ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

ΝΙΚΟΣ ΒΑΤΟΠΟΥΛΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΙΝΔΙΑ

Μνημείο της UNESCO, η αρχιτεκτονική της Μουμπάι

Σε μία από τις πιο ιστορικές πόλεις της Ινδίας, τη Μουμπάι, στην παλιά Βομβάη, η βαριά σιλουέτα του Elphinstone College χρονολογείται από το 1856. Είναι χτισμένο σε αποικιοκρατικό ρυθμό και καθώς προέρχεται από την ακμή της βικτωριανής περιόδου ακολουθεί το «εθνικό» ύφος της αυτοκρατορίας, που την εποχή εκείνη καλλιεργούσε σχέσεις με την εικονογραφία του μεσαιωνικού παρελθόντος της ως παραφυάδας του πνεύματος του Ρομαντισμού. Το νεογοτθικό στυλ, όπως το επινόησε η βικτωριανή Αγγλία, μοιάζει εκ πρώτης όψεως ξένο στην Ινδία, αλλά σταδιακά απέκτησε και γηγενή χαρακτηριστικά, έστω και με νύξεις εξωτισμού. Η Μουμπάι έχει πλήθος αρχιτεκτονημάτων από τον 19ο και τον 20ό αιώνα, έναν πραγματικό θησαυρό που λογίζεται σήμερα ως πολιτιστικό απόθεμα διεθνούς διαμετρήματος. Στη 42η σύνοδο της Επιτροπής για την Παγκόσμια Κληρονομιά της UNESCO (στο Μπαχρέιν), η νεογοτθική και αρ ντεκό Μουμπάι προστέθηκε στον κατάλογο –μαζί με άλλους τόπους– ως μοναδικό δείγμα αστικής αρχιτεκτονικής. Η επιτυχής έκβαση της περίπτωσης της Μουμπάι δείχνει αφενός τη σοβαρή προεργασία του φακέλου της και αφετέρου τις δυνατότητες που ανοίγονται για αστικά σύνολα με σημαντική αρχιτεκτονική των νεότερων χρόνων. Η Μουμπάι ήταν διεθνές κέντρο εμπορίου για πολλές δεκαετίες. Η σύνδεση των Ινδιών με τη Βρετανική Αυτοκρατορία έφερε την τεχνολογία του 19ου αιώνα, που υπήρξε επιταχυντής εξελίξεων και μεγάλων τεχνικών έργων, όπως και οικοδομικών. Το μαρτυρούν τα επιβλητικά βικτωριανά κτίρια της Μουμπάι, που η UNESCO χαρακτηρίζει «Βικτωριανά Γοτθικά». Αυτά χτίστηκαν κυρίως στο δεύτερο ήμισυ του 19ου αιώνα, όταν απογειώνεται η δικτύωση των πόλεων με τα οφέλη της προόδου στις μετακινήσεις και στην επικοινωνία. Η πόλη προικίστηκε με επιβλητικά δημόσια οικοδομήματα που οι Αγγλοι άποικοι απέδωσαν με διάθεση εξωτισμού. Δημιουργήθηκε τότε ένα γηγενές στυλ νεογοτθικής αρχιτεκτονικής. Οπως και η αρχιτεκτονική του Μεσοπολέμου, στον 20ό αιώνα, όταν η τότε Βομβάη γνώρισε μεγάλη οικονομική δραστηριότητα, αποτυπώθηκε σε εντυπωσιακά κτίρια αρ ντεκό που φιλτράρουν πολλά τοπικά στοιχεία. Το κλίμα υπαγόρευσε τον εμπλουτισμό με σκεπαστές βεράντες, που συνέβαλαν σε ένα διακριτό στυλ, το οποίο αποκλήθηκε Indo-Deco.

ΒΑΛΕΝΘΙΑ

Εκθεση Τόνι Κραγκ

Με μια επιβλητική πόζα, ο 69χρονος Βρετανός καλλιτέχνης Τόνι Κραγκ φωτογραφίζεται δίπλα σε ένα από τα γλυπτά του, κατά την παρουσίαση της νέας έκθεσης έργων του στην Ισπανία. Η έκθεση με τίτλο «Εξι γλυπτά» φιλοξενείται ώς τον Νοέμβριο στην Πόλη των Τεχνών και των Επιστημών, αρχιτεκτονικό έργο σχεδιασμένο από τον Σαντιάγο Καλατράβα. Τα γλυπτά του Τόνι Κραγκ έχουν ύψος έξι μέτρα και ζυγίζουν τέσσερις τόνους, και οργανώνουν ενεργό διάλογο με το αρχιτεκτονικό περιβάλλον.

ΓΕΡΜΑΝΙΑ

Βραβείο στην Τερέζια Μόρα

Ενα από τα μεγαλύτερα λογοτεχνικά βραβεία της Γερμανίας, το «Georg Buechner», για το 2018 θα δοθεί στη 47χρονη Ουγγαρέζα συγγραφέα Τερέζια Μόρα (στα ελληνικά «Ολες τις μέρες», εκδ. Ινδικτος). Τιμήθηκε με αυτό το βραβείο υψηλού κύρους που απονέμει η γερμανική Ακαδημία για τη Γλώσσα και την Ποίηση και το οποίο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 50.000 ευρώ. H Mόρα είναι δίγλωσση (ουγγρικά-γερμανικά) και από το 1998 διαμένει μόνιμα στο Βερολίνο, γράφοντας στη γερμανική γλώσσα.

ΣΕΝΤ ΛΟΥΙΣ

Κάτω από την Αψίδα

Εμβλημα του Σεντ Λούις, η περίφημη Αψίδα, η Gateway Arch, συμβολίζει ένα όραμα για την πόλη από το 1967, οπότε άνοιξε επισήμως για το κοινό. Είναι έργο του μεγάλου αρχιτέκτονα Εερο Σαάρινεν με μελέτη του 1947. Τώρα, ένα νέο έργο ρίχνει και πάλι τους προβολείς της δημοσιότητας στην Αψίδα, καθώς νέα επέκταση του υπόγειου μουσείου σημαίνει και την ολοκλήρωση ενός έργου συνολικού κόστους 380 εκατ. δολαρίων. Τα έργα περιλαμβάνουν και διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου.

ΛΟΝΔΙΝΟ

Η μουσική κληρονομιά

Ο Αντι Λάινχαν είναι ο υπεύθυνος του τμήματος μουσικής στη Βρετανική Βιβλιοθήκη. Στη συλλογή υπάρχουν περισσότερα από 250.000 βινύλια, που αποτελούν σημαντικές ηχογραφήσεις κλασικής ή απλώς δημοφιλούς μουσικής από όλα τα είδη. Στη φωτογραφία, ο επιμελητής του ειδικού αυτού τμήματος εξετάζει την πρώτη έκδοση σε βινύλιο των 33 στροφών (από το 1948) για το κοντσέρτο για βιολί σε μι ελάσσονα του Μέντελσον, πριν το εντάξει στις συλλογές της Βρετανικής Βιβλιοθήκης.

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ

Τα γυμνά

Η καλοκαιρινή έκθεση στο Met Breuer, στη Νέα Υόρκη, εστιάζει στα γυμνά του Κλιμτ, του Σίλε και του Πικάσο, σε υδατογραφίες και σχέδια. Η έκθεση «Εμμονή» βασίζεται στη συλλογή Scofield Thayer του Μητροπολιτικού Μουσείου και συγκεντρώνει περίπου 50 έργα. Για πρώτη φορά ο Πικάσο συγκατοικεί σε έκθεση με τους Βιεννέζους της «Απόσχισης» (φέτος είναι η εκατονταετηρίδα από τον θάνατο του Κλιμτ και του Σίλε). Ο Σκόφιλντ Θάιερ (1889-1982) οργάνωσε τη συλλογή του στην Ευρώπη (1921-23).

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ