ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Φωτιά

Σοβαρά επιχειρησιακά προβλήματα και τεχνικού χαρακτήρα δυσλειτουργίες αντιμετώπιζαν τα στελέχη της Πυροσβεστικής που κλήθηκαν υπό αντίξοες καιρικές συνθήκες να αντιμετωπίσουν την πυρκαγιά της 23ης Ιουλίου στο Μάτι. Νεότερα στοιχεία που φέρνει στο φως της δημοσιότητας η «Κ» αποκαλύπτουν ότι η μάχη για τον έλεγχο της πυρκαγιάς, που κόστισε τη ζωή σε 88 συνανθρώπους μας, δόθηκε υπό συνθήκες επιχειρησιακής παραλυσίας. Κι αυτό διότι υπήρξε κενό στον συντονισμό των επίγειων δυνάμεων σε Νέο Βουτζά και Μάτι, ενώ ελαττωματική περιγράφεται και η επικοινωνία των πυροσβεστών με τα εναέρια μέσα πυρόσβεσης. Το αποτέλεσμα; Οι «βολές» του ελικοπτέρου που επιχειρούσε στο μέτωπο δεν έβρισκαν στόχο.

Η φωτιά ξέσπασε στις 4.49 μ.μ. σε ξερά χόρτα στο Νταού Πεντέλης και κινήθηκε γρήγορα ανατολικά. Στο σημείο έσπευσαν οι επικεφαλής των πυροσβεστικών υπηρεσιών Ανατολικής Αττικής Χαράλαμπος Χιώνης και Αθηνών Νίκος Παναγιωτόπουλος. Βρίσκονταν σε επιφυλακή, ο πρώτος στο Μαρκόπουλο και ο δεύτερος στο Καματερό. Ταυτόχρονα, το κέντρο επιχειρήσεων στο Χαλάνδρι έδωσε εντολή σε υδροφόρες από Νέα Μάκρη, Ραφήνα, Παλλήνη, Πικέρμι να κινηθούν προς το μέτωπο. Ωστόσο, όπως αναφέρουν στην «Κ» καλά ενημερωμένες πηγές, «η διαθέσιμη δύναμη στην Ανατολική Αττική ήταν μειωμένη κατά 50% λόγω της φωτιάς στην Κινέτα, καθώς και εκείνης που ξέσπασε αργότερα στα διυλιστήρια της Motor Oil». Ενα λεπτό μετά την «έναρξη» της πυρκαγιάς δόθηκε εντολή από το κέντρο επιχειρήσεων σε ελικόπτερο Erickson S-64 που έκανε ρίψεις νερού στην Κινέτα να αλλάξει πορεία και να κατευθυνθεί στην Πεντέλη. Κατά την άφιξή του στο σημείο, ωστόσο, τα στελέχη της Πυροσβεστικής που βρίσκονταν ήδη στο μέτωπο διαπίστωσαν ότι είχαν προβληματική επικοινωνία μέσω ασυρμάτου με τον χειριστή του ελικοπτέρου και άρα αδυνατούσαν να δώσουν οδηγίες για τις σωστές ρίψεις νερού. «Οι αξιωματικοί της Πυροσβεστικής μπορούσαν να ακούν τον πιλότο να τους μιλά στον ασύρματο, εκείνος όμως όχι. Ετσι, ο χειριστής του Erickson δεν έριχνε νερό στα σημεία που του υποδείκνυαν οι πυροσβέστες στο έδαφος», επισήμανε στην «Κ» πηγή με γνώση του θέματος.

Ενα ακόμη στοιχείο που αποκαλύπτεται δεκατέσσερις μέρες μετά τη φονική πυρκαγιά, είναι το γεγονός ότι το ελικόπτερο συντονισμού της Πυροσβεστικής ήταν «απών» από την επιχείρηση. Γιατί; Πήρε εντολή να φύγει από την Κινέτα με κατεύθυνση την Ανατολική Αττική, ωστόσο, φτάνοντας πάνω από τη Ραφήνα τα καύσιμά του τελείωσαν και έτσι αναγκάστηκε να αποχωρήσει, δίχως ποτέ να συνδράμει την επιχείρηση. Πηγές με γνώση του θέματος εξηγούν ότι στα συγκεκριμένα ελικόπτερα επιβιβάζονται αξιωματικοί της Πυροσβεστικής που, έχοντας συνολική εικόνα του μετώπου και της εξέλιξης της πυρκαγιάς, κατευθύνουν τις επίγειες δυνάμεις. Κάτι τέτοιο ουδέποτε συνέβη στην περίπτωση της φωτιάς στο Μάτι. Επιπλέον, οι πυροσβέστες που βρέθηκαν στο μέτωπο έχουν να λένε ότι κανείς από την ηγεσία του Σώματος δεν βρέθηκε, ως είθισται και όπως προβλέπει ο εσωτερικός κανονισμός του Σώματος, στο σημείο της πυρκαγιάς, προκειμένου να παράσχει βοήθεια στους υφισταμένους του. «Μας άφησαν μόνους», σχολίασε στέλεχος της Πυροσβεστικής που πήρε μέρος στην επιχείρηση.

Με δεδομένα αυτά η απομάκρυνση του κ. Νίκου Τόσκα από το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, βράδυ Παρασκευής, έμοιαζε προδιαγεγραμμένη. Στη χθεσινή, πρωί Σαββάτου, τελετή παράδοσης καθηκόντων ο κ. Τόσκας συγκινησιακά φορτισμένος δήλωνε με νόημα «η πολιτική συγγνώμη θα έχει αντίκρισμα μόνο αν θυμόμαστε τα θύματα» και «δεν είμαι επαγγελματίας πολιτικός αλλά στρατιώτης που έδινα τις μάχες με γνώμονα τον άνθρωπο και το δημόσιο συμφέρον, οι πολίτες καταλαβαίνουν και κρίνουν». Ο υπουργός Εσωτερικών Πάνος Σκουρλέτης που αναλαμβάνει και τα καθήκοντα του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, αφού χαρακτήρισε τον κ. Τόσκα ανιδιοτελή και «θα ήταν άδικο να αξιολογήσουμε το έργο του υπό το πρίσμα όσων συνέβησαν τελευταία» είπε ότι χρειάζεται ανασχεδιασμός και ισχυροποίηση της Πολιτικής Προστασίας...

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ