ΠΟΛΗ

«Το θέατρο “Εμπρός” έχει καταλήξει ένα κλαμπ κακού τύπου»

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΘΗΝΑΚΗΣ

Οι κάτοικοι και οι επιχειρηματίες του Ψυρρή βλέπουν τη γειτονιά τους να μαραζώνει από τους βανδαλισμούς, τη βρωμιά, την ανομία, την ανασφάλεια. Δεξιά, ερημιά, όταν δεν γίνεται πάρτι...

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Χθες το πρωί, για μία ακόμη φορά, κάτοικοι και επιχειρηματίες της περιοχής των Αγίων Αναργύρων, στου Ψυρρή, φάνηκαν αγανακτισμένοι και αποκαρδιωμένοι. Εδώ και έξι με επτά χρόνια, η κατάληψη του θεάτρου «Εμπρός» έχει φέρει στα όριά τους όλους όσοι δραστηριοποιούνται στη γειτονιά.

Το 2011, μετά τον θάνατο του ηθοποιού Τάσου Μπαντή, ο οποίος «έτρεχε» το «Εμπρός» ώς το 2007, η δημοφιλής τότε καλλιτεχνική Κίνηση Μαβίλη κατέλαβε το κτίριο, που κάποτε στέγαζε τη θρυλική ομώνυμη εφημερίδα του Δημήτρη Καλαποθάκη (1862-1921). Από τις αρχές του 2011, οπότε η ΔΕΗ αναγκάστηκε να κόψει το ρεύμα λόγω χρεών, και έως τον Φεβρουάριο του 2016, η κατάληψη τροφοδοτείτο παράνομα με ρεύμα και νερό. Το ΤΑΙΠΕΔ, έπειτα από καταγγελίες περιοίκων, ζήτησε τη διακοπή της παράνομης ηλεκτροδότησης του «Εμπρός», προκαλώντας τη μήνιν των καταληψιών, που έως τότε είχαν ήδη καπελώσει κάθε πολιτιστική δράση. Ο Στέργιος Πιτσιόρλας, τότε επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ, ζήτησε την επανασύνδεση του ρεύματος στο όνομα του Ταμείου, το οποίο πλήρωνε και τα έξοδα της... κατάληψης. Λίγους μήνες αργότερα, το ακίνητο μεταβιβάστηκε στην Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ), με τις προσπάθειες διαλόγου με τους καταληψίες να έχουν αποβεί άκαρπες.

«Στην αρχή, ήταν ήσυχα τα πράγματα. Εχει, όμως, πλέον ξεφτίσει η όποια πολιτιστική κίνηση και η κατάσταση κατέστη ανεξέλεγκτη», αναφέρει στην «Κ» κάτοικος του Ψυρρή. «Οπου κι αν πάμε, ΤΑΙΠΕΔ, ΕΤΑΔ, Αστυνομία, δήμος, κυβέρνηση, “δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα” ή “εμείς δεν είμαστε αναφανδόν κατά των καταλήψεων”. Εχουμε δει τα νερά να πλημμυρίζουν τη Ρήγα Παλαμήδου από τις “εκσκαφές” των καταληψιών για νερό, υποφέρουμε από τα πάρτι, με τέρμα τη μουσική ώς το πρωί, και την κατάληψη του δρόμου. Φοβόμαστε να περάσουμε. Το “Εμπρός” έχει καταλήξει ένα κακού τύπου κλαμπ», όπως μεταφέρεται.

Αυτό που περιγράφουν, όμως, οι άνθρωποι του Ι.Ν. των Αγίων Αναργύρων είναι πέρα από κάθε φαντασία – ή, μήπως, όχι; «Εκατοντάδες μπουκάλια κάθε Κυριακή ξημερώματα, ενώ ο κόσμος ακόμα... διασκεδάζει. Γκράφιτι στους τοίχους του ναού, με τον οποίο συνδέθηκε ο Παπαδιαμάντης (σ.σ. συνεργαζόταν με την εφημερίδα “Εμπρός”). Μπαίνουν την ώρα της λειτουργίας, απαιτούν λεφτά, κλέβουν άρτους και ανεβαίνουν στο ψαλτήρι και... ψάλλουν. Αφοδεύουν και κάνουν εμετό μέσα κι έξω».

Εκτός από την ΕΥΔΑΠ, που έχει απαυδήσει από τις πλημμύρες, οι δημοτικές υπηρεσίες δεν επαρκούν για την καθαριότητα της περιοχής, ενώ η Αστυνομία, σε κάθε κλήση, αδυνατεί να επέμβει. «Πού είναι η ανοιχτότητα και ο σεβασμός που επικαλούνται οι καταληψίες; Ποια ελευθερία ευαγγελίζονται όταν, με τέτοιον φασιστικό τρόπο, καταδικάζουν ανθρώπους και γειτονιά στον φόβο και στην απόγνωση;» αναρωτιούνται περίοικοι στην «Κ». «Εχουν προσπαθήσει γνωστοί ηθοποιοί, ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων, αλλά όλοι τα παρατούν. Οπως και οι επενδυτές, που κάποτε είχαν κάνει ένα bed’n’breakfast και τα μάζεψαν άρον άρον. Για το “Εμπρός” έχουν γίνει επίσημες εκδηλώσεις ενδιαφέροντος, αλλά κανείς δεν μπορεί να κάνει τίποτα».

Τα ερωτήματα

Αν αναλογιστεί κανείς το μεγαλείο της αυθαιρεσίας με τα τραπεζοκαθίσματα στου Ψυρρή –θέμα προγραμματισμένου ρεπορτάζ της «Κ»– και την πληγή, όπως χαρακτηρίζεται, του «Εμπρός» (για την κατάληψη, όχι για τα πολιτιστικά του), αντιλαμβάνεται την εγκατάλειψη και τον βανδαλισμό της γειτονιάς, που κάποτε είχε λάμψει. Τα ερωτήματα παραμένουν: Γιατί κανείς δεν είναι σε θέση να σώσει μια γειτονιά και ένα ιστορικό κτίριο από τη χρόνια απαξίωση και τη σταδιακή παρακμή; Γιατί δημιουργούνται νεκρές ζώνες στο κέντρο της πρωτεύουσας που θέλει, θεσμικά τουλάχιστον, να ατενίζει με αισιοδοξία το μέλλον της;

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 

 

 Πτυχές 
 

Δείτε τις διαδρομές του Ν. Βατόπουλου στο διαδραστικό χάρτη