ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Να δοθούν επιπλέον κίνητρα στους επαγγελματίες για μείωση ανενεργών POS

ΕΥΓΕΝΙΑ ΤΖΩΡΤΖΗ

Μέσω του SRC θα παρέχεται στους καταναλωτές η δυνατότητα να γνωρίζουν πού έχουν αποθηκευθεί τα προσωπικά τους δεδομένα, καθώς και πώς αυτά χρησιμοποιούνται, λέει η κ. Ασπα Παλημέρη.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Συνέντευξη στην Ευγενία Τζώρτζη

Την ανάγκη παροχής κινήτρων για τους ίδιους τους επαγγελματίες προκειμένου να περιοριστεί το φαινόμενο των ανενεργών τερματικών που εντοπίζονται σε συγκεκριμένες κατηγορίες, επισημαίνει η Country Manager της Mastercard για την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Μάλτα κ. Ασπα Παλημέρη. Στη συνέντευξή της στην «Κ» περιγράφει το μέλλον των ηλεκτρονικών πληρωμών και τις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει η Mastercard για τη διασφάλιση των ηλεκτρονικών συναλλαγών.

– Tα τελευταία δύο χρόνια διαπιστώνουμε εντυπωσιακή αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών. Ποια είναι η δυναμική αυτής της τάσης το 2018;
– Πράγματι, μετά την επιβολή των περιορισμών κίνησης κεφαλαίου το 2015, οι ηλεκτρονικές συναλλαγές σημείωσαν εντυπωσιακούς ρυθμούς ανάπτυξης που κυμάνθηκαν στο 70% και 45% αντιστοίχως, για τα έτη 2016-2017, με αποτέλεσμα η τάση αυτή να οδηγήσει στον υπερδιπλασιασμό της διείσδυσης των καρτών ως μέσου πληρωμής. Τη φετινή χρονιά, σύμφωνα με τα στοιχεία του πρώτου τριμήνου, σημειώθηκε ετήσια αύξηση του 20%. Το ποσοστό αυτό μπορεί να καταδεικνύει μια επιβράδυνση, είναι ωστόσο σημαντικό να σημειώσουμε ότι ο ρυθμός αύξησης στη χώρα μας παραμένει σημαντικά υψηλότερος από τον μέσον όρο της Ευρώπης.

– Πώς θα περιοριστεί το φαινόμενο των ανενεργών τερματικών.
– Είναι σαφές ότι η εφαρμογή του νόμου για την προώθηση των ηλεκτρονικών πληρωμών είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά υπάρχει περιθώριο για περαιτέρω βελτίωση. Τα υπάρχοντα μέτρα δεν προβλέπουν κίνητρα για τους καταναλωτές που έχουν ήδη υιοθετήσει τη χρήση των καρτών στην καθημερινότητά τους, σε ένα μέσο επίπεδο. Παράλληλα, δεν υπάρχουν ακόμα μέτρα που να στοχεύουν στις κατηγορίες υψηλού κινδύνου φοροδιαφυγής και γι’ αυτό ακριβώς τον λόγο, στις συγκεκριμένες κατηγορίες, δεν φαίνεται να έχει αποδώσει η υποχρεωτική αποδοχή καρτών σε πολλές κατηγορίες επαγγελματιών και επιχειρήσεων. Το μεγάλο ποσοστό ανενεργών POS στην αγορά, σε συνέχεια της υποχρεωτικής τοποθέτησής τους, καταδεικνύει την ανάγκη για την προώθηση επιπλέον μέτρων, που να στοχεύουν στη χρήση των τερματικών αυτή τη φορά, με συστηματικότερους ελέγχους, αλλά και στην παροχή κινήτρων για τους ίδιους τους εμπόρους.

– Παράλληλα με την εξέλιξη των ηλεκτρονικών συναλλαγών, ραγδαία είναι και η ανάπτυξη του e-commerce. Ποιες είναι οι τάσεις και ποια τα εργαλεία που προσφέρει η Mastercard για την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου;
– Σε αντίθεση με το παραδοσιακό λιανεμπόριο, το online retail καταγράφει διψήφιους ρυθμούς αύξησης παγκοσμίως. Το 2017 το e-commerce στην Ευρώπη αποτιμάται γύρω στα 900 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το 40% συνεισφέρουν οι 50 μεγαλύτεροι έμποροι που δραστηριοποιούνται στο ηλεκτρονικό εμπόριο –αεροπορικές εταιρείες όπως η Ryanair και η Lufthansa, η Amazon, αλλά και οι λεγόμενοι «digital giants». Σύμφωνα με τη Euromonitor, το e-commerce στην Ελλάδα αυξάνεται με ρυθμούς υψηλότερους των μέσων ευρωπαϊκών, ενώ οι Ελληνες φαίνεται να προτιμούν ελληνικά sites για ταξίδια και υπηρεσίες και ξένα sites για την αγορά προϊόντων. Σχετικά με τους τρόπους πληρωμής για τις online αγορές των Ελλήνων και σύμφωνα με την ετήσια έρευνα Eltrun για το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα, για πρώτη φορά το 2017 οι κάρτες πληρωμών ανέβηκαν στην πρώτη θέση προτίμησης των καταναλωτών ξεπερνώντας την αντικαταβολή.

– Εκτός από τη μείωση των εγχρήματων συναλλαγών με τη χρήση χρεωστικών και πιστωτικών καρτών, οι τάσεις στις ηλεκτρονικές συναλλαγές είναι η περαιτέρω ψηφιοποίηση μέσω της χρήσης του κινητού. Ποιες είναι οι πρωτοβουλίες προς αυτή την κατεύθυνση;
– Η σημερινή πραγματικότητα ορίζει ότι 6 στους 10 καταναλωτές χρησιμοποιούν τα κινητά τους, σχεδόν σε κάθε πτυχή της ζωής τους, ενώ υπολογίζεται ότι το 2019 το mobile commerce θα φτάσει παγκοσμίως τα 200 δισ. Αυτή η εκρηκτική αύξηση της χρήσης των smartphones δημιουργεί συνεχώς νέες ευκαιρίες και προκλήσεις στον χώρο των ψηφιακών πληρωμών.

Η Mastercard παρέχει στους εκδότες καρτών της τη δυνατότητα να γίνουν το μοναδικό σημείο σύνδεσης, σε ένα διαρκώς αναπτυσσόμενο οικοσύστημα ψηφιακών συνεργατών με την on behalf υπηρεσία Mastercard Digital Enablement Service (MDES). H υπηρεσία αυτή επιτρέπει στους εκδότες να διαχειριστούν το tokenization και την ψηφιοποίηση για ένα μεγάλο εύρος ψηφιακών μεθόδων πληρωμής. Μέσω της MDES, οι εκδότες καρτών δίνουν τη δυνατότητα στους κατόχους καρτών τους να ολοκληρώνουν τις πληρωμές τους ανέπαφα στα φυσικά καταστήματα, αξιοποιώντας το ήδη ανεπτυγμένο δίκτυο τερματικών αποδοχής ανέπαφων συναλλαγών, με ασφάλεια επιπέδου EMV. Μέσα στην τρέχουσα χρονιά οι τέσσερις μεγάλες τράπεζες θα παρέχουν τη δυνατότητα πραγματοποίησης ανέπαφων συναλλαγών μέσω τηλεφώνου, αξιοποιώντας την υπηρεσία MDES.

Online πληρωμές και ασφάλεια

– Ποιες είναι οι πρωτοβουλίες που αναλαμβάνετε για τη διασφάλιση της ταχύτητας, της ασφάλειας και της διαφάνειας των συναλλαγών;
– Στη Mastercard εργαζόμαστε για την εξέλιξη των online πληρωμών, εξελίσσοντας την υπηρεσία Masterpass που έδωσε στους εκδότες καρτών τη δυνατότητα να παρέχουν αναβαθμισμένη εμπειρία online αγορών μέσα από το mobile banking application ή το wallet της τράπεζας. H Mastercard ανακοίνωσε πρόσφατα την υποστήριξή της στο νέο EMVCo πρότυπο Secure Remote Commerce (SRC), θεωρώντας ότι το πρότυπο βοηθά στην υλοποίηση της ψηφιακής στρατηγικής της. Η στρατηγική αυτή βασίζεται στην παροχή της καλύτερης δυνατής εμπειρίας στον καταναλωτή, με όρους ασφάλειας, διαφάνειας, προστασίας των προσωπικών τους δεδομένων και εύρους επιλογών. Οπως ακριβώς το EMV chip προσφέρει ασφάλεια στα φυσικά σημεία πώλησης, δηλαδή στα τερματικά POS, έτσι το tokenization θα εξασφαλίσει τον ψηφιακό κόσμο. Σήμερα, σχεδόν το 75% όλων των καρτών παγκοσμίως μπορεί να περάσει σε τεχνολογία token. Τα στοιχεία των καταναλωτών δεν θα κινδυνεύουν από διαδικτυακή απάτη, ενώ θα μειωθεί αντίστοιχα και ο κίνδυνος για τους εμπόρους. Μέσω του SRC θα παρέχεται στους καταναλωτές η δυνατότητα να γνωρίζουν πού έχουν αποθηκευθεί τα προσωπικά τους δεδομένα, καθώς και πώς αυτά χρησιμοποιούνται. Οπως ακριβώς το κοινό τερματικό POS στα ταμεία των εμπόρων διασφάλισε αξιοπιστία και ευκολία χρήσης στους καταναλωτές έτσι και το SRC θα υλοποιηθεί σαν ένα κοινό checkout button για όλες τις κάρτες, ανεξαρτήτως σχήματος πληρωμών.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ