Τάκης Θεοδωρόπουλος ΤΑΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ

Οι μεταμορφώσεις της Αθήνας

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΔIAΓΩNIΩΣ

Ομολογώ ότι τα αισθήματά μου για τη σύγχρονη τέχνη πάσχουν από υποθερμία. Τουλάχιστον, για τη λεγομένη «νοηματική» τοιαύτη. Ως εκ τούτου, δεν είμαι ο καταλληλότερος για να κρίνω την αισθητική αξία του αντίσκηνου που στήθηκε απέναντι από την Ακρόπολη. Είμαι, αντιθέτως, υποχρεωμένος να υποκλιθώ μπροστά στο τεράστιο κοινωνικό και πολιτικό εκτόπισμα του έργου, αφού, αν διάβασα σωστά, πρόκειται για δημιουργία που θέλει να διαλαλήσει urbi et orbi πως κάθε άνθρωπος έχει δικαίωμα σε μια στέγη. Το έργο, εκτός του ότι είναι πρακτικό, είναι φθηνό και συμφέρει. Μπορείς να το μεταφέρεις ακόμη και στις διακοπές σου το καλοκαίρι ή να το στήσεις στο σαλόνι σου, αν στάζει η οροφή και δεν έχεις τα απαραίτητα κεφάλαια για να την επισκευάσεις. Πάντως κοστίζει λιγότερο από το λευκό πιάνο του Αϊ Γουέι Γουέι στην Ειδομένη, αν και η ισχυρή συμβολική του αξία ανταγωνίζεται την αγγελική μορφή του ιδίου ξαπλωμένου σε παραλία της Λέσβου. Ως εκ τούτου, και δεδομένης της υποκειμενικότητος των κριτηρίων μου, για να σας προστατεύσω, σας καλώ να διαβάσετε με κάθε επιφύλαξη και καχυποψία τη συνέχεια των σκέψεών μου.

Χθες είχα την ευκαιρία να συνομιλήσω με δημοσιογράφο μεγάλου γαλλικού εντύπου, που ήρθε στην Αθήνα για να καταγράψει τις μεταμορφώσεις που επέφερε η documenta στην όμορφη πόλη μας. Λογικόν. Πρόκειται για το μεγαλύτερο γεγονός της σύγχρονης τέχνης στον παγκόσμιο χάρτη και ως εκ τούτου, σε αντίθεση με τα περάσματα των τουρκικών πολεμικών, το δικό του πέρασμα από τα χωρικά μας ύδατα δεν είναι δυνατόν να αφήσει αδιάφορους τους απανταχού λάτρεις του τεχνομαστορέματος. Οι προηγούμενοι συνομιλητές της, περισσότερον ευαίσθητοι και αρμόδιοι εμού, την είχαν σχεδόν πείσει πως το πέρασμα της documenta από την Αθήνα σηματοδοτεί μια κοσμογονική, τρόπος του λέγειν, μεταμόρφωσή της. Κάποιος, μάλιστα, είπε πως η Αθήνα τείνει να γίνει το νέο Βερολίνο των καιρών μας. Είναι αρκετά φτηνή ώστε να προσελκύει καλλιτέχνες όλων των εθνών και των ειδών, παραστάσεις στήνονται ακόμη και σε διαμερίσματα και γενικώς παρατηρείται οργασμός δημιουργίας και των συναφών.

Επειδή οι ευγενείς προθέσεις ανταγωνίζονται την υποκρισία, οφείλω να καταθέσω την εντελώς υποκειμενική μου άποψη. Η documenta ουδόλως επηρεάζει  την κατάντια της Αθήνας. Αφορά μόνον όσους αφορούσε και πριν μας επισκεφθεί και όταν φύγει θα ξεχαστεί σαν να μην υπήρξε ποτέ. Αντιθέτως, θα μείνουν οι βρωμερές προσόψεις των κτιρίων του κέντρου που μπορεί ο καθαρισμός τους να μην εκπέμπει οικουμενικές ιδέες όπως το αντίσκηνο, όμως θα μεταμορφώσει το πρόσωπο της πόλης. Μεγαλύτερη σημασία έχουν η αποκατάσταση και η επαναλειτουργία των δύο κινηματογράφων που κατέστρεψαν οι εμπρηστές. Κι αν θέλουμε να μιλάμε για μεταμόρφωση της Αθήνας, ας μιλήσουμε σοβαρά για την επέκταση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου ή τη δημιουργία ενός μουσείου στο διαμέρισμα όπου έμενε η Κάλλας. Και πώς μπορείς να μιλάς για μεταμόρφωση μιας πόλης στην οποία κυκλοφορούν κανείς δεν ξέρει πόσοι αταύτιστοι μετανάστες; Για να υπάρξει μεταμόρφωση, πρέπει να υπάρχει μορφή. Η Αθήνα δεν είναι δύσμορφη. Είναι άμορφη.

Μία ακόμη φορά ο ίδιος επαρχιωτισμός. Επειδή ήρθε η documenta νομίζουμε πως η Αθήνα έγινε πόλη.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ