ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πρόστιμο-ρεκόρ 2,42 δισ. ευρώ επέβαλε η Κομισιόν στην Google

ΕΛΕΝΗ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗ

Η επίτροπος Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Μαργκρέτε Βεστάγκερ ανακοίνωσε χθες την επιβολή προστίμου-μαμούθ στην Google, ύψους 2,42 δισ. ευρώ. Είναι το μεγαλύτερο πρόστιμο που έχει επιβάλει ποτέ η Κομισιόν για παράβαση των αντιμονοπωλιακών κανόνων και αναμένεται να έχει επιπτώσεις και στις ήδη ταραγμένες σχέσεις της Ε.Ε. με τις ΗΠΑ. Η Google κατηγορείται ότι αλλοίωνε τα αποτελέσματα των αναζητήσεων προκειμένου να προωθεί τη δική της υπηρεσία σύγκρισης τιμών προϊόντων.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ - ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ. Πρωτοφανές πρόστιμο ύψους 2,42 δισ. ευρώ επέβαλε χθες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην Google καθώς διαπίστωσε, έπειτα από επτά χρόνια έρευνας, ότι η εταιρεία παραβαίνει τους αντιμονοπωλιακούς κανόνες. Αυτή η απόφαση μπορεί να έχει σημαντικές συνέπειες όχι μόνο σε άλλες εταιρείες τεχνολογίας στο μέλλον αλλά και στις ήδη ταραχώδεις διατλαντικές σχέσεις.

Η Κομισιόν κατέληξε πως η Google έκανε κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης που κατέχει στις μηχανές αναζήτησης, παρέχοντας «παρανόμως πλεονέκτημα» στη δική της υπηρεσία σύγκρισης τιμών. Η αρμόδια επίτροπος για τα θέματα Ανταγωνισμού, Μαργκρέτε Βεστάγκερ, δήλωσε χθες πως «η Google δεν έδωσε τη δυνατότητα σε άλλες εταιρείες να ανταγωνίζονται και άφησε τους καταναλωτές χωρίς πραγματική επιλογή», είπε χαρακτηριστικά, αφήνοντας την αίθουσα Τύπου παγωμένη μετά την ανακοίνωση του πρωτοφανούς προστίμου-μαμούθ. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλεί την εταιρεία, εντός 90 ημερών, να δώσει τέλος στην καταχρηστική αυτή συμπεριφορά, αλλιώς θα κληθεί να καταβάλλει χρηματικές ποινές ύψους έως και 5% του μέσου ημερήσιου κύκλου εργασιών παγκοσμίως της Alphabet, της μητρικής εταιρείας της Google. «Η στρατηγική της Google όσον αφορά τη δική της υπηρεσία σύγκρισης τιμών δεν αποσκοπούσε απλώς σε προσέλκυση πελατών μέσω της βελτίωσης του προϊόντος της σε σχέση με εκείνο των ανταγωνιστών της», λέει η ανακοίνωση τη Επιτροπής. Αντιθέτως, η Google προέβη «σε κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης που κατέχει στις μηχανές αναζήτησης, προωθώντας τη δική της υπηρεσία σύγκρισης τιμών στα αποτελέσματα αναζήτησης και υποβιβάζοντας εκείνες των ανταγωνιστών», προσθέτει η Επιτροπή. Από τη μεριά της, η Google δηλώνει πως δεν συμφωνεί με την απόφαση αυτή και, αφού εξετάσει τα δεδομένα, προσανατολίζεται στο ενδεχόμενο να κάνει προσφυγή. Συγκεκριμένα, ο Κεντ Ουόκερ, ο αντιπρόεδρος της εταιρείας, θέλοντας να υπερασπιστεί τις πρακτικές της εταιρείας, δήλωσε πως «η Google εμφανίζει διαφημίσεις αγορών, συνδέοντας τους χρήστες μας με χιλιάδες διαφημιζόμενους, μεγάλους ή μικρούς, με τρόπους που να είναι χρήσιμοι για όλους».

Η Κομισιόν, για να λάβει τη χθεσινή δύσκολη απόφαση, εκτός του ότι εργάζεται πάνω σε αυτήν τα τελευταία εννέα χρόνια, έχει συγχρόνως επεξεργαστεί και έναν τεράστιο όγκο δεδομένων συμπεριλαμβανομένων 5,2 Terabyte πραγματικών αποτελεσμάτων αναζήτησης της Google (περίπου 1,7 δισεκατομμύριο αναζητήσεις) μεταξύ άλλων. Η σημασία της απόφασης είναι ιδιαίτερα σημαντική καθώς για πρώτη φορά έχει επιβληθεί πρόστιμο στην εταιρεία από κάποιον ρυθμιστή ανταγωνισμού. Μπορεί η έρευνα της κ. Βεστάγκερ να περιορίστηκε στην υπηρεσία σύγκρισης τιμών στις αγορές, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα εξετάσει άλλες υποθέσεις που αφορούν άλλους τομείς της εταιρείας. Η απόφαση αυτή αναμένεται να αποτελέσει το υπόβαθρο για υποθέσεις της εταιρείας και σε τομείς όπως οι μηχανές αναζήτησής της ή σε κατηγορίες όπως π.χ. ταξίδια. Μέρος των αποτελεσμάτων της έρευνας της Επιτροπής κάνουν λόγο για το ότι, όταν η Google ξεκίνησε την αγορά σύγκρισης τιμών το 2004, δεν ήταν ευχαριστημένη με τα αποτελέσματα που είχε, και από το 2008 η εταιρεία άλλαξε τις πρακτικές της και υιοθέτησε «μια στρατηγική που βασιζόταν στην κυριαρχία της Google στη γενική αναζήτηση».

Το πρόστιμο των 2,4 δισ. ευρώ υπολογίστηκε από το 30% των εσόδων της υπηρεσίας «Google αγορές» επί των ετών που η εταιρεία παραβαίνει τους αντιμονοπωλιακούς κανόνες. Συγχρόνως, πρόστιμα θα επιβληθούν σε περίπτωση που η εταιρεία καθυστερήσει να εφαρμόσει τις αλλαγές που ζητούν από την Google oι Βρυξέλλες, φθάνοντας μέχρι και στο 5% των ημερήσιων εσόδων –περίπου 12 εκατ. ευρώ την ημέρα– καθώς η εταιρεία έχει κληθεί να αλλάξει τις υπηρεσίες της σε όλη την Ευρώπη.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ