Γράμματα Αναγνωστών

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Γραμματα Aναγνωστων

Ο νέος διευθυντής και τα αυτονόητα

Κύριε διευθυντά
Θα ’χουμε καινούργιο διευθυντή στο σχολείο, μαθεύτηκε τις τελευταίες ημέρες στη «γειτονιά». Ο προηγούμενος, καλός άνθρωπος, ίσως όμως λίγο υποτονικός, κάπως άχρωμος. Εγινε ο αγιασμός, δύο (κατά κυριολεξία όμως) λόγια ο σχολικός σύμβουλος και ο τοπικός παράγων. Ο νέος διευθυντής μίλησε στους γονείς. Τις προηγούμενες ημέρες είχε ακουστεί ότι είναι καλός, όλοι λοιπόν περιμέναμε να τον γνωρίσουμε. Είπε τα αυτονόητα. Ποια θα είναι η διαδικασία που τα παιδιά θα έρχονται και θα φεύγουν από το σχολείο. Τι θα γίνεται όταν καθυστερούν. Πώς θα λειτουργεί το ολοήμερο. Πώς θα γίνεται η επικοινωνία και ενημέρωση των γονιών με το σχολείο και τους δασκάλους. Πως η συνάντηση με τον ίδιο θα γίνεται κατόπιν συνεννόησης. Τι ενέργειες έχει κάνει μέχρι σήμερα για να βελτιωθούν οι εγκαταστάσεις του σχολείου. Ο καθένας έχει τις αρμοδιότητές του. Ποιος ο ρόλος του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων, από τον οποίο περιμένει προτάσεις για συγκεκριμένα ζητήματα. Κοιτώντας τα πρόσωπα των γονιών δίπλα μου, αισθάνθηκα μια απορία, μια διστακτικότητα να πιστέψουμε, αλλά ακόμα και να δεχθούμε ότι μίλησε για τα ουσιώδη. Καθ’ υπερβολή θα πω, έναν φόβο ότι η λογική... θα μας κυριεύσει. Πού έχουμε φτάσει! Καλή χρονιά στα παιδιά!

Κωνσταντiνος Λιβανιος, Αθήνα

Αλλο εκπαίδευση κι άλλο Παιδεία

Κύριε διευθυντά
Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να καταγράψει κανείς τις θέσεις ή να περιγράψει τις προθέσεις του. Ο χειρότερος είναι να πάρει ένα λεξικό και να παραθέτει «όμορφες» λέξεις που νομίζει ότι είναι σχετικές με αυτό που θέλει να πει. Κάτι τέτοιο ένιωσα διαβάζοντας (τρεις φορές μήπως και καταλάβω κάτι από τα γραφόμενα) το άρθρο στην εφημερίδα σας της Κυριακής 3/9/2017 του προέδρου του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Εάν αυτά που αναφέρονται ως προθέσεις και στόχοι, του περίεργου αυτού Ινστιτούτου, έχουν κάποια σχέση με την πραγματικότητα, τότε πολλοί αναγνώστες θα ένιωσαν, όπως εγώ, ότι ζουν σε παράλληλο κόσμο ή ότι όσοι τα σκέφτηκαν, και μέσα από τη γραφίδα του προέδρου τους, νομίζω ότι ζουν αλλού. Σε άλλη διάσταση. Οι άνθρωποι δεν έχουν καμία επαφή με την πραγματικότητα. Αλλά πώς να έχουν, αφού δεν γνωρίζουν, ως φαίνεται, τη διαφορά ανάμεσα στην «Παιδεία» και την «Εκπαίδευση». Μιλούν για Παιδεία, υποτίθεται, και σχεδιάζουν με αυτόν τον εξωπραγματικό τρόπο, αυτοαποκαλούμενοι ως της «Εκπαιδευτικής Πολιτικής».

Είναι προφανές ότι δεν κατανοούν βασικές αρχές, όπως ότι για να παραχθεί ένα «προϊόν» χρειάζεται κατάλληλο εξοπλισμό-υποδομή και κατάλληλο υλικό. Η υποδομή στην περίπτωση της Παιδείας είναι διαλυμένη σε όλα τα επίπεδα παροχής της, αφού και στα πανεπιστήμια ακόμη «δρουν» τα φροντιστήρια που αρχίζουν από το Δημοτικό. Με ποιους πιστεύουν ότι θα πετύχουν αυτούς τους «υψηλούς στόχους»; Πιστεύουν ότι θα διαλύσουν τα οργανωμένα φροντιστήρια με το ανοργάνωτο και υπολειτουργούν σύστημα που διαθέτουν; Λίγα ακούγονται για διδάσκοντες κάθε βαθμίδας οι οποίοι συμμετέχουν στο σύστημα των φροντιστηρίων, ή αυτά δεν φτάνουν σ’ αυτούς; Από την άλλη, για ποιο «υλικό» μιλούν ότι θα αναμορφώσουν και θα βελτιώσουν; Ποιους θα «εκπαιδεύσουν» με τις πομπώδεις αυτές ιδέες; Αυτούς που έχουν εκμαυλίσει και παραμορφώσει με τις προβαλλόμενες ιδέες ισοπέδωσης και ήσσονος προσπάθειας; Σε ό,τι βέβαια αφορά αυτή καθαυτήν την πρόταση για την Παιδεία και τον τρόπο εισαγωγής στο πανεπιστήμιο, δεν είναι πάρα άλλη μία τρύπα στο νερό (όπως και πολλές προηγούμενες). Δεν αξίζει να τη συζητήσει κανείς. Και, όμως, θα γίνει νόμος του κράτους και προφανώς θα πρέπει να εφαρμοστεί. Τέτοια δημοκρατία έχουμε, τέτοια μας συμβαίνουν. 

Ομως στη διπλανή στήλη υπήρχε εκτενέστατη αναφορά-κατηγορητήριο από την κυρία τομεάρχη της Ν.Δ. Καλή η κριτική της, αλλά δεν προσφέρει σε τίποτε. Θα αποκτούσε βαρύτητα όλο το σκεπτικό της κριτικής που αναπτύσσει εάν ρητά και υπεύθυνα εκ μέρους της Ν.Δ. δήλωνε ότι αυτός ο νόμος εάν ψηφιστεί δεν θα εφαρμοστεί ποτέ, γιατί μόλις έρθει η Ν.Δ. στην εξουσία θα τον καταργήσει.

Εύκολο να το πει κανείς, αλλά υπάρχουν τρεις δυσκολίες: 1. Εάν θέλει να το κάνει. 2. Εάν πείθει ότι θα το κάνει και 3. Εάν έχει κάτι το συγκεκριμένο, με το οποίο θα το αντικαταστήσει και το οποίο οφείλει να το παρουσιάσει εγκαίρως και με λεπτομέρειες, όχι γενικόλογα. Οποιος τολμά ας δοκιμάσει.

Ευάγγελος Γαλούσης, Πρ. πρύτανης ΔΠΘ

Γιορτή και ρύπανση στον Αγιο Μάμα

Κύριε διευθυντά
Οποιος βρέθηκε στο νησί των Σπετσών στις 2 Σεπτεμβρίου, είδε δεκάδες παιδιά με τις οικογένειές τους να κατακλύζουν την παραλία μπροστά από το εκκλησάκι του Αγ. Μάμα. Εφερναν με καμάρι καραβάκια που δημιούργησαν τα ίδια, με αναμμένο φιτιλάκι, και τα έσπρωχναν στη θάλασσα, ως αφιέρωμα στον Αγιο, προστάτη των ζώων. Ολη η εικόνα ήταν γιορτινή, με τα φιτιλάκια να λάμπουν στο νερό τη νύχτα. Είναι μια όμορφη παράδοση, που τη χαίρονται οι Σπετσιώτες και οι επισκέπτες. Δυστυχώς, όμως, το επόμενο πρωί οι γαλάζιες παραλίες των Σπετσών κοντά στον Αγιο Μάμα ήταν γεμάτες πλαστικές σακούλες, φελιζόλ κ.λπ., υλικά που χρησιμοποίησαν οι νέοι δημιουργοί...

Για μέρες μαζεύαμε αυτές τις σακούλες, τα φελιζόλ, πλαστικά, κολλητικά, καπάκια, πολύχρωμα μπαλόνια κ.λπ. Την τρίτη μέρα πολλές σακούλες, σκισμένες πια, πλανιόνταν στη θάλασσα σαν φαντάσματα και είδαμε τα ψαράκια να τις τσιμπούν σαν λιχουδιά...

Πέραν της ρύπανσης των ακτών, είναι πλέον γνωστό ότι τα μικρά ψάρια που τρώνε πλαστικά θα ψοφήσουν, ενώ τα μεγαλύτερα ψάρια –μέρος της τροφικής αλυσίδας– καταλήγουν, έχοντας καταναλώσει το πλαστικό, ως διατροφή στον άνθρωπο.

Τα παιδιά έχουν φυσιολογικά ιδιαίτερη αγάπη για τα ζώα, και αν μάθαιναν τις συνέπειες των πλαστικών για τα ψάρια και τις χελώνες, θα μπορούσαν, με την εφευρετικότητα που τα διακρίνει, να δημιουργούν καραβάκια μόνο με υλικά της φύσης – ξύλα, φύλλα, φύκια. Σίγουρα ο Αγ. Μάμας, ως προστάτης των ζώων, θα ήταν πιο χαρούμενος. Ετυχε πριν από λίγα χρόνια να επισκεφθώ τον τάφο του στην Καππαδοκία, ένα συγκινητικό μικρό μνημείο, όπου συνυπάρχουν η εκκλησία και ένα μικρό τζαμί, τιμώντας και τα δύο τη μνήμη του. Μακάρι οι άξιοι ιερείς και εκπαιδευτικοί του νησιού να πάρουν την πρωτοβουλία ενημέρωσης των παιδιών και των οικογενειών τους. Οι παραδόσεις μας είναι σίγουρα πολύτιμες, αλλά κάποιες πρέπει να προσαρμοσθούν στις απαιτήσεις των καιρών για αειφορία.

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, στο πλαίσιο του Πανοράματος Οικολογικών Ταινιών που διοργανώνει κάθε χρόνο, έχει στο αρχείο της αξιόλογες ταινίες από διάφορες χώρες του κόσμου που πραγματεύονται το θέμα των πλαστικών στις θάλασσες, και με χαρά θα τις διέθετε στα σχολεία. Υπάρχει ακόμη και ένα εμπνευσμένο μικρό βίντεο που δημιούργησαν τα παιδιά του νηπιαγωγείου της Σικίνου, το οποίο σε λίγα λεπτά τα λέει όλα. Είναι και αυτό διαθέσιμο.

Λυδια Καρρα, Πρόεδρος ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ Περιβάλλοντος και Πολιτισμού

«Για τους 10, μήνυμα από το Καφενείο»

Κύριε διευθυντά
Μέσω της «Καθημερινής», θέλω, εκπροσωπώντας και άλλους, να στείλω ένα μήνυμα στους «10», από το «Καφενείο». Ακούμε διάφορες ταλαντεύσεις από τους δέκα υποψηφίους, αν θα συνεργαστούν ή όχι με τη Νέα Δημοκρατία ή με τον ΣΥΡΙΖΑ, μετά τις εκλογές, όποτε αυτές γίνουν.  Αν θέλουν να πάμε να ψηφίσουμε στη διαδικασία ανάδειξης του αρχηγού ή του προέδρου και να τους ψηφίσουμε στις εκλογές, θέλουμε να διακηρύξουν καθαρά και ξάστερα ότι θα συνεργαστούν με τον έναν ή τον άλλον για το καλό της πατρίδας, της Ελλάδας και τη διακυβέρνηση της χώρας. Παιχνίδια με ακυβερνησία και εκλογές με απλή αναλογική, καλά θα κάνουν να τα βάλουν στην πάντα. Αρκετά υποφέρει αυτή η χώρα από τα πείσματα και τις μη συνεργασίες. Οσοι, δε, ευθύνονται για την κατάντια της τρέχουσας επταετίας, ας κρατήσουν «μικρό καλάθι».

Νίκος Ματός, Γλυφάδα

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ