Εθνικοί δρόμοι: το επόμενο βήμα

Εθνικοί δρόμοι: το επόμενο βήμα

1' 50" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μπορεί να πήρε ένα τέταρτο του αιώνα, αντί των 15 ετών που έκαναν άλλα κράτη, αλλά δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η Ελλάδα διαθέτει ένα εξαιρετικό δίκτυο αυτοκινητοδρόμων. Χρειάζεται να κάνεις μονορούφι τη διαδρομή των άνω των 500 χιλιομέτρων από το κέντρο της Αθήνας μέχρι τον Βορρά ή σχεδόν 700 από Ανατολή προς Δύση ή τη συντομότατη έξοδο προς Καλαμάτα ή, φαντάζομαι, την εξωπραγματική «γκαζιά» από Γιάννινα μέχρι τη Γέφυρα, για να το καταλάβεις.

Σε όλα αυτά τα χρόνια, η κατασκευή και ανακατασκευή των μεγάλων οδικών αξόνων ανέδειξε τις χαρακτηριστικές αδυναμίες διακυβέρνησης. Ηδη στις αρχές της δεκαετίας του ’80, το ΠΑΣΟΚ του Ανδρέα με τον Τσοχατζόπουλο υπουργό δίνει προτεραιότητα στο επαρχιακό δίκτυο στρώνοντας άσφαλτο παντού, χωρίς προετοιμασία και κανένα σχέδιο, αρκεί να ενώσει τις κάλπες στα μικρά μέρη που δεν είχε ακόμη εκλογική επιρροή. Ο εκσυγχρονισμός του αυτοκινητοδρόμου ΠΑΘΕ μένει για αργότερα κι ας προξενεί εκατόμβη θυμάτων κι ας ματώνει την οικονομία. Ολα τα μεγάλα έργα αναβιώνουν και γίνονται κοινοτικά έργα από την κυβέρνηση Μητσοτάκη και ευτυχώς συνεχίζονται από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ.

Χρειάστηκε να μάθουν τη δουλειά οι ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες, να ξεπεραστούν οι επαγγελματικοί περιορισμοί, να μετριασθούν οι διαπλοκές που έφερε το μέγεθος των κεφαλαίων που διοχετεύθηκαν. Μέχρις ότου, και πάλι υπό τη διακυβέρνηση της συντηρητικής παράταξης, όταν όλα κινδύνευσαν να μείνουν στη μέση, να βρεθεί η ιδέα της συγχρηματοδότησης, να ξεπεραστούν οι αντιδραστικές απόψεις της Αριστεράς και μεγάλου μέρους της Kεντροαριστεράς για τον σπουδαίο ρόλο που ανέλαβαν οι ίδιες οι εταιρείες. Για να φτάσουμε στο σημείο να εγκαινιάζει με θερμά λόγια το πιο καπιταλιστικό σχήμα που είχε αντιπαλέψει σε όλη του τη ζωή ο νεαρός «αριστερός» απόφοιτος του Πολυτεχνείου και γόνος εργολαβικού περιβάλλοντος.

Είναι αδιανόητο πόσα χρήματα χάθηκαν επειδή δήθεν ιδεολόγοι υπουργοί αρνήθηκαν τα διόδια στην Εγνατία Οδό και χρειάστηκε να μας τα επιβάλει η τρόικα. Είναι δυστυχώς απαράδεκτο ότι σήμερα, ακόμη, δεν υπάρχει ειδικός χωροταξικός σχεδιασμός ώστε να εκμεταλλευθεί το Δημόσιο και όχι οι μικρομεσαίοι ιδιώτες τις οικονομίες κλίμακας με τους οργανωμένους χώρους διακίνησης εμπορευμάτων (logistics) και άλλες παρόμοιες ενέργειες.

Χρειάζεται τώρα να ετοιμάσουμε μια ενιαία αρχή αυτοκινητοδρόμων. Είναι αστείο να μην υπάρχει ένας ενιαίος πομπός ηλεκτρονικής πληρωμής ή ο ίδιος αριθμός έκτακτης ανάγκης και βεβαίως μια υψηλής ποιότητας ραδιοφωνική και διαδικτυακή ενημέρωση.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή