ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ενισχύεται ο ανταγωνισμός στο LNG με την είσοδο του Κατάρ στην αγορά

ΧΡΥΣΑ ΛΙΑΓΓΟΥ

Το πλοίο της Qatar Gas αναμένεται να δέσει στη Ρεβυθούσα το Σάββατο, θα χρειαστεί ωστόσο 5-6 ημέρες για να ολοκληρώσει την εκφόρτωση, η οποία θα γίνει σε δύο δόσεις.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Τις πρώτες ποσότητες υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από το Κατάρ θα υποδεχθεί ο τερματικός σταθμός της Ρεβυθούσας το Σάββατο 28 του μήνα. Με το φορτίο 140.000 κ.μ. που έχει διασφαλίσει μέσω συμφωνίας με την Qatar Gas η «Μυτιληναίος», ανοίγει ο δρόμος για την είσοδο στην ελληνική αγορά LNG και από δεύτερη πηγή πλην της Αλγερίας και μάλιστα από τον μεγαλύτερο παραγωγό LNG διεθνώς, εξέλιξη που αναμένεται να ενισχύσει τον ανταγωνισμό μεταξύ προμηθευτών προς όφελος των καταναλωτών και της ελληνικής οικονομίας.

Το πλοίο της Qatar Gas αναμένεται να δέσει στη Ρεβυθούσα το Σάββατο, θα χρειαστεί ωστόσο 5-6 ημέρες για να ολοκληρώσει την εκφόρτωση, η οποία θα γίνει σε δύο δόσεις. Η υφιστάμενη δυναμικότητα των εγκαταστάσεων της Ρεβυθούσας είναι μικρή για το μέγεθος των καταριανών φορτίων LNG και αυτός είναι ο λόγος που μέχρι σήμερα η Ελλάδα δεν είχε πρόσβαση στη μεγάλη πηγή του Κατάρ. Η «Μυτιληναίος» διαβλέποντας εγκαίρως τις προοπτικές που ανοίγει η αναβάθμιση της Ρεβυθούσας (τρίτη δεξαμενή) κατάφερε να πείσει το Κατάρ να παραδώσει το πρώτο φορτίο με τη διαδικασία της διπλής εκφόρτωσης στο πλαίσιο προφανώς μιας συνολικότερης συμφωνίας για μελλοντικές παραδόσεις με την ολοκλήρωση του έργου αναβάθμισης, που σύμφωνα με τον τελευταίο προγραμματισμό του ΔΕΣΦΑ αναμένεται τον Σεπτέμβριο, αν και πληροφορίες φέρουν το έργο να εμφανίζει και νέα καθυστέρηση. Η εκφόρτωση του LNG της Qatar Gas θα γίνει σε δύο δόσεις. Το πλοίο θα δέσει στη Ρεβυθούσα το Σάββατο 28 Ιουλίου, θα αδειάσει τη μισή ποσότητα και θα παραμείνει στα ανοιχτά του κόλπου των Μεγάρων για 4 με 5 ημέρες και στη συνέχεια θα ξαναπιάσει λιμάνι για την εκφόρτωση και της υπόλοιπης ποσότητας.

Τη συμφωνία με το Κατάρ για την προμήθεια LNG είχε προαναγγείλει ο Ευάγγελος Μυτιληναίος, πρόεδρος της εταιρείας στη γενική συνέλευση μετόχων της «Μυτιληναίος». Την είχε συνδέσει με την πολιτική διαμόρφωσης ενός ανταγωνιστικού χαρτοφυλακίου καυσίμου που εφαρμόζει η εταιρεία με στόχο τη μείωση του ενεργειακού κόστους για την κάλυψη μέρους των αναγκών της σε φυσικό αέριο. Στο ίδιο πλαίσιο, η «Μυτιληναίος» εισάγει από τα τέλη του 2017 ρωσικό αέριο μέσω του σταθμού του Σιδηροκάστρου απευθείας από την Gazprom, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι είναι η εταιρεία που το 2009 έσπασε το μονοπώλιο της ΔΕΠΑ στην αγορά του LNG. Η είσοδος του Κατάρ στην εγχώρια αγορά φυσικού αερίου ανοίγει νέες προοπτικές και για τη ΔΕΠΑ, η οποία μέχρι σήμερα εισάγει αποκλειστικά LNG από την Αλγερία με εξαίρεση φορτία για την κάλυψη εκτάκτων αναγκών που καλύπτει από τη spot αγορά. Οι συνθήκες ασφάλειας εφοδιασμού της εγχώριας αγοράς σε φυσικό αέριο με ανταγωνιστικές τιμές αναμένεται να βελτιωθούν περαιτέρω με την έναρξη λειτουργίας το 2020 του αγωγού Tap και την έλευση του αζέρικου αερίου από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ 2.

Τα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται σε σχέση με την πρόσβαση σε νέες πηγές προμήθειας αερίου επιχειρεί να αξιοποιήσει από τώρα η ΔΕΠΑ, γι’ αυτό και έχει ανοίξει κύκλο επαφών με τους υφιστάμενους προμηθευτές της (Gazprom, Sonatrach και Botas) για την επαναδιαπραγμάτευση των μεταξύ τους συμβάσεων.

Αυτό που επιδιώκει μέσω της επαναδιαπραγμάτευσης της σύμβασης με την Gazprom η διοίκηση της ΔΕΠΑ είναι η παράδοση των ποσοτήτων στη Βουλγαρία αντί για τον σταθμό του Σιδηροκάστρου που προβλέπει η σύμβαση του 2014. Το αίτημα που υποβλήθηκε από τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΔΕΠΑ κ. Δ. Τζώρτζη στην Gazprom κατά την επίσκεψή του στις 25 Ιουνίου στην έδρα της ρωσικής εταιρείας στην Αγ. Πετρούπολη συνδέεται με την προοπτική της ΔΕΠΑ για μεταπώληση φυσικού αερίου στην αγορά της Βουλγαρίας.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ