Γράμματα Αναγνωστών

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Γραμματα Aναγνωστων

Αλήθεια, αυτά τα ΑΕΙ μάς αξίζουν;

Κύριε διευθυντά
Στα συλλαλητήρια διατρανώνουμε με ενθουσιασμό ότι δεν θα ανεχθούμε να σφετερίζονται ξένοι οτιδήποτε ελληνικό. Ομως οι ίδιοι εμείς που υπερηφανευόμαστε για τον ελληνικό πολιτισμό ανεχόμαστε καθημερινά το να καταπατούνται βασικές αξίες του με καταλήψεις των ΑΕΙ και παντοειδείς βανδαλισμούς μέσα σε αυτά. Επιμελώς παραβλέπουμε έτσι, προς όφελος κομματικών συμφερόντων, ότι το μέγιστο επίτευγμα του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού ήταν η ανάπτυξη της επιστήμης της ελεύθερης σκέψης και η πάνδημη μόρφωση. Μέσα στα σύγχρονα ΑΕΙ είναι αδύνατο να γίνει αντιπαράθεση ιδεών, αφού ομάδες φανατικών ματαιώνουν κάθε ελεύθερη συζήτηση στο όνομα της δικής τους «ελευθερίας της σκέψης» που προστατεύεται από την παραποίηση και γελοιοποίηση της έννοιας «ακαδημαϊκή ελευθερία» που γίνεται μόνο εδώ τα τελευταία τριάντα χρόνια. Μήπως όμως οι σύγχρονοι Ελληνες είναι απλά εξίσου ακαλλιέργητοι με τους γείτονές μας που θέλουν να σφετεριστούν τη δόξα της Αρχαίας Ελλάδας χωρίς να γνωρίζουν τίποτα για τον πολιτισμό της;
Θέλουμε να λεγόμαστε απόγονοι των αρχαίων Ελλήνων και κληρονόμοι του πολιτισμού τους, αλλά περιφρονούμε όσα δίδαξαν με τις θυσίες και το παράδειγμά τους. Βλέπουμε την καταγωγή μας σαν κληρονομικό τίτλο ευγενείας, που δεν χρειάζεται να κερδηθεί ή να δικαιολογηθεί. Μπορούμε να είμαστε όσο άξεστοι και ακαλλιέργητοι θέλουμε. Είμαστε όμως «απόγονοι» των αρχαίων και δεν μας προβληματίζει καν αν αυτοί θα ήθελαν να έχουν τέτοιους απογόνους σαν εμάς.

Γιαννης Κιουστελιδης, Συνταξιούχος επίκουρος καθηγητής ΕΜΠ

Macedonian salad α λα Παιονία

Κύριε διευθυντά
Στη γειτονική Ιταλία κυκλοφορεί μια φρουτοσαλάτα πολύχρωμη, λόγω των διαφορετικών φρούτων, και την ονομάζουν Macedonian salad (μακεδονική σαλάτα). Οταν ρώτησα πόθεν αυτή η ονομασία, η απάντηση ήταν ότι λόγω των διαφορετικών εθνικοτήτων που συνυπάρχουν σε αυτόν τον γεωγραφικό χώρο (Σερβοσλάβοι, Βουλγαροσλάβοι, Αλβανοί, Ρομά και Μακεδόνες).

Στην αρχαιότητα, αυτή η περιοχή ονομαζόταν ως γνωστόν Παιονία και κατοικείτο από συγγενικά ελληνικά φύλα που μιλούσαν, σύμφωνα με τις επιγραφές, μια διάλεκτο που έμοιαζε με των Ακαρνάνων και των Αιτωλών. Στην εποχή του Φιλίππου και του Μ. Αλεξάνδρου, τόσο οι κάτοικοι όσο και ο γεωγραφικός χώρος θα ενωθούν με το κράτος της Μακεδονίας. Οσο για το αλβανικό στοιχείο, που είναι κοντά στο 25%, δεν γνωρίζουμε πότε ακριβώς αποίκισε την περιοχή. Η κάθοδος των Σλάβων, που είναι και η πλειονότητα, γνωρίζουμε ότι έγινε μετά τον 5ο αιώνα μ.Χ. Οσο για τους Ρομά, αυτοί είναι όπου γης και πατρίς. Μετά όλα αυτά οι Μακεδόνες θα είναι η μειονότητα, διατηρώντας ένα ανάμεικτο γλωσσικό ιδίωμα.

Σε αυτό τον γεωγραφικό χώρο και στη μειονότητα με το γλωσσικό ιδίωμα θα επενδύσουν εδώ και εκατόν πενήντα χρόνια κραταιά κράτη του πλανήτη. Πρώτη και καλύτερη η Ρωσία των τσάρων, όταν το 1875 με τη συνθήκη του Αγίου Στεφάνου σχεδίαζε τη μεγάλη Βουλγαρία, της οποίας τα σύνορα θα φτάνουν στο Αιγαίο και στη Μεσόγειο. Τότε εμείς χάσαμε την Ανατολική Ρωμυλία αλλά χάρη στην αγγλική διπλωματία κερδίσαμε τη Θεσσαλία. Στους Βαλκανικούς Πολέμους η κλασική Μακεδονία και αργότερα η Θράκη θα ενωθούν με την υπόλοιπη Ελλάδα. Στο τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου ο Στάλιν διαμέσου του Τίτο θα ανακαινίσει και το κράτος της Μακεδονίας (της γνωστής επαρχίας Βαρδάσκα όπως είχε μετονομαστεί από το σλαβικό στοιχείο) το οποίο μαζί με τα άλλα κρατίδια θα αποτελέσουν το κράτος της Γιουγκοσλαβίας, που σημαίνει Ενωμένα Σλαβικά Κράτη. Τη δεκαετία του ’50, όσοι θυμούνται, στο μάθημα της γεωγραφίας μαθαίναμε και για το κράτος της Μακεδονίας. Στον εμφύλιο πόλεμο, οι μπολσεβίκοι στα σχέδιά τους θα βρουν και δικούς μας αριστερούς συμπαραστάτες που αδίστακτα μιλούν για ελεύθερο κράτος Μακεδονίας με πρωτεύουσα τη Θεσσαλονίκη. Με την πτώση του κομμουνισμού και τη διάλυση της Γιουγκοσλαβίας, θα επανέλθει στην επιφάνεια και το ζήτημα της Μακεδονίας, τώρα με τον Γέλτσιν. Μόνο που τώρα δεν είναι μόνο οι Ρώσοι που ενδιαφέρονται για το προτεκτοράτο, αλλά έχει και άλλους νονούς και χρηματοδότες όπως ο Σόρος. Οταν το ενδιαφέρον για τη Μακεδονία ήταν υπόθεση του Στάλιν, είχαμε συμπαραστάτες και την αστερόεσσα. Τώρα δηλώνουν ουδετερότητα, σαν να άλλαξε η ουσία. Τώρα το όνομα Μακεδονία το έχουν αναγνωρίσει πάνω από εκατόν σαράντα χώρες και το FYROM είναι για δική μας εσωτερική κατανάλωση. Ατυχώς το μακεδονικό ζήτημα τώρα βρίσκει συμπαραστάτες και τους δικούς μας κουκουλοφόρους αναρχοεξουσιαστές που δεν πιστεύουν σε σύνορα. Το νέο προτεκτοράτο έχει αποδεδειγμένα πλέον στο ισχύον σύνταγμα αλυτρωτικές βλέψεις και στηρίζεται από μεγάλους προστάτες. Σε ένα τέτοιο εθνικό θέμα θα πρέπει να μας βρει ενωμένους προτάσσοντας τη γλώσσα και την ιστορία μας. Δεν έχουμε κανένα δικαίωμα να υποθηκεύσουμε κάτι που δεν μας ανήκει. Η Γαλλία είχε γεωγραφικό πρόβλημα με την Αγγλία, περιοχή της Γαλλίας που ονομάζεται Βρετάνη, και μετά από πολλές διαμάχες δεν επιτρέπεται στην Αγγλία να ονομάζεται Μεγάλη Βρετανία. Επιβεβαιώνοντας για μία ακόμη φορά ότι στην Ιστορία μετράει το δίκιο του ισχυρού. Για την ελληνικότητα της Μακεδονίας έχουν γράψει εδώ και χιλιάδες χρόνια πολλοί ιστορικοί. Από τις έξι χιλιάδες επιγραφές που έχουν βρεθεί είναι όλες στα ελληνικά και μόνο το 1% είναι σε μια τοπική διάλεκτο.
Θέλουμε μια λύση και την επιβίωση του γειτονικού κρατιδίου αρκεί να εξαλειφθούν οι αλυτρωτικές βλέψεις, με δικλίδες ασφαλείας για τυχόν υποτροπή στο μέλλον, όταν θα έχουν ενταχθεί στο ΝΑΤΟ και στην Ε.Ε., και δεν θα μας έχουν ανάγκη. Και αν οι κάτοικοι θέλουν να μιλούν τη γλώσσα που δίδασκε ο Αριστοτέλης στον Μ. Αλέξανδρο, να τους στείλουμε δασκάλους για να μπορούν να διαβάζουν και τις επιγραφές που είναι γραμμένες στα ελληνικά.

Δημητρης Μαυραειδοπουλος

Σαφής διευκρίνιση από την ΕΑΑΔΗΣΥ

Κύριε διευθυντά
Με λύπη μας διαπιστώσαμε ότι στην εφημερίδα σας δημοσιεύτηκε ρεπορτάζ επ’ ευκαιρία της γενικής συνέλευσης του ΣΑΤΕ (Πανελλήνιος Σύλλογος Τεχνικών Εταιρειών), στο πλαίσιο του οποίου υπήρξε αναφορά στην Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΑΔΗΣΥ). Συγκεκριμένα, μεταξύ των άλλων, στο εν λόγω ρεπορτάζ σημειώνεται ότι, σύμφωνα με καταγγελίες των εταιρειών του κλάδου κατασκευών, γίνεται λόγος για «όργια αυθαιρεσιών των αναθετουσών αρχών κατά κανόνα δήμων ή περιφερειών, υπό την ανοχή ή συγκάλυψη της ΕΑΑΔΗΣΥ». Στη συνέχεια, στο ίδιο ρεπορτάζ, γίνεται αορίστως αναφορά, αποδιδόμενη στον πρόεδρο του ΣΑΤΕ, περιπτώσεων δημοσίων συμβάσεων που «βαπτίζονται» προμήθειες προς καταστρατήγηση του νόμου δημοσίων συμβάσεων.

Επ’ αυτών επιτρέψτε μας να παρατηρήσουμε τα ακόλουθα: Κατ’ αρχήν, θεωρούμε ότι, στο πλαίσιο της δημοσιογραφικής δεοντολογίας, ο συντάκτης του ρεπορτάζ όφειλε να επικοινωνήσει με την ΕΑΑΔΗΣΥ πριν από τη δημοσίευσή του, προκειμένου να έχει στη διάθεσή του, αλλά και να θέσει στη διάθεση του αναγνωστικού κοινού της εφημερίδας σας, την άποψη επί του θέματος και της εμπλεκόμενης - εγκαλούμενης, κατά το ρεπορτάζ, ανεξάρτητης αρχής.

Οπως πιστεύουμε, είναι πρόδηλο ότι γενικόλογες αναφορές σε απόψεις τρίτων με υπαινιγμούς επιλήψιμης συμπεριφοράς, χωρίς να επιχειρείται καν επικοινωνία προς επαλήθευση, κείνται, κατά την άποψή μας, σαφώς πέραν της αναμενόμενης συμβολής από πλευράς του Τύπου προς την ορθή και αντικειμενική παρουσίαση και αξιολόγηση των ζητημάτων, σε συνδυασμό με την πάντοτε ευπρόσδεκτη κριτική. Πολύ περισσότερο που τέτοιου είδους ζητήματα άπτονται της ακεραιότητας της Αρχής, του κρίσιμου και θεσμικού χαρακτήρα του έργου της στον τομέα των δημοσίων συμβάσεων, αλλά και του ελεγκτικού της ρόλου, θέματα για τα οποία η Αρχή θα είχε πολλά επί της ουσίας να παρατηρήσει.

Ο προεδρος και τα μελη της ΕΑΑΔΗΣΥ

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ