινί. Εκείνη την περίοδο η Ελλάδα έβγαινε από μια μακρά περίοδο ταραχών και οποιαδήποτε ευκαιρία προβολής της χώρας γινόταν αποδεκτή χωρίς πολλές συζητήσεις.

Το πλαίσιο αυστηροποιήθηκε τη δεκαετία του ’80 όπου τέθηκε στο επίκεντρο η έννοια της αυστηρής προστασίας των μνημείων, χωρίς να λείπουν και οι «εξαιρέσεις», όπως η αισθησιακή φωτογράφιση της Ζωής Λάσκαρη στους ιερούς λέοντες της Δήλου το 1985 για το περιοδικό Playboy.

Η σύγχρονη εμπειρία καταδεικνύει την έλλειψη σαφών προϋποθέσεων και κριτηρίων για κάθε παρόμοια περίπτωση που έρχεται προς συζήτηση στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο. Σταχυολογώντας περιπτώσεις, όπως έχει επισημάνει σε παλαιότερο ρεπορτάζ της η «Κ» (27/6/2010), το ΚΑΣ αρνήθηκε την παραχώρηση του Ηρωδείου το 1998 στον σχεδιαστή μόδας Κάλβιν Κλάιν, αλλά έδωσε άδεια να φωτογραφηθεί η Τζένιφερ Λόπεζ στον Παρθενώνα το 2008. Η Στοά του Αττάλου παραχωρήθηκε στην εταιρεία Vodafone, αλλά όχι το πάρκινγκ δίπλα στον ναό του Σουνίου για τη φωτογράφιση μοντέλων της BMW. Το συμβούλιο είχε ζητήσει το σενάριο του Ζακ Λικ Γκοντάρ για να του επιτρέψει να κάνει πλάνα στον Ιερό Βράχο, κάτι που φυσικά αρνήθηκε να δώσει και ο σκηνοθέτης εξαφανίστηκε, ενώ έδωσε το ελεύθερο στη σκηνοθέτιδα Νία Βαρντάλος για το «Γάμος α λα ελληνικά». Η υποδοχή κινηματογραφικών παραγωγών είναι μια άλλη, παρεμφερής και «πονεμένη» ιστορία που καταδεικνύει την έλλειψη σαφούς πλαισίου και κανόνων. Το πιο πρόσφατο παράδειγμα είναι το τελευταίο σίκουελ του «Τζέισον Μπορν» με πρωταγωνιστή τον Ματ Ντέιμον, που ενώ «δείχνει» εικόνες της Αθήνας, που ήταν και η πρώτη επιλογή της παραγωγής, τελικά γυρίστηκε στην Τενερίφη.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 

 

 Πτυχές 
 

Δείτε τις διαδρομές του Ν. Βατόπουλου στο διαδραστικό χάρτη