ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κλειστά επαγγέλματα: επτά χρόνια και ακόμη απελευθερώνονται

ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΝΙΦΑΒΑ

Η ίδρυση ερασιτεχνικής σχολής χορού είναι ένα από τα δεκάδες κλειστά επαγγέλματα και μέχρι την ψήφιση στις 15 Ιανουαρίου του πολυνομοσχεδίου υπήρχε ο εξής όρος: Ο ιδρυτής της έπρεπε να είναι χορευτής με πτυχίο ή να έχει προϋπηρεσία, ως δάσκαλος χορού ή χορευτής, τουλάχιστον 15 ετών.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ας υποθέσουμε ότι διαθέτετε κάποιο κεφάλαιο, διαπιστώνετε ότι ολοένα και περισσότεροι ενήλικες γύρω σας θέλουν να μάθουν χορό, όχι για να γίνουν επαγγελματίες, αλλά για να περνούν καλά όταν διασκεδάζουν με τους φίλους τους και έτσι διαβλέπετε ότι υπάρχει μια επιχειρηματική ευκαιρία στην ίδρυση μιας ερασιτεχνικής σχολής χορού. Εσείς, από την πλευρά σας, δεν έχετε καμία σχέση με τον χορό και μάλλον προτιμάτε τα τραγούδια της...τάβλας.

Μέχρι πριν από λίγες εβδομάδες δεν θα μπορούσατε να μετουσιώσετε σε πράξη την παραπάνω επιχειρηματική ευκαιρία. Ο λόγος; Η ίδρυση ερασιτεχνικής σχολής χορού είναι ένα από τα δεκάδες «κλειστά επαγγέλματα» και μέχρι την ψήφιση στις 15 Ιανουαρίου του ογκώδους πολυνομοσχεδίου για τα προαπαιτούμενα για την ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης υπήρχε ο εξής όρος: Ο ιδρυτής της έπρεπε να είναι χορευτής με πτυχίο ή να έχει προϋπηρεσία ως δάσκαλος χορού ή ως χορευτής τουλάχιστον 15 ετών.

Το παραπάνω παράδειγμα είναι ενδεικτικό της «επιδημίας» των περιορισμών σε πολλές και ποικίλες επαγγελματικές δραστηριότητες, οι οποίοι, επτά χρόνια μετά τη θέσπιση του βασικού νόμου για την απελευθέρωση των λεγόμενων «κλειστών» επαγγελμάτων, του νόμου 3919/2011, δεν έχουν καταργηθεί πλήρως. Η σθεναρή αντίσταση κάποιων εκ των θιγόμενων επαγγελματικών ομάδων και η απουσία βούλησης από τις κυβερνήσεις που βρέθηκαν στην εξουσία στη διάρκεια αυτής της επταετίας αποτελούν βασικούς λόγους για την προσπάθεια διατήρησης των «κεκτημένων».

Αρκεί να δούμε πόσες γνωμοδοτήσεις εκλήθη να εκδώσει η Επιτροπή Ανταγωνισμού επί αιτημάτων των υπουργείων για την εξαίρεση από την απελευθέρωση επαγγελματικών δραστηριοτήτων της αρμοδιότητάς τους. Από το 2012 έως και το 2017 εξέδωσε περί τις 22 γνωμοδοτήσεις ύστερα από αιτήματα διαφόρων υπουργείων που ζητούσαν την εξαίρεση από τον νόμο 3919/2011 πάνω από 60 επαγγελμάτων και επαγγελματικών δραστηριοτήτων.

Με το προαναφερθέν πολυνομοσχέδιο (πλέον, νόμος του κράτους με τον αριθμό 4512/2018) καταργήθηκε σειρά περιορισμών που αφορούσαν τα εξής:

Ειδικότερα, πέρα από τα συγκεκριμένα επαγγελματικά προσόντα που προϋπέθετε η ίδρυση ερασιτεχνικής σχολής, υποχρέωση η οποία καταργήθηκε, επήλθαν ακόμη οι εξής αλλαγές:

α) Καταργήθηκε η υποχρέωση να μπορεί να διδάξει κύριο μάθημα ο ιδρυτής ανώτερης δραματικής σχολής, ανώτερης σχολής χορού, ανώτερης σχολής κινηματογράφου, ερασιτεχνικής σχολής χορού και ωδείου - μουσικής σχολής.

β) Μειώθηκε η απαιτούμενη προϋπηρεσία για τη δυνατότητα άσκησης του επαγγέλματος του κομμωτή και του μανικιουρίστα, που μέχρι πρόσφατα κυμαινόταν, αναλόγως του τίτλου σπουδών, από έξι μήνες έως τρία χρόνια.

γ) Καταργήθηκε η υποχρέωση των εταιρειών παροχής οδικής βοήθειας να υποβάλλουν κάθε χρόνο σειρά δικαιολογητικών.

δ) Μειώθηκε η ελάχιστη διάρκεια εκμίσθωσης οχήματος με οδηγό από 6 σε 3 ώρες.

Ωστόσο, στην έκθεση συμμόρφωσης που συνοδεύει την τρίτη αξιολόγηση περιλαμβάνονται ακόμη κάποιες εκκρεμότητες που αφορούν σε δευτερογενή νομοθεσία για την απελευθέρωση του επαγγέλματος του μηχανικού. Σημειωτέον, οι μηχανικοί ήταν ένα από τα τέσσερα επαγγέλματα (τα άλλα τρία ήταν δικηγόροι, συμβολαιογράφοι, νόμιμοι ελεγκτές) για τα οποία ο νόμος 3919/2011 περιελάμβανε ειδικές ρυθμίσεις.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ