ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

ΝΙΚΟΣ ΒΑΤΟΠΟΥΛΟΣ

Κάρολος Α΄: βασιλιάς της Αγγλίας και μέγας συλλέκτης
ΛΟΝΔΙΝΟ

Καθώς η Βασιλική Aκαδημία του Λονδίνου ετοιμάζεται να γιορτάσει τα 250 χρόνια από την ίδρυσή της, με τη θεαματική επέκτασή της, η νέα έκθεση που θα εγκαινιαστεί στις 27 Ιανουαρίου επαναφέρει το ενδιαφέρον στις σταθερές αξίες του βρετανικού πολιτισμού και του δυτικού κανόνα της ιστορίας της τέχνης. Από κάθε άποψη, η επαφή με το εύρος και την ποιότητα μιας από τις μεγαλύτερες συλλογές της ευρωπαϊκής ιστορίας είναι ένα δέλεαρ που συγκινεί το μεγάλο κοινό και τους χιλιάδες επισκέπτες του Λονδίνου. Η έκθεση που παρουσιάζει τη συλλογή και μέσω αυτής την προσωπικότητα του βασιλιά Καρόλου Α΄ (1600-1649) με τίτλο «Βασιλιάς και συλλέκτης» είναι μια περιδιάβαση στους μεγάλους δασκάλους της Αναγέννησης και του μπαρόκ, στην Ιταλία, στη Γερμανία και στη Φλάνδρα. Είναι ένα μεγάλο δώρο απόλαυσης για κάθε φιλότεχνο, αλλά και ένας τρόπος να σκεφτεί κανείς πώς δημιουργήθηκαν μερικά από τα αριστουργήματα του 17ου αιώνα καθώς ο Κάρολος Α΄ (ο οποίος προερχόταν από τον οίκο των Στιούαρτ) είχε παραγγείλει έργα στον Αντον βαν Ντάικ και στον Πέτερ Πάουλ Ρούμπενς, ανάμεσα σε άλλους. Σύμφωνα με τη Royal Academy of Arts, η συναρπαστική συλλογή του Καρόλου Α΄ «άλλαξε το αισθητικό κριτήριο του έθνους», καθώς διεύρυνε το λεξιλόγιο της τέχνης κατά τρόπο καινοφανή. Ο Κάρολος Α΄ εκτελέστηκε το 1649 στην Αγγλική Επανάσταση και η συλλογή του διαλύθηκε και σκόρπισε, όμως αργότερα, μετά την παρένθεση του Ολιβερ Κρόμγουελ, με την παλινόρθωση, ο νέος βασιλιάς Κάρολος Β΄ (γιος του Καρόλου Α΄) άρχισε εκστρατεία συγκέντρωσης των διασκορπισμένων έργων της συλλογής του πατέρα του. Ηταν τόσο μεγάλη η συλλογή, που σήμερα πολλά από τα έργα αποτελούν βασικά εκθέματα μεγάλων μουσείων όχι μόνο του Λονδίνου αλλά και του Λούβρου και του Πράδο. Η έκθεση στη Βασιλική Ακαδημία θα συγκεντρώσει τα περισσότερα από τα έργα που είναι διασκορπισμένα σε μουσεία και συλλογές, από κλασικά γλυπτά έως μπαρόκ πίνακες και από αριστοτεχνικές μινιατούρες έως επικών διαστάσεων ταπισερί. Η φιλοδοξία των επιμελητών είναι να δείξουν την τεράστια επίδραση που είχε η συγκρότηση αυτής της συλλογής στη δημιουργία ενός πολιτισμού που εισήγαγε για πρώτη φορά στην Αγγλία, εκείνη την εποχή, την πολυμορφία της ευρωπαϊκής τέχνης.

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
Μουρίγιο, τα αυτοπορτρέτα

H πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση με τις αυτοπροσωπογραφίες του Μουρίγιο (1617-1682) παρουσιάζεται ακόμη στη Frick Collection της Νέας Υόρκης πριν μεταφερθεί, τον Φεβρουάριο, στην Εθνική Πινακοθήκη στο Λονδίνο. Είναι μια λιγότερο γνωστή πλευρά του διάσημου Ισπανού ζωγράφου, ο οποίος έμεινε στην ιστορία για τα θρησκευτικά του θέματα ή για τις σκηνές δρόμου με χαμίνια. Αυτή η συλλογή φωτίζει τη μεγάλη περιοχή της ιστορίας της τέχνης που έχει να κάνει με την αυτοπροσωπογραφία τον 17ο αιώνα.

ΕΔΙΜΒΟΥΡΓΟ
Τέρνερ κάθε Ιανουάριο

Ηταν η επιθυμία του συλλέκτη: να εκτίθεται η συλλογή του από έργα του Τέρνερ κάθε Ιανουάριο με ελεύθερη είσοδο στην Εθνική Πινακοθήκη της Σκωτίας. Ο συλλέκτης Χένρι Βον (1809-1899) είχε συγκεντρώσει ένα μεγάλο αριθμό έργων, κυρίως υδατογραφίες, του Τέρνερ από την πρώτη ώς την τελευταία περίοδό του, και είχε εκφράσει την επιθυμία του η συλλογή του να εκτίθεται για το κοινό πλήρης κάθε χρόνο για ένα μήνα.
Η παράδοση τηρείται από το 1900 στην Πινακοθήκη της Σκωτίας.

ΠΑΡΙΣΙ
Η κόρη του Πικάσο

Στην γκαλερί Gagosian στο Παρίσι, μια έκθεση διερευνά τη σχέση του Πικάσο με την κόρη του Μάγια, που ήταν καρπός του έρωτά του με τη Μαρί-Τερέζ. Η Μάγια γεννήθηκε το 1935 και τα πρώτα χρόνια της ζωής της ήταν μόνιμο, αγαπημένο μοντέλο του πατέρα της. Ο Πικάσο με θαυμασμό και τρυφερότητα παρακολουθούσε χρόνο με χρόνο τη σωματική και πνευματική της ανάπτυξη. Τα πορτρέτα της Μάγιας αντανακλούν τη χαρά που έφερε η ύπαρξή της στη ζωή του Πικάσο. Ηταν αγαπημένη του μούσα.

ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑ
H συλλογή Τζόνσον

Στο σπουδαίο Μουσείο Καλών Τεχνών της Φιλαδέλφειας συνεχίζεται έως τις 19 Φεβρουαρίου η έκθεση που παρουσιάζει αριστουργήματα από τη συλλογή Τζόνσον (στη φωτογραφία, έργο του Αντονέλο ντα Μεσίνα). O Τζον Τζ. Τζόνσον ήταν διάσημος δικηγόρος της Φιλαδέλφειας και το 1917 άφησε την τεράστια συλλογή του από έργα τέχνης στην πόλη αυτή. Η συλλογή περιλαμβάνει αριστουργήματα της ιταλικής Αναγέννησης, των Ολλανδών δασκάλων και του γαλλικού ιμπρεσιονισμού.

ΛΟΝΔΙΝΟ
Κομμουνιστικό χρήμα

Στο Βρετανικό Μουσείο συνεχίζεται έως τις 18 Μαρτίου σε μία από τις μικρότερες αίθουσες (Roon 69a) η πρωτότυπη έκθεση για την πολιτική χρήματος που ακολουθούσαν τα κομμουνιστικά καθεστώτα της ανατολικής Ευρώπης και της νοτιανατολικής Ασίας. Χαρτονομίσματα και νομίσματα εκτίθενται σε μια σύνθετη αφήγηση για τα υλικά που χρησιμοποιούνταν, αλλά και για τη συμβολικά φορτισμένη εικονογραφία. Η έκθεση βασίζεται σε έρευνα που διεξήχθη στο Loughborough University.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ