ΕΛΛΑΔΑ

Μπλακ άουτ στο «πτωχό» Δημόσιο

ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΛΑΦΡΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Δημόσιοι υπάλληλοι που κάνουν βάρδιες για την καθαριότητα της υπηρεσίας τους, ακόμα και της τουαλέτας, καθώς δεν υπάρχουν καθαρίστριες. Καθαρίστριες που δεν μπορούν να καθαρίσουν όλο το σχολείο, καθώς υπάρχει ανώτατο όριο αιθουσών, λόγω περικοπών στις αμοιβές. Προσωπικό που υποχρεώνεται να βάζει το χέρι στην τσέπη για να φέρει στην υπηρεσία χαρτί εκτύπωσης ή υλικά για την καθαριότητα. Τζάμια που μένουν σπασμένα για μήνες, ασανσέρ «νεκρά» επ’ αόριστον και υπολογιστές που «σέρνονται» και δεν επιτρέπουν στους υπαλλήλους να κάνουν τη δουλειά τους. Και βέβαια, κτίρια χωρίς θέρμανση τον χειμώνα και χωρίς κλιματισμό το καλοκαίρι, αλλά και οχήματα που παραμένουν ακινητοποιημένα λόγω έλλειψης ανταλλακτικών.

Η υπόθεση με τα αναλώσιμα στον ευρύτερο δημόσιο τομέα αποτελεί διαχρονικά μια πονεμένη ιστορία. Οι μνημονιακές περικοπές σίγουρα επιδείνωσαν πολύ την κατάσταση. Η μετάθεση υπηρεσιών στην υπευθυνότητα των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή άλλου υπουργείου και οι αλλαγές στις διοικητές δομές συνήθως δημιουργούν εκρηκτική κατάσταση με ελλείψεις και κενά. Πρόκειται για «μικρά» προβλήματα που δημιουργούν μεγάλες δυσκολίες στην καθημερινότητα των υπαλλήλων και του κόσμου. Η «Κ» πραγματοποιεί μια μικρή περιπλάνηση στην «πίσω αυλή» του Δημοσίου, εκεί όπου τα αναλώσιμα αποτελούν είδος πολυτελείας. Βλέπουμε έναν από τους τρόπους δημιουργίας του περιβόητου πλεονάσματος, που συνεπάγεται έλλειμμα ποιότητας και αξιοπρέπειας στην πραγματική ζωή.

Οι καταγγελίες

Την περασμένη Τρίτη οι εργαζόμενοι στη ΙΖ΄ ΔΟΥ στο Παγκράτι προχώρησαν σε αποκλεισμό του κτιρίου της, διαμαρτυρόμενοι για τις ελλείψεις σε προσωπικό και υλικά. «Μιλάμε για απίστευτη κατάσταση. Οι υπηρεσίες λειτουργούν αποκλειστικά με το φιλότιμο των εργαζομένων. Χαρτί Α4 αγοράζουμε εμείς ή μερικές φορές φέρνουν οι λογιστές και οι πολίτες μαζί τους! Για να αλλαχθεί το τόνερ του εκτυπωτή κάνουμε έρανο μεταξύ μας. Οι καθαρίστριες δεν φτάνουν, βοηθούν οι συνάδελφοι, με ό,τι αυτό σημαίνει», καταγγέλλει στην «Κ» ο Δημήτρης Μέρκος, πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων ΔΟΥ Αττικής και Κυκλάδων. «Στο Παγκράτι, που έγινε και η κινητοποίηση, σε κτίριο πέντε ορόφων ο ανελκυστήρας ήταν χαλασμένος για εννιά μήνες! Δύο φορές είχαν βάλει οι εργαζόμενοι λεφτά από την τσέπη τους, αλλά δεν πήγαινε άλλο. Τώρα μάθαμε πως φτιάχτηκε ο ανελκυστήρας, αλλά έχουμε κολλήσει γραφειοκρατικά για την παραλαβή του!», υπογραμμίζει.

«Πέρυσι τον χειμώνα ξεπαγιάσαμε, δεν υπήρχε πετρέλαιο για θέρμανση. Για φέτος δεν γνωρίζουμε εάν λύθηκε το πρόβλημα. Υπάρχει έκρηξη του προβλήματος τον τελευταίο χρόνο, γενικό μπλακ άουτ στα αναλώσιμα. Μας λένε πως οφείλεται στο γεγονός πως η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων γίνεται ανεξάρτητη αρχή. Αλλά πώς να έχει έσοδα, όταν δεν λειτουργούν οι φορολογικές υπηρεσίες;», συμπληρώνει ο κ. Μέρκος.

«Δεν υπάρχει καθαρίστρια στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης Γ΄ Αθήνας, με αποτέλεσμα να πρέπει οι υπάλληλοι να καθαρίζουμε μόνοι μας. Βγάζουμε βάρδιες καθαριότητας, ούτε στον στρατό να ήμασταν. Καταλαβαίνετε πως υπάρχουν γκρίνιες, ποιος καθάρισε καλά, ποιος όχι. Με τι ηθικό να δουλέψεις μετά… Ανάλογη είναι η κατάσταση και σε άλλες διευθύνσεις εκπαίδευσης. Αγοράζουμε και τα υλικά καθαρισμού, όπως και άλλα αναλώσιμα. Δεν έχουμε χαρτί εκτύπωσης, μελανοταινίες, ενώ το φωτοτυπικό είναι χαλασμένο, τα βγάζει όλα μαύρα. Δεν μιλάμε για θέρμανση, αυτή είναι πολυτέλεια…», λέει στην «Κ» ο κ. Γιώργος Πέγκας, πρόεδρος του Συλλόγου Διοικητικών Υπαλλήλων του υπουργείου Παιδείας στην Αττική. «Στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης στον Πειραιά το κτίριο είναι τόσο παλιό, που σε έναν όροφο έχει δημιουργηθεί μια λακκούβα στο πάτωμα και έχει μείνει έτσι. Για να αντικατασταθεί σπασμένο τζάμι, χρειάζεται ολόκληρη φασαρία. Πρόκειται για τριτοκοσμικές καταστάσεις».

«Ακόμα και το ταχυδρομείο ή τα κούριερ, σε περίπτωση που πρέπει να φύγει άμεσα ένα έγγραφο, τα πληρώνουμε από την τσέπη μας, γιατί δεν προβλέπεται!», τονίζει ο κ. Πέγκας.

Σοβαρά προβλήματα υπάρχουν και στα σχολεία, τόσο με ελλείψεις αναλώσιμων όσο και με προβλήματα στη συντήρηση των σχολείων. Είναι γνωστό εξάλλου πως η σχολική χρονιά ξεκινάει, στα δημοτικά τουλάχιστον, με τα παιδιά να πηγαίνουν «δώρο» στο σχολείο από ένα πακέτο εκτυπωτικό χαρτί Α4. «Από το 2011 οι λειτουργικές δαπάνες για τα σχολεία περικόπηκαν κατά 60%-70%. Το πρόβλημα επιδεινώθηκε καθώς οι δαπάνες αυτές δεν περνούν πλέον από το υπουργείο Παιδείας αλλά έρχονται στα σχολεία μέσω των δήμων και των σχολικών επιτροπών, που έχουν συσταθεί. Δυστυχώς υπάρχουν δήμοι που βάζουν τα κονδύλια αυτά στον δικό τους κουβά ή τα διαθέτουν με κριτήρια προβληματικά και μικροπολιτικά, όπως για παράδειγμα τη σχέση που έχουν με τον διευθυντή του σχολείου», λέει στην «Κ» ο Δημήτρης Καρυώτης, μέλος του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ. «Καθώς δεν υπάρχουν κατανεμημένα κονδύλια ανά σχολείο, συνήθως ο διευθυντής αγοράζει από την τσέπη του τα αναλώσιμα, όπως χαρτί για φωτοτυπικό, και μετά ζητάει τα χρήματα από τη σχολική επιτροπή! Μιλάμε για απαράδεκτα πράγματα». Σοβαρά κενά υπάρχουν και στον τομέα της καθαριότητας των σχολείων, καθώς οι καθαρίστριες που εργάζονται με σύμβαση έργου αμείβονται με βάση τις αίθουσες που καθαρίζουν και υπάρχει ημερήσιο πλαφόν αμοιβής. «Αυτό σημαίνει πως σε σχολεία με αρκετές αίθουσες, οι καθαρίστριες δεν μπορούν να τις καθαρίζουν όλες καθημερινά, όπως είναι απαραίτητο σε έναν χώρο όπως το σχολείο, αλλά πρέπει να τις μοιράζουν στη διάρκεια της εβδομάδας», συμπληρώνει ο κ. Καρυώτης.

Χωρίς χαρτί

«Μεγάλο πρόβλημα αποτελούν οι αρχαίοι υπολογιστές, ειδικά στον ΕΦΚΑ. Περίπου στο 80% είναι τόσο παλιοί, που αποτελούν πρόβλημα στη δουλειά. Πραγματοποιήθηκε διαγωνισμός για την αγορά 700, αλλά πρόκειται μόνο για το 15%-20% του συνόλου», λέει στην «Κ» ο Αντώνης Κουρούκλης, πρόεδρος της ομοσπονδίας εργαζομένων στα ασφαλιστικά ταμεία. «Τον Φεβρουάριο φέτος δεν είχαμε χαρτί να τυπώσουμε τις συντάξεις! Ενώ έως τώρα δεν έχουν τυπωθεί έντυπα με τα λογότυπα του ΕΚΦΑ (έχει ξεκινήσει η λειτουργία του από 1/1/2017), τελειώνουν και τα παλιά έντυπα που χρησιμοποιούμε, με τα παλιά λογότυπα», συμπληρώνει. «Οι υποδομές και τα κτίρια είναι σε άσχημη κατάσταση, ενώ το καλοκαίρι πραγματικά λιώσαμε, καθώς τα κλιματιστικά δεν απέδιδαν ή δεν λειτουργούσαν καθόλου. Οι υπάλληλοι πληρώνουν από τον μισθό τους για διάφορες αναγκαίες αγορές».

«Η κατάσταση στα Κέντρα Υγείας, που τα λειτουργικά τους έξοδα έχουν περάσει στις Περιφέρειες, είναι πολύ άσχημη», μας λέει ο Πάνος Παπανικολάου, μέλος του Δ.Σ. της ΟΕΝΓΕ (ομοσπονδία νοσοκομειακών γιατρών). «Στα νοσοκομεία τα σχετικά κονδύλια πέρυσι τελείωσαν στα μέσα Νοεμβρίου και για να μην καταρρεύσει το σύστημα, πέρασαν, με διάφορες ταχυδακτυλουργίες, τα έξοδα του υπολοίπου του 2017 στο 2018. Φέτος όμως τι θα γίνει; Με βάση την περσινή μεταφορά, θα εξαντληθούν τα κονδύλια στα τέλη Οκτωβρίου;».

Τα ανταλλακτικά

Ακινητοποιημένα είναι τα μισά από τα αστικά λεωφορεία των ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) στην Αθήνα λόγω έλλειψης ανταλλακτικών και προσωπικού για τις επισκευές. Από τα τέλη Μαΐου (!) η οικονομική διευθύντρια των ΟΣΥ είχε επισημάνει, με έγγραφό της, την εξάντληση του προϋπολογισμού του 2017 για ανταλλακτικά και αναλώσιμα. Αλλά και τα λεωφορεία που εκτελούν δρομολόγια είναι γερασμένα και καταπονημένα, με ιδιαίτερα έντονο το πρόβλημα των φθαρμένων ελαστικών. Μάλιστα, λόγω της αδυναμίας αγοράς ανταλλακτικών και ελαστικών, οι τεχνικοί των ΟΣΥ «γδύνουν» τα ακινητοποιημένα οχήματα για να εξοπλίσουν αυτά που κυκλοφορούν.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ