ΕΛΛΑΔΑ

Το καλοκαίρι της ελληνικής μπίρας

ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΛΑΦΡΟΣ

Σήμερα υπάρχουν οι ελληνικές ετικέτες μικρών παραγωγών μπίρας, με ιδιαίτερα γευστικά χαρακτηριστικά, σε πολύ περισσότερα σημεία πώλησης.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Η έκπληξη ήταν ευχάριστη. Στις επιλογές μπίρας που είχε το μπαρ του πλοίου που έπλεε στο Αιγαίο υπήρχαν όχι μόνο ελληνικές μπίρες, αλλά και δύο προϊόντα εγχώριας μικροζυθοποιίας, που ήταν ιδιαίτερα εύγευστα. Στο μικρό αιγαιοπελαγίτικο νησί, σε ένα από τα ορεινά χωριά μάλιστα, η έκπληξη ήταν ακόμα μεγαλύτερη όταν είδαμε στον κατάλογο της μικρής ταβέρνας να υπάρχει ελληνική μπίρα και μάλιστα φιάλη μικροζυθοποιίας. «Πώς κι έτσι;», ρωτήσαμε τον υπεύθυνο. «Πολλοί τουρίστες που περνούν ζητούν ελληνική μπίρα. Οταν δοκίμασαν μια μπίρα που παράγεται σε μικρές ποσότητες από διπλανό νησί, και την είχα φέρει δοκιμαστικά, ενθουσιάστηκαν. Ζήτησα να μου προμηθεύουν σταθερά», μας απάντησε. Οπως σημείωσε εξάλλου και οι Ελληνες επισκέπτες δείχνουν προτίμηση προς την ελληνική μπίρα, ενώ σιγά σιγά ανακαλύπτουν και τον ιδιαίτερο γευστικό χαρακτήρα της μικροζυθοποιίας.

«Οντως, καταγράφεται μια αυξημένη διακίνηση και παρουσία των προϊόντων της ελληνικής μικροζυθοποιίας, η οποία σε μεγάλο βαθμό επιβλήθηκε από τους καταναλωτές, οι οποίοι ζητούν τις μπίρες μας. Το αποτέλεσμα είναι σήμερα να υπάρχουν οι ελληνικές ετικέτες σε πολύ περισσότερα σημεία πώλησης και σε εμπορικά καταστήματα», λέει στην «Κ» ο κ. Σοφοκλής Παναγιώτου, β΄ αντιπρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Ζυθοποιών. «Εχουμε κι εμείς εικόνα για την αυξημένη ζήτηση από ξένους τουρίστες που έρχονται στην Ελλάδα και επιθυμούν να δοκιμάσουν ελληνικές γεύσεις. Αλλά και οι Ελληνες ψάχνουν όλο και περισσότερο καλή ελληνική μπίρα, θέλουν να ενισχύσουν την εγχώρια παραγωγή, ενώ όλο και περισσότεροι αναζητούν τις πιο προσεγμένες, ιδιαίτερες και συχνά έντονες γεύσεις της μικρής παραγωγής και την καλύτερη ποιότητα», συμπληρώνει ο κ. Παναγιώτου.

Στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή στον χώρο της μικροζυθοποιίας δραστηριοποιούνται περίπου 30-35 εταιρείες, που απασχολούν συνήθως από 5-15 εργαζομένους. Τι σημαίνει όμως μικροζυθοποιία; Νομοθετικά πρέπει η ετήσια παραγωγή να είναι κάτω των 20 εκατομμυρίων λιτρών. «Για τα ελληνικά δεδομένα πρόκειται για μια πολύ μεγάλη παραγωγή. Μόνο μία εταιρεία, η οποία ανήκει στην κατηγορία της μικροζυθοποιίας, πλησιάζει αυτά τα επίπεδα. Οι υπόλοιπες εταιρείες παράγουν πολύ μικρότερες ποσότητες, από 300.000-1.000.000 λίτρα τον χρόνο», σημειώνει ο κ. Παναγιώτου.

Η μεγέθυνση του κλάδου των μικρών παραγωγών μπίρας στην Ελλάδα είναι μεγάλη. Το 2009 υπήρχαν μόλις έξι εταιρείες μικροζυθοποιίας, ενώ τώρα είναι περίπου 35. Παρά την έντονη τάση ανόδου, η Ελλάδα είναι ουραγός στον τομέα και με μια έννοια παρθένο έδαφος για την ιδιαίτερη μπίρα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ενωσης Ελλήνων Ζυθοποιών (ΕΕΖ) στην Ιταλία υπάρχουν 1.000 μικροζυθοποιίες, στο Βέλγιο 300, στην Ολλανδία 500 και στην Αγγλία πάνω από 2.000.

Το ποσοστό της αγοράς μπίρας που αποσπούν οι ετικέτες μικρής, αλλά και προσεγμένης, παραγωγής είναι ακόμα πολύ μικρό, από 0,7%-0,9%, αλλά πλέον είναι ορατό. Στην εποχή της κρίσης και της οικονομικής στενότητας, πόσο επιδρά το γεγονός πως οι φιάλες της μικροζυθοποιίας είναι ακριβότερες από τις μπίρες μαζικής παραγωγής; «Οντως, σήμερα ο καταναλωτής ψάχνει φθηνότερα προϊόντα, αλλά ταυτόχρονα και προϊόντα που έχουν υψηλή ποιότητα σχετικά με το κόστος τους (value for money). Οι μπίρες της ελληνικής μικροζυθοποιίας ανήκουν σε αυτή την κατηγορία, γιατί πλέον μπορούν να κοιτάξουν από πλευράς ποιότητας στα ίσα τις αντίστοιχες ετικέτες του εξωτερικού. Ενώ ήδη έχουν αρχίσει τις εξαγωγές. Η δική μας εταιρεία, για παράδειγμα, εξάγει σε 12 χώρες», τονίζει ο αντιπρόεδρος της ΕΕΖ.

Η φορολογία

Τα προϊόντα μικροζυθοποιίας επιβαρύνονται με το 50% του ειδικού φόρου κατανάλωσης για τις μπίρες κι αυτό διευκολύνει –ώς ένα βαθμό– την προσπάθειά τους. Από την άλλη, όμως, σύμφωνα με την ΕΕΖ, ο φόρος στην μπίρα στην Ελλάδα είναι ο τέταρτος υψηλότερος στην Ευρώπη, συγκρινόμενος μόνο με τις Σκανδιναβικές χώρες, που έχουν όμως άλλο επίπεδο μισθών και εισοδημάτων. «Στην Ελλάδα πληρώνουμε 5-6 φορές υψηλότερο φόρο σε σχέση με την Ισπανία. Ετσι δεν πάμε μακριά», τονίζει ο κ. Παναγιώτου.

Το μήνυμα που θέλουν να στείλουν οι μικροί παραγωγοί ελληνικής, ιδιαίτερα γευστικής, μπίρας είναι πως από πλευράς ποιότητας είναι ήδη σε υψηλό επίπεδο. Στόχος πλέον η ευρεία διάδοση.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ