ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Αφιέρωμα: Αεροπορικά ταξίδια

«Καλή πτήση!» ακούς να εύχονται μεταξύ τους αεροσυνοδοί και κυβερνήτες στο καφέ των κεντρικών γραφείων της Aegean στον ΔΑΑ «Ελευθέριος Βενιζέλος». Η Ευρυδίκη Κωνσταντίνου τούς γνωρίζει σχεδόν όλους. Είναι αεροσυνοδός από το 2005, όταν αναζήτησε μια δουλειά παράλληλα με τις σπουδές της στην Επικοινωνία. Της άρεσαν τα ταξίδια, η προσφορά και η επαφή με τους ανθρώπους. Σήμερα είναι προϊσταμένη Πληρώματος Θαλάμου Επιβατών και δείχνοντάς μας το πρόγραμμά της σε ζώνη ώρας zulu (συντονισμένη παγκόσμια ώρα που χρησιμοποιείται ως διεθνές σημείο αναφοράς χρόνου) μας λύνει ορισμένες απορίες για το πώς είναι η ζωή στον αέρα.

Τι περιλαμβάνει η εκπαίδευσή σας; Ποιο είναι το σημαντικότερο μάθημα που πήρατε;



Η εκπαίδευση διαρκεί έναν μήνα και περιλαμβάνει θέματα που αφορούν στην ασφάλεια και την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση του επιβάτη, δηλαδή ό,τι μπορεί να «κρύβεται» μέσα κι έξω από το αεροπλάνο. Τα σημαντικότερα μαθήματα αφορούν στην ανθρώπινη συμπεριφορά. Δεν στεκόμαστε στον αριθμό των επιβατών – καθένας είναι ξεχωριστός και πρέπει να είμαστε εκεί γι’ αυτόν προσωπικά. Όταν σου μιλάει ένας επιβάτης, εκφράζει κάποια ανάγκη και ο καθένας το κάνει με διαφορετικό τρόπο: άλλος με άγχος, άλλος με τρυφερότητα, άλλος με επιθετικότητα, ορισμένοι ακόμα και με αγένεια. Εμείς δεν πρέπει να μείνουμε στο συναίσθημα, αλλά να κάνουμε τη «μετάφραση» και να αναγνωρίσουμε αυτό που εκείνος χρειάζεται. Το να είσαι καλός ακροατής είναι ένα μάθημα συμπεριφοράς χρήσιμο και στη ζωή εκτός αεροπλάνου. Αντιμετωπίζω διαφορετικά τους ανθρώπους πλέον.

Μπορείτε να διακρίνετε τύπους επιβατών;

Όλοι έχουμε ανάγκες. Άλλοι τις κρύβουν καλύτερα, άλλοι είναι πιο άμεσοι. Ας πούμε ο άμεσος τύπος επιβάτη θα πει: «Θα ήθελα μια εφημερίδα, δεσποινίς». Υπάρχει όμως και ο αναλυτικός, που θα πει: «Ξέρετε, πετάω πρώτη φορά και ήθελα να πάρω κάτι από το αεροδρόμιο για να διαβάσω και το ξέχασα. Μήπως τυχαίνει να έχετε κάτι για να απασχοληθώ λίγο;». Δεν προσπερνάς σημαντικές πληροφορίες που μπορεί να περιέχονται στα λόγια του, όπως το ότι αυτός ο κύριος πετάει για πρώτη φορά. Στη συνέχεια τους προσεγγίζουμε με τον ίδιο τρόπο που μας απευθύνονται κι εκείνοι. Στον αναλυτικό τύπο απαντάς με λεπτομέρειες, δίνεις όλη την εικόνα του πώς και πότε θα γίνει αυτό που ζήτησε, ενώ ο άμεσος δεν μπορεί να σε ακούει να μιλάς για ώρα. Αντίστοιχα, αν δεν έχουν βγει εφημερίδες τη συγκεκριμένη μέρα, δεν αφήνεις τον επιβάτη χωρίς λύση. Τον ενημερώνεις, για παράδειγμα, ότι υπάρχει το περιοδικό Blue, που περιλαμβάνει ένα άρθρο για τα μουσεία που είναι ανοιχτά αυτή την εβδομάδα. Ή, αν είναι Κρητικός, ότι υπάρχει ένα αφιέρωμα στο Ρέθυμνο.

Ποιο είναι το πιο σημαντικό προσόν για ένα μέλος του πληρώματος καμπίνας;



Η σωστή εξυπηρέτηση δεν περιλαμβάνει μόνο το να προσφέρεις έναν δίσκο με φαγητό και ποτό. Θεωρώ εξίσου σημαντικό να δώσεις το χαμόγελό σου, τη ζεστασιά σου, αυτό που οι Έλληνες έχουμε πολύ έντονο, τη φιλοξενία. Μπορεί να αλλάξεις τη μέρα κάποιου! Μπορεί αυτός ο επιβάτης να μπήκε στο αεροπλάνο αγανακτισμένος ή απογοητευμένος και, βλέποντας κάποιον που θα του προσφέρει κάτι έξω από το προγραμματισμένο, να κατέβει άλλος άνθρωπος. Το χαμόγελο είναι ένα κλειδί που ξεκλειδώνει όλους τους επιβάτες, κάθε κουλτούρας, ηλικίας και επαγγέλματος.

Σας έχει τύχει να νιώσετε ότι φτιάξατε τη μέρα σε κάποιον;



Αυτό το βλέπεις συνεχώς με τους Έλληνες ομογενείς. Πατώντας το πόδι τους στο αεροπλάνο, είναι σαν να έφτασαν ήδη στην Ελλάδα. Βλέπεις τη χαρά και τη συγκίνηση στα μάτια τους μόλις συναντήσουν ανθρώπους που μιλάνε τη γλώσσα τους. Σαν το αεροπλάνο να είναι το σύνορο και να σκέφτονται «είμαστε στην πατρίδα τώρα, τελείωσε». Οι Έλληνες μπαίνουν μέσα και γεμίζει το αεροπλάνο. Συνήθως μιλούν πιο δυνατά από άλλους λαούς και είναι πιο αυθόρμητοι. Αυτό είναι πολύ ευχάριστο και για τους ξένους, που παίρνουν μια πρώτη γεύση από τη χώρα μας στη διάρκεια της πτήσης: έναν λαό ζωντανό και αληθινό.



Ποιο είναι το κομμάτι της δουλειάς που αγαπάτε περισσότερο;


To γεγονός ότι γνωρίζεις διαφορετικούς ανθρώπους κάθε μέρα. Πίσω απ’ τον καθένα υπάρχει μια ιστορία για το ταξίδι του και για κάποιον λόγο οι περισσότεροι σε εμπιστεύονται και θέλουν να σου την πουν. Έχω ακούσει άπειρες: για οικογένειες, για το ποιους πηγαίνουν να συναντήσουν, γιατί έφυγαν. Επίσης, λόγω της χωροταξίας του αεροπλάνου δεν γίνεται να μην ακούν και οι γύρω, οπότε συχνά γινόμαστε όλοι μια παρέα. Έτσι είναι οι Έλληνες. Στο πρόσωπο της Ελληνίδας αεροσυνοδού δεν βλέπουν ξένο άνθρωπο. Βλέπουν την κόρη τους, τη νύφη τους, την εγγονή τους. Κι έτσι μας συμπεριφέρονται κιόλας, με αγάπη και στοργή. Ειδικά οι ηλικιωμένοι μάς αγκαλιάζουν, μας φιλούν, μπορεί να μας δώσουν εικονίτσες ή φυλαχτά, είναι τρομερό. Στον κυβερνήτη λένε «σ’ ευχαριστούμε που μας έφερες!» και θέλουν να βγάλουν φωτογραφία μαζί του.

Έχει εξοικειωθεί ο Έλληνας με το αεροπλάνο;

Πάρα πολύ. Το εμπιστεύεται. Μπαίνει μέσα και τακτοποιείται γρήγορα, είναι άνετος. Μάλλον το χρησιμοποιεί περισσότερο κι από καράβι πλέον. Οι πτήσεις για Σαντορίνη και Μύκονο είναι γεμάτες. Είναι λίγες οι περιπτώσεις αεροπλανοφοβίας.

Πείτε μας ένα δύσκολο περιστατικό που είχε αίσιο τέλος και σας έκανε να νιώσετε περήφανη.



Μια μέρα μπήκε ένας κύριος και μας είπε ότι είναι η πρώτη φορά που θα ταξιδέψει με το αεροπλάνο -αν ταξιδέψει- γιατί το έχει ακυρώσει ήδη δέκα φορές. Μπαίνει στο αεροπλάνο, αλλά κατεβαίνει. Είχε κλείσει πρώτη σειρά στον διάδρομο, οπότε εγώ του τόνισα ότι απέναντί του είναι το πιλοτήριο και οι θέσεις του πληρώματος και ότι θα έχουμε οπτική επαφή και άμεση επικοινωνία. Ενημέρωσα τον κυβερνήτη, ο οποίος τον κάλεσε να δει το πιλοτήριο και τον καθησύχασε – ο καιρός άλλωστε ήταν άψογος και δεν προβλέπονταν αναταράξεις. Σε όλη τη διάρκεια της πτήσης εμείς, τέσσερα μέλη του πληρώματος, πηγαίναμε ανά τακτά χρονικά διαστήματα στη θέση του και τον ενημερώναμε πλήρως για την πορεία του ταξιδιού, κάτι που τον καθησύχαζε πάρα πολύ, και τον ρωτούσαμε αν υπήρχε κάτι που χρειαζόταν. Τελικά κατέβηκε τρισευτυχισμένος, δεν το πίστευε ότι κατάφερε να πετάξει!

Τι μπορεί να ζητήσει κανείς από μια αεροσυνοδό της Aegean που δεν φανταζόμαστε;

Αν έχει κανονιστεί από πριν, μπορούμε να φέρουμε τούρτα-έκπληξη, έχουμε κάνει αρκετά γενέθλια στον αέρα. Επίσης, γίνονται και request εν πτήσει. Μου έχει τύχει να φέρω δαχτυλίδι πρότασης γάμου μαζί με το σερβίρισμα. Ακόμη, κάτι που μάλλον δεν ξέρουν πολλοί είναι ότι μπορείτε να ζητήσετε δεύτερο δίσκο φαγητού.

Βαθμολογήστε τον μέσο Έλληνα ταξιδιώτη σε...

Υπομονή: 8/10.
Τήρηση κανόνων: 8/10.
Ευγένεια: 9/10.
Φλερτ: 9/10.
Γκρίνια: 3/10.




Τι ξεχνούν πιο συχνά στο αεροπλάνο;



Τα γλυκά τους. Βρίσκουμε συνέχεια τσουρέκια Τερκενλή. Τα παραδίδουμε και μπορεί κανείς να τα βρει από το τμήμα «Lost and found».

Τι θα κάνατε εάν...
..Έμπαινα στο αεροπλάνο έχοντας εμφανώς πιει παραπάνω αλκοόλ και ενοχλούσα τους συνεπιβάτες μου φωνάζοντας και γελώντας με την παρέα μου.

Αν δεν διαταρασσόταν η λειτουργία του ταξιδιού, δεν θα επενέβαινα. Διαφορετικά, μπορεί να σας υπενθύμιζα ότι κάποιοι επιβάτες μπορεί να θέλουν να ξεκουραστούν.



...Σας ζητούσα ακόμα ένα μπουκαλάκι κρασί την ώρα του σερβιρίσματος.


Θα αντιπρότεινα τσάι ή κάποιο αναψυκτικό.




...Σας μιλούσα άσχημα.


Θα απαντούσα ότι μόλις προσγειωθούμε θα σας δώσω ό,τι θέλετε.




...Κατά την επιβίβαση, ένας ηλικιωμένος επιβάτης αρνείται επιμόνως να παραδώσει την ογκώδη χειραποσκευή του, παρόλο που τα ντουλαπάκια είναι γεμάτα.
Θα του πρότεινα να βάλουμε στην αποσκευή ένα φλούο αυτοκόλλητο που του δίνει προτεραιότητα (priority tag).




...Ένα μωρό σπαράζει στο κλάμα επειδή πονούν τα αυτάκια του.

Υπάρχουν συμβουλές για τους γονείς, όπως το να δώσουν στο μωρό μια πιπίλα ή ένα μπιμπερό για να ανοίξει η ευσταχιανή σάλπιγγα. Ο θηλασμός επίσης βοηθάει πολύ.



Ποια συνήθεια μένει στις αεροσυνοδούς και εκτός δουλειάς;



Η αυθόρμητη εξυπηρετικότητα. Λέω καλημέρα σε όλους, είτε τους ξέρω είτε όχι. Επίσης, αν κάποιος στην ουρά του σούπερ μάρκετ είναι φορτωμένος με πολλά πράγματα, δεν γίνεται να μη βοηθήσω. Και είναι αστείο, γιατί μερικοί άνθρωποι παραξενεύονται... Ναι, μια αεροσυνοδός τα κάνει σίγουρα αυτά.
 

Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ