ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

ΝΙΚΟΣ ΒΑΤΟΠΟΥΛΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Η Βενετία στη Χώρα των Θαυμάτων
ΑΜΒΟΥΡΓΟ

Δημιούργημα του 21ου αιώνα, ο κόσμος σε μινιατούρα έτσι όπως παρουσιάζεται σταδιακά στη διαρκή έκθεση στο Αμβούργο είναι ένα αξιοθέατο που απελευθερώνει τη φαντασία. Το Miniatur Wunderland, όπως αποκαλείται αυτό το σιδηροδρομικό μουσείο με μινιατούρες, υποδέχθηκε, σύμφωνα με το αυστηρό χρονοδιάγραμμα, τη Βενετία, που είναι η πιο πρόσφατη προσθήκη σε αυτή την ονειρική απόδοση ενός ρεαλιστικού κόσμου. Η φωτογραφία δείχνει το ενδιαφέρον των επισκεπτών, οι οποίοι έσπευσαν να περιεργαστούν τη νέα άφιξη που περιλαμβάνει το σύνολο της πόλης της Βενετίας σε απολύτως πιστή αντιγραφή. Οι μινιατούρες είναι μια παλαιότατη παράδοση και έχουν να κάνουν με την ανάγκη απόκτησης ή σύνδεσης με πράγματα ή τόπους μακρινούς. Αλλά είναι και μια ολόκληρη τέχνη που χάνεται στα βάθη των αιώνων. Στο Αμβούργο, το Miniatur Wunderland εγκαινιάστηκε το έτος 2000 και έκτοτε αποτελεί ένα από τα βασικά τουριστικά αξιοθέατα της πόλης. Η βασική ιδέα είναι η αναπαράσταση των σιδηροδρομικών δικτύων στη Γερμανία και σταδιακά στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες μαζί με όλες τις πόλεις και τα τοπία, συνθέτοντας ένα ευρωπαϊκό πανόραμα που θυμίζει σε λίγο μεγαλύτερη κλίμακα τα παιδικά παιχνίδια. Είναι το μεγαλύτερο μουσείο στο είδος του στον κόσμο και σαφώς το πλέον φιλόδοξο καθώς υπάρχει χρονοδιάγραμμα ένταξης νέων περιοχών στα εκθέματά του έως το έτος 2020, που ήταν ο βασικός στόχος, αλλά και πέραν αυτού. Γι’ αυτό και η υποδοχή της Βενετίας, που ήταν πολυαναμενόμενη, υπήρξε θερμή. Η αρχή έγινε με περιοχές της Γερμανίας και με την Αυστρία, που υλοποιήθηκε ως έργο από τους δίδυμους αδελφούς Φρέντερικ και Γκέριτ Μπράουν, και το 2012 προστέθηκε ένα διόραμα που απεικόνιζε τις κοινωνικές συνθήκες και την καθημερινή ζωή των περιοχών που παρουσιάζονται. Ηδη, η έκθεση περιλαμβάνει 1.300 τρένα αποτελούμενα από 10.000 βαγόνια, 130.000 δένδρα και 400.000 ανθρώπινες μινιατούρες. Μια πραγματικά γερμανική παράδοση. Το πλάνο των εκθεμάτων προβλέπει την ένταξη του Μονακό το 2019, της Αγγλίας και της Σκωτίας το 2021, της Γαλλίας το 2023, της Ιρλανδίας και της Ουαλλίας του 2025 και του Μπενελούξ το 2026. Οι Ηνωμένες Πολιτείες εντάχθηκαν στα εκθέματα του μουσείου το 2003. Ενα μουσείο σε διαρκή εξέλιξη.

ΤΕΧΕΡΑΝΗ
Τζαμί νέας γενιάς

To τέμενος Βαλί-ε-Ασρ είναι νέο απόκτημα της Τεχεράνης. Δεν μοιάζει με παραδοσιακό τζαμί καθώς οι αρχιτέκτονές του, ο Ιρανός Ρεζά Ντανεσμίρ και η σύζυγός του Κατρίν Σπιριντόνοφ, θέλησαν να προχωρήσουν σε έναν μοντέρνο και ρηξικέλευθο σχεδιασμό που αποτελεί τομή για τα ισλαμικά ήθη. Αγνόησαν την παράδοση του τρούλου και του μιναρέ και υιοθέτησαν μινιμαλιστικά κύματα γκρίζας πέτρας και μπετόν που παραπέμπει, όπως ισχυρίζονται, στην πρώιμη αυστηρότητα του Ισλάμ.

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
Ο φωτογράφος Peter Hujar

Πάνω από 140 φωτογραφίες του Αμερικανού φωτογράφου Peter Hujar (1934-1987) παρουσιάζονται σε έκθεση στη Βιβλιοθήκη Μόργκαν της Νέας Υόρκης έως τις 20 Μαΐου. Ευρέως επιδραστικός και βαθύς στην ακτινογράφηση προσώπων και καταστάσεων, ο Peter Hujar έπιασε μοναδικά την ατμόσφαιρα του East Village από τη δεκαετία του 1950 έως την εποχή που ξέσπασε η επιδημία του AIDS, με πολλά θύματα στην καλλιτεχνική κοινότητα του Village. Στη φωτογραφία,
η Σούζαν Σόνταγκ.

ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ
Ο μπλε πετεινός

Eγκατεστημένο στην ταράτσα της νέας πτέρυγας της Εθνικής Πινακοθήκης της Ουάσιγκτον, το εμβληματικό γλυπτό της Γερμανίδας εικαστικού Καταρίνα Φρις είναι πλέον κομμάτι του ευρύτερου τοπίου που οργανώνεται γύρω από το μουσείο. Γνωστός από την παλαιότερη εγκατάστασή του στην πλατεία Τραφάλγκαρ του Λονδίνου, ο μπλε πετεινός της Καταρίνα Φρις είχε μεταφερθεί στην Ουάσιγκτον, όπου και παραμένει με μακροχρόνιο δανεισμό, δείχνοντας τη δύναμη της δημόσιας γλυπτικής.

ΛΙΣΣΑΒΩΝΑ
Βολβοί ανθέων και μοτίβα ταπήτων

Η νέα έκθεση στο περίφημο Μουσείο Γκουλμπενκιάν της Λισσαβώνας δείχνει την επίδραση των φυτών πάνω σε μοτίβα ταπητουργίας, ανοίγοντας έναν ακόμη δίαυλο ανάμεσα στη Δύση και στην Ανατολή. Η έκθεση με τίτλο «Τα λουλούδια του αυτοκράτορα: από τον βολβό στο χαλί» βασίζεται στην ανάλυση των διακοσμητικών μοτίβων που βρέθηκαν σε δύο μεγάλους τάπητες από την Ινδία του 17ου αιώνα, που ανήκουν στη σπάνια συλλογή του Καλούστε Γκουλμπενκιάν, ιδρυτή του μουσείου.

ΠΑΡΙΣΙ
Μόδα και γυναίκες, 1914-1918

Στην ανακαινισμένη δημοτική βιβλιοθήκη Forney, στο Παρίσι, η νέα έκθεση μας αποκαλύπτει τις τεράστιες αλλαγές που επέφερε ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος στη γυναικεία μόδα. Η έκθεση «Mode et Femmes, 14/18» εστιάζεται στην επανάσταση της γυναικείας αμφίεσης, που αν και είχε αρχίσει από περίπου το 1910, ενισχύθηκε και επιταχύνθηκε λόγω των συνθηκών του πολέμου. Οι γυναίκες βγήκαν στην αγορά εργασίας και το ένδυμα πέρασε στη μοντέρνα εποχή. Μια γοητευτική παράμετρος.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ