ΕΛΛΑΔΑ

«Θωράκιση» των εφήβων

ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΙΔΟΥ

Η εύκολη προσβασιμότητα των νέων στο Διαδίκτυο είναι ένας από τους λόγους που καθιστούν το πρόβλημα σοβαρό. Το πρόγραμμα SELMA παρουσιάστηκε πρόσφατα στο πλαίσιο της 8ης Ημερίδας Ψηφιακής Παιδείας «Το ταξίδι του Αριάδνη συνεχίζεται...».

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Η αντανάκλαση του ήλιου στις μεταλλικές ράγες που στηρίζουν τη γέφυρα Εντμουντ Πέτους τυφλώνει τα μάτια των έγχρωμων διαδηλωτών. Εκείνοι όμως συνεχίζουν διεκδικώντας το δικαίωμά τους στην ψήφο. Η ειρηνική πορεία από τη Σέλμα στο Μοντγκόμερι ήταν μέρος μιας σειράς από διαμαρτυρίες για τα πολιτικά δικαιώματα, το 1965 στην Αλαμπάμα, μία πολιτεία του αμερικανικού νότου εμποτισμένη από έντονες ρατσιστικές πολιτικές. Οι Αρχές αντέδρασαν τότε με βία, η μέρα έμεινε γνωστή στην ιστορία ως «Ματωμένη Κυριακή». Η γέφυρα όπου χτυπήθηκαν οι συμμετέχοντες, η οποία έφερε το όνομα πολιτικού και ηγετικού στελέχους της Κου Κλουξ Κλαν, από έμβλημα της υπεροχής των λευκών μετατράπηκε σε σύμβολο αντιρατσισμού.

Διόλου τυχαία η επιλογή της ονομασίας SELMA για το νέο ευρωπαϊκό πρόγραμμα, που υλοποιείται στη χώρα μας από τον επιστημονικό οργανισμό «ΜΑΖΙ για την Εφηβική Υγεία» και τη Μονάδα Εφηβικής Υγείας (ΜΕΥ) της Β΄ Παιδιατρικής Κλινικής Παν/μίου Αθηνών, Νοσοκομείο Παίδων «Π.& Α.Κυριακού». «Το πρόγραμμα αφορά τη ρητορική του μίσους και ο τίτλος του είναι ουσιαστικά ένα ακρωνύμιο: Social Emotional Learning and Mutual Awareness (κοινωνικοσυναισθηματική μάθηση και επίγνωση του τι ακριβώς αποτελεί το αντικείμενο). Αφορά τα σχολεία και απευθύνεται σε παιδιά 11-16 ετών και γονείς», εξηγεί η κ. Αρτεμις Τσίτσικα, επίκουρη καθηγήτρια Παιδιατρικής-Εφηβικής Ιατρικής, επιστημονική υπεύθυνη της ΜΕΥ.

Σύμφωνα με την ίδια, «μέσω του Διαδικτύου, διογκώνεται το περιεχόμενο της ρητορικής του μίσους, το οποίο αποτελεί μία υποκατηγορία του bullying και εν προκειμένω του cyber-bullying. Αφορά ένα βασικό μόνιμο χαρακτηριστικό ή μία ιδιότητα ενός ατόμου ή μιας ομάδας κι έχει να κάνει κυρίως με τη θρησκεία, την εθνικότητα, το σεξουαλικό προσανατολισμό. Η εύκολη προσβασιμότητα στο Ιντερνετ, η μεγάλη επαναληψιμότητα, η ανωνυμία σε συνδυασμό με τη σκληρότητα των σχολίων που αυτή ευνοεί, η άμεση διάχυση της πληροφορίας σε πολλούς χρήστες, καθιστούν το πρόβλημα σοβαρό. Ειδικότερα, στους νέους υπάρχει μια κλιμάκωση, αφενός εξαιτίας της πολύωρης ενασχόλησής τους με το Διαδίκτυο, αφετέρου επειδή δεν έχει ολοκληρωθεί η ανάπτυξη της κριτικής τους σκέψης. Αποτέλεσμα; Μην έχοντας ακόμη αναπτύξει το δικό τους φίλτρο αξιών, είναι ευάλωτοι και επηρεάζονται σημαντικά».

Ωστόσο, όπως επισημαίνει η κ. Τσίτσικα: «Υπάρχουν δύο όψεις στο ίδιο νόμισμα. Οπως “πωρώνονται” με το “κακό”, τα παιδιά και οι έφηβοι απορροφούν εξίσου έντονα το “καλό”. Εχουν μεγάλη δύναμη να αλλάξουν το μέλλον, να κάνουν επαναστάσεις, είναι πολύ ανθεκτικοί στη διαφθορά, πιστεύουν στο δίκαιο. Για τους λόγους αυτούς, αν μεγαλώσουν σε μια οικολογία όπου θα μάθουν τα ανθρώπινα δικαιώματα, την αξία της συνεργασίας, τον σεβασμό στον εαυτό, τους άλλους αλλά και τη διαφορετικότητα, κατακτήσουν τη διαχείριση των συναισθημάτων, δημιουργείται μια βάση για να θεμελιωθεί ένα αξιακό σύστημα, στο οποίο θα ενισχύεται το καλό και θα περιορίζεται το κακό – στον φυσικό κόσμο ή online».

Ερευνες που πραγματοποιήθηκαν σε ευρωπαϊκό επίπεδο έχουν αναδείξει την έκταση του προβλήματος. Αναγνωρίζοντας το γεγονός η Ε.Ε. δίνει πλέον προτεραιότητα, αναλαμβάνοντας τη συγκεκριμένη καινοτόμο πρωτοβουλία, στην οποία συμμετέχει και η Ελλάδα – με πρωταγωνιστικό μάλιστα ρόλο, κάτω από την ομπρέλα του γενικού συντονιστή του European Schoolnet (www.eun.org).

«Ευέλικτο εργαλείο»

«Στην προσπάθεια συμμετέχουν η Αγγλία, η Γερμανία, η Δανία, το Βέλγιο κι η Ελλάδα», αναφέρει η κ. Τσίτσικα. «Στην παρούσα φάση, αναζητούμε τις καλύτερες πρακτικές και παρεμβάσεις επάνω στο θέμα. Στη συνέχεια, δημιουργούμε ένα “εργαλείο” που, όπως και σε άλλα προγράμματά μας που ήδη τρέχουν επιτυχώς στα σχολεία, θα αποτελείται από 6-10 θεματικές ενότητες και δραστηριότητες (βιωματικά εργαστήρια, εργασίες), οι οποίες θα προτείνονται στον επιμορφωτή-καθηγητή αλλά και στην ομάδα των συνομηλίκων. Το υλικό θα προσαρμόζεται στις ανάγκες της εκάστοτε ομάδας, θα είναι ένα εργαλείο ευέλικτο», καταλήγει.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ