ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πλήγμα και για τους Ελληνες εφοπλιστές

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Σημαντικές επιπτώσεις στην απασχόληση των ελληνόκτητων δεξαμενοπλοίων αναμένεται να έχει η επικείμενη επιβολή κυρώσεων στις εξαγωγές αργού πετρελαίου από το Ιράν.

Στις 6 Αυγούστου ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ έθεσε σε ισχύ την πρώτη δέσμη κυρώσεων, με την οποία οι ΗΠΑ απαγορεύουν στο Ιράν να εξάγει βιομηχανικά και αγροτικά προϊόντα, να συναλλάσσεται στις διεθνείς αγορές και να εισάγει αυτοκίνητα, αεροπλάνα και τα ανταλλακτικά τους. Η δεύτερη, ακόμη σκληρότερη, φάση θα ισχύσει από τον Νοέμβριο, με την απαγόρευση εξαγωγών πετρελαίου και φυσικού αερίου.

Οι Ελληνες πλοιοκτήτες κυριαρχούν στις εξαγωγές ιρανικού αργού, με 81 ελληνικά δεξαμενόπλοια να δραστηριοποιούνται σε αυτές τις μεταφορές από την 1η Ιανουαρίου 2018 σύμφωνα με τα στοιχεία της VesselaValue.

Η Κίνα, η Ρωσία και η Τουρκία έχουν δηλώσει ότι θα συνεχίσουν να προμηθεύονται ιρανικό πετρέλαιο και φυσικό αέριο, ωστόσο δυτικοί αναλυτές υπολογίζουν ότι μετά τον Νοέμβριο οι εξαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου του Ιράν θα μειωθούν στο ένα τρίτο. Πάνω απ’ όλα όμως οι πλοιοκτήτες, Ελληνες και ξένοι, είναι αμφίβολο κατά πόσον θα ρισκάρουν να συνεχίσουν το εμπόριο, αφού αυτό θα σήμαινε πως μπορεί να μπουν στη λίστα της Ουάσιγκτον με τις εταιρείες που επειδή παραβιάζουν το εμπάργκο τιμωρούνται με απαγόρευση συναλλαγών με αμερικανικές εταιρικές οντότητες και απαγόρευση κατάπλου σε αμερικανικά λιμάνια.

Το εμπόριο αργού από το Ιράν έχει σημειώσει σημαντική αύξηση μετά την άρση των αμερικανικών κυρώσεων τον Ιανουάριο του 2016. Εντός του 2018 οι συνολικές εξαγωγές ιρανικών φορτίων φτάνουν στο μέγιστο έως τον Μάιο του 2018, οπότε ο Αμερικανός πρόεδρος ανακοίνωσε την απόφασή του να άρει τη συμμετοχή των ΗΠΑ στη συμφωνία του Ιράν και να ξεκινήσει εκ νέου πιέσεις, επιβάλλοντας κυρώσεις.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ